اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: بر اساس پژوهشی که اردیبهشت ماه انجام دادم متوجه شدم که مردم دیگر برای سرگرمی از شبکه های اجتماعی استفاده نمیکنند و بیشتر به سمت پیگیری مطالبات سیاسی تمایل دارند.
جلسه پایانی عصرانه های سواد رسانه ای با حضور اعضای انجمن سواد رسانه ای ایران و مدیران فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.

به گزارش عصرایران به نقل از انجمن سواد رسانه ای ایران، در این نشست سید مرتضی اسماعیل طبا، رئیس کارگروه استان های انجمن سواد رسانه ای ایران با اشاره به نقش انجمن در دغدغه مند کردن مسئولین و خانواده ها نسبت به ضرورت ارتقاء سواد رسانه ای، خاطرنشان کرد: نیاز است انجمن سواد رسانه ای با مراجع دینی، رسانه های جمعی و سازمان صدا و سیما تعامل خود را گسترش دهد تا فرهنگسازی و گفتمان سازی به شکل بهتری انجام شود.

وی با ارائه پیشنهاد ایجاد بانک اطلاعات کارشناسان و اساتید سواد رسانه ای برای استفاده نهادها و رسانه ها گفت: لازم است سازمانی با عنوان سازمان ملی آموزش سواد رسانه ای تاسیس شود که ذیل شورای عالی فضای مجازی در این حوزه اقدام به آموزش به عنوان مهمترین و ضروری ترین موضوع بپردازد. البته لازم است انجمن سواد رسانه ای ایران با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز جلسه ای داشته باشد تا سواد رسانه ای به عنوان یک درس دو واحدی در دانشگاه تدریس و حتی به عنوان یک رشته مجزا نیز مطرح شود.
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای: 
 رییس کارگروه استان های انجمن سواد رسانه ای ایران همچنین بر لزوم توجه به ویژگی ها و ظرفیت های هر استان در انجمن سواد رسانه ای آن استان تاکید کرد.

اسماعیلی طبا تاکید کرد: لازم است جشنواره هایی با موضوع سواد رسانه ای در قالب های عکس، فیلم، موشن گرافیک، انیمیشن، داستان، گرافیک و طراحی، کاریکاتور و.... به منظور شناسایی هنرمندان مستعد و نیز تامین محتوا برای رسانه ها و نهادها برگزار شود. همچنین لازم است بخش سواد رسانه ای به جشنواره تولیدات مراکز و شبکه های صداوسیما نیز افزوده شود که تحقق این امور نیازمند اقدامات جدی است.

وی با تاکید بر ایجاد بانک سوژه و ایده با موضوع سواد رسانه ای برای کمک به تولید فیلم وتئاتر و انیمیشن، خاطرنشان کرد: در کنار این مسائل، لازم است انجمن برای تدوین کتب درسی مدارس درهمه پایه ها کمک کند.

در ادامه این نشست بهزاد تیمورپور، رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی اظهار کرد: ایده برگزاری نشست های عصرانه سواد رسانه ای از دل یک گپ دوستانه درآمد و به لطف خدا بازتاب های بسیار خوبی در کل کشور داشته است و برخی شهرداری ها در سایر شهرهای کشور از ما خواستند محتوای مربوط به این نشست ها را برایشان ارسال کنیم که این یک دستاورد خوب است.

وی با بیان اینکه هر جا به تولید محتوای مناسب دقت کردیم، کار بهتر درک شده و تاثیرگذاری عالی تری نیز داشته است، گفت: باید به سمت مطالبه گری از دستگاه های اجرایی حرکت کنیم و درصد کمی از بودجه برای ترویج دانش سواد رسانه ای به کار گرفته شود.

تیمورپور از آماده سازی بسته سواد رسانه ای با مشارکت انجمن سواد رسانه ای برای 3 میلیون خانوار شهر تهران خبر داد.

در ادامه، محمد صادق افراسیابی مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران با ارائه گزارشی از عملکرد شش ماهه نشست های عصرانه سواد رسانه ای اظهار کرد: ما در بحث سواد رسانه ای نیاز به همت و عزم ملی داریم تا انشاءالله شاهد جهانی شدن این نهضت باشیم.

وی با اشاره به اینکه طبق پژوهش های انجام شده دیگر اولویت اول استفاده مردم از فضای مجازی سرگرمی نیست، خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهشی که اردیبهشت ماه انجام دادم متوجه شدم که مردم دیگر برای سرگرمی از شبکه های اجتماعی استفاده نمیکنند و بیشتر به سمت پیگیری مطالبات سیاسی تمایل دارند، الویت دوم هم پیگیری مسائل اقتصادی است و سرگرمی، رتبه سوم را دارد که یافته های تحقیق بنده توسط پژوهش مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران هم تایید شد.

افراسیابی افزود: باید از خودمان سوال کنیم که دلیل تغییر جهت مردم از استفاده های سرگرم کننده از شبکه های اجتماعی به سوی پیگیری مطالبات سیاسی چیست و این امر آیا خوب است یا ممکن است پیامدهایی داشته باشد؟

وی با اشاره به اتفاق خیابان پاسداران یادآور شد: بحث دروایش مساله مهمی بود و نباید به سادگی از آن عبور کنیم. در واقع اتاق های فکر خارج از کشور در پی قرار دادن شیعه و سنی ایرانی، سنی و سنی ایرانی و شیعه و شیعه ایرانی در مقابل هم هستند و وقتی دیدند در سایر حوزه ها موفق نبوده اند، میخواهند اقدام به افزایش تقابل ها و دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی کنند.

وی افزود: اگر چه معتقدیم حقیقت مشخص است اما نباید اجازه دهیم تقابل های قومی و مذهبی در فضای مجازی گسترش پیدا کند.

در انتهای این مراسم کارگروه استان ها به ریاست دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا، کارگروه ادبیات رسانه ای به ریاست پیمان خادم الحسینی، کارگروه سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی به دبیری رئوف آذری و کارگروه فضای مجازی به دبیری علی محمد رجبی فعالیت خود را آغاز کردند.

همچنین سجاد خسروانیان به عنوان معاون امور استانها، محمد مهدی نورالدین علامه زاده به عنوان معاون اجرایی، مجتبی صفا به عنوان مدیر رسانه های اجتماعی، شقایق مهاجری به عنوان مسئول روابط عمومی و اکرم میرزایی به عنوان مسئول برگزاری دوره های تخصصی و کارگاه های آموزشی انجمن سواد رسانه ای ایران منصوب شدند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار