اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
شهردار اهواز:
صبح امروز هشتم اسفند ماه در جلسه هم اندیشی شهردار اهواز با اعضای شورای سازمان بسیج مهندسین استان تاکید کرد: در حال فراهم ڪردن بستری برای دریافت و اجرای نظرات سازنده شهروندان و بویژه نخبگان در زمینه های مختلف شهری هستیم.

در این جلسه ڪه با حضور منصور ڪتانباف شهردار اهواز و اعضای بسیج مهندسین استان خوزستان برگزار شد، شهردار اهواز با ابراز خرسندی از این نشست به ترسیم وضعیت موجود پرداخت و گفت: برای شروع بحث لازم است  با  وضعیت شهر و شهرداری آشنایی اولیه را داشته باشیم.    

منصور ڪتانباف با اشاره به وضعیت شهر اهواز اشاره ڪرد و گفت: در مقاطع مختلف، اهواز در بین شهرهای دیگر ایران علیرغم مشڪلات فراوان، جایگاه مناسبی دارد. یادمان نرود ما همیشه وقتی به شهرهای دیگر مسافرت می ڪنیم، بخش ڪوچڪ و زیبای آن شهرها را می بینیم و به عنوان مثال نمی دانیم مشهد  یکی از بزرگترین شهر حاشیه نشین ڪشور است.  

وی بی انضباطی در شهر را یڪی از مشڪلات موجود دانست و گفت: مقصر اصلی در این زمینه عملڪرد مسئولان در مقاطع مختلف است که اگر همه ی مسئولین بخواهند، این مشڪل حل می شود.  ڪتانباف، به لزوم مشارڪت مردم برای اداره اهواز اشاره ڪرد و گفت: فراخوان احداث پردیس سلامت و چند پروژه دیگر در بخشی از زمین های ۱۵۳ هڪتاری انجام شده است که امیدوارم بتوانیم در این دوره مدیریت شهری  گشایشی را در این زمینه ایجاد ڪنیم.  

وی ادامه داد: مهمترین پتانسیل و جاذبه برای سرمایه گذاران، سواحل ڪارون است. اما عدم وجود یڪ مدیریت یڪپارچه در سواحل ڪارون بزرگترین چالش برای بخش خصوصی است ڪه امیدواریم به زودی با هدایت مدیریت ارشد استان  این معضل برطرف شود‌. 

شهردار اهواز به درآمدهای سیستم خود اشاره ڪرد و گفت: منابع درآمدی شهرداری ها، از دو طریق تامین می شود. منبع اول، سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده است. شهرداری از ارگانهای مختلف عوارض را دریافت می ڪنند ڪه  طی قانونی اڪثر این عوارض تجمیع شده و تبدیل به مالیات بر ارزش افزوده شدند. این قانون، قانون ڪاملی است، منتها معمولا اجرای خوبی نداشته است زیرا ڪه شهرداری ها به سهم خود واقف نیستند و اجازه حسابرسی هم ندارند. ضمن آنڪه قوانین جدید، عرصه را بر شهرداری تنگ ڪرده است.  

وی عوارض پروانه های ساخت و ساز را از دیگر منابع شهرداری ها ذڪر ڪرد و گفت: این منبع هم بدلیل ڪاهش ساخت و سازها ڪاهش درآمدها را در پی داشته است‌. ضمن آنڪه مابقی عوارض نیز در مقایسه با هزینه های سنگین شهرداری، رقم ناچیزی است.  شهردار اهواز تاڪید ڪرد: در هر صورت، وضعیت شهرها تابعی از وضعیت ڪشور است.     

کتانباف به دیگر تلاشهای خود در چند ماهه ی دوره مسئولیتش اشاره ڪرد و گفت: در سال۹۰ یڪ نهالستان با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار نهال در پارڪ شهروند به بخش خصوصی واگذار شد ڪه اخیرا آن را تحویل گرفتیم، ڪاشت گونه های متنوع گیاهی به جز ڪنوڪارپوس در حال اجراست. ساحل سازی به میزان ۱۸ ڪیلومتر در شرق و غرب ڪارون، تڪمیل رینگهای ترافیڪی، اصلاح هندسی در ۸۰ نقطه، تڪمیل ۷ سرای محله و اقدامات متعدد دیگری در حال انجام است. طراحی ساماندهی سه ورودی شهر اهواز نیز در مرحله نهایی است و در سال ۹۷ عملیات اجرایی شروع می شود.  

منصور ڪتانباف با بیان لزوم استفاده از ظرفیتهای ڪشوری گفت: پیگیری مشڪلات شهر از طریق مراجع مهم ڪشوری در حال انجام است. جلسات متعدد و موثری با دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، ڪمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و دیگر ارگانها در جریان است و امیدوارم به زودی به نتیجه برسد.  

شهردار اهواز به موضوع بافت فرسوده  اشاره کرد وادامه داد: در این زمینه، در سراسر ڪشور به جز مرڪز صرفا ۲ درصد و در تهران ۳۴ درصد علیرغم مصوبات انجام شده است.  برزیل و ترڪیه، ڪشورهای موفقی در زمینه بازسازی بافت فرسوده هستند و طرح بازآفرینی شهری نیز با استفاده از این تجربیات از سوی دولت آغاز شده است.  

شهردار اهواز در پایان خطاب به اعضای شورای سازمان بسیج مهندسین استان گفت: آماده ی دریافت همه نظرات سازنده شما هستیم. من از شما و همه ی نخبگان شهر انتظار دارم ڪه همه ارگان ها و  شهرداری را به ڪار بگیرند و پیگیر انجام ایده های سازنده ی خود از طرح تا پایان اجرا باشند.    

در ادامه این جلسه چند تن از اعضای شورای سازمان بسیج مهندسین استان خوزستان با ابراز خرسندی از این دیدار به بیان دیدگاههای خود در موضوعات شهری پرداختند.




نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار