اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان:
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: هفت کانون ریزگرد در استان خوزستان داریم که بزرگ‌ترین آنها ۱۱۳ هزار هکتار دارد.
احمد مطیعی عصر امروز در نشست خبری خود با اشاره به اینکه مسائل محیط زیستی و منابع طبیعی دیگر فانتزی نیست، اظهار کرد: امروزه همه شهرها و مجامع مسکونی، درگیر مسائل محیط زیستی هستند؛ همچنین اثرات رفتار انسان‌ها با طبیعت دیگر برای همه قابل‌لمس است.

وی با اشاره به اینکه خوزستان با همه مشکلاتش باز هم سرزمین مواهب و استعدادهاست، افزود: متوسط بارندگی در خوزستان شاید در قبل از دهه ۷۰ به میزان ۲۶۶ میلی‌متر بوده ولی امروزه دیگر این میزان خیلی کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه استعدادهای طبیعی در مشکلات خفه شده است، تصریح کرد: امیدوارم طبیعت سرسبز خوزستان به این استان برگردد و قطعاً مسائل زیست محیطی مختلف از جمله ریزگردها با همکاری مردم و مسئولان به‌خوبی حل می‌شود.

مطیعی با اشاره به اینکه برنامه‌های هفته منابع طبیعی با شعار «منابع طبیعی با مردم و برای مردم» برگزار می‌شود، گفت: در استان خوزستان جایگاه‌های خوبی در کشور داشته و داریم؛ در زمینه جنگل ۹۶۰ هزار هکتار داریم که از این منظر مقام ۶ کشور هستیم.

وی ادامه داد: همچنین حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مرتع در خوزستان داریم که از این منظر نیز جایگاه خوبی در کشور داریم؛ یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان در خوزستان داریم که جایگاه هفتم کشور است و از این بین ۳۵۰ هزار هکتار شن زار و ۳۵۰ هزار هکتار هم کانون ریزگردها هستند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به توجه دولت به خوزستان در حوزه منابع طبیعی و تثبیت کانون‌های ریزگرد بیان کرد: سال گذشته دولت به بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های ریزگرد توجه ویژه‌ای داشته و ادامه دارد؛ برای سال آینده نیز از صندوق توسعه ملی که ۱۵۰ میلیون دلار به این حوزه (بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های ریزگرد) در کشور تخصیص داده شده که نمایندگان مجلس باید برای افزایش سهم خوزستان تلاش کنند.

مطیعی با اشاره به اینکه جهت و حرکت سازمان منابع طبیعی کشور این است که کار را با مشارکت مردم انجام دهد، یادآور شد: البته این دیدگاه در خوزستان از سال‌های گذشته حتی دهه ۷۰ وجود داشته و در زمینه جنگل‌کاری نیز مشارکت مردم در استان به‌خوبی ثبت شده بود.

وی اضافه کرد: در زمینه بهره‌برداری از مراتع بالغ‌بر ۶۰۰ هزار هکتار طرح مرتع‌داری در خوزستان وجود دارد که در کنار ۳۶ هزار هکتار از بهره‌برداری از اراضی نهال‌کاری شده و تثبیت کانون‌های ریزگردها به مردم واگذار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه برای تثبیت ریزگردها مجبور به انجام اقدامات سریع‌تر و عاجل هستیم، ادامه داد: درختکاری در شرق اهواز انجام شده که برای سال دوم آنها را به مردم واگذار می‌کنیم.

مطیعی خبر داد: در شهرستان شوش واگذاری اسناد طرح‌های مشارکت مردمی مرتع، جنگل و بیابان نیز پیش‌بینی‌شده که در یکی از روزهای هفته منابع اجرا می‌شود. همچنین در سال جاری حدود ۶ هزار هکتار از عرصه‌ها را به مردم واگذار کردیم.

وی با بیان اینکه مالچ پاشی برای ۱۵ هزار هکتار زمین در کشور تصویب شد، گفت: ۱۰ هزار هکتار از این میزان به خوزستان اختصاص دارد که تاکنون هشت هزار هکتار از آن مالچ پاشی و درختکاری شده است. سال گذشته نیز در جنوب شرق اهواز حدود پنج هزار هکتار و در مابقی شهرستان‌ها نیز یک هزار و ۵۰۰ هکتار کار کردیم.

مطیعی بیان کرد: در استان خوزستان، هفت کانون ریزگرد هورالعظیم، حدفاصل جفیر تا شلمچه، شمال شرقی اهواز، جنوب شرق اهواز، بندرامام و امیدیه، ماهشهر و هندیجان در استان خوزستان داریم.

بزرگ‌ترین کانون تولید ریزگرد

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین کانون جنوب شرق اهواز با ۱۱۳ هزار هکتار وسعت است، ادامه داد: این کانون فوق بحرانی است و با کوچک‌ترین وزش باد مردم شهر اهواز شاهد ریزگردها خواهند بود.

مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان یادآور شد: برای تثبیت کانون‌های ریزگرد روش‌های مختلفی از جمله مرطوب‌سازی اراضی، بوته کاری، کاشت نهال و قُرق سازی داریم. قرار نیست همه کانون‌ها درختکاری شوند و بیشتر این درختکاری برای استفاده به‌منظور بادشکن است.

مطیعی با اشاره به اینکه همه استان تحت تأثیر خشک‌سالی قرار دارد، گفت: از محل آب‌های جاری و سطحی برای آبیاری نهال‌کاری‌های انجام شده استفاده می‌کنیم و قرار نیست که همه عرصه‌ها را نهال‌کاری کنیم.

وی با گلایه از اینکه متأسفانه برخی افراد غیرمتخصص با اظهارنظرهای اشتباه خود اذهان عمومی را مشوش می‌کنند، اضافه کرد: در بهترین شرایط پیش‌بینی می‌شود ۲۰ درصد افت در عرصه‌های نهال‌کاری شده داشته باشیم. همچنین در صورت شوری خاک، بالا بودن آب زیرزمینی خاک، عدم آبیاری به‌موقع و یا گرمای هوا طبیعتاً میزان افت و تلفات نهال‌کاری شده افزایش پیدا می‌کند.

مطیعی با اشاره به اینکه در سه‌ماهه اول سال جاری ۱۸ روز دمای بالای ۵۰ درجه داشتیم، یادآور شد: همچنین در پاییز هم ریزگرد داشتیم که خسارت آن (در زمینه نهال‌کاری) خیلی بیشتر از خشک‌سالی بود.

مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان گفت: پنج هزار هکتار با ۷۰ درصد سبزینگی داشتیم و امسال هم در جنوب شرق پنج هزار هکتار نهال‌کاری کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه در خوزستان سال‌های متمادی کهور کشت می‌شد، عنوان کرد: سابقه کشت کهور در این استان به حدود ۶۰ سال قبل می‌رسد که هرگز برای دام و انسان آسیب و ضرری ندارد.

مطیعی با تأکید دوباره بر اینکه کشت کهور پاکستانی در خوزستان به ۶۰ سال قبل برمی‌گردد، ادامه داد: این درخت گونه دست کاشت و نه مهاجم است؛ در هیچ نقطه‌ای از استان درخت کهور بدون دست کاشت رشد نکرده است.


/مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار