اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
امام جمعه موقت اهواز از ممنوعیت کشت برنج در خوزستان در سال زراعی 97-96انتقاد کرد و گفت: اگر قرار است ممنوعیت این محصول در استان اعمال شود باید جایگزینی کشت نیز مد نظر قرار گیرد تا کشاورزان با مشکل رو به رو نشوند.
آیت الله سید ابوالحسن حسن زاده روز افزود: کشاورزان استان خوزستان سال هاست با کشت برنج مانوس و به نوعی به آن عادت کرده اند از این رو ممنوعیت یکباره کشت این محصول راهبردی در استان منصفانه نیست و به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه باید فکر اساسی برای کشاورزان برنج کار بشود تا از وضعیت بلاتکلیفی خارج شود افزود: سازمان جهاد کشاورزی باید از هم اکنون مطالعات کارشناسی برای کشت جایگزین که به آب کمتری نیاز دارد انجام دهد تا کشاورزان ما متضرر نشوند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به گلایه های کشاورزان برنج کار از ممنوعیت کشت این محصول تصریح کرد: کشاورزان ما هم اکنون در نگرانی بسر می برند و این وظیفه مسئولان است که این دغدغه ها و نگرانی ها را برطرف کنند و در این خصوص برنامه ریزی دقیق انجام دهند.

آیت الله حسن زاده با بیان اینکه نگرانی ها و دغدغه های کشاورزان استان به ما منعکس شده است افزود: اگر قرار است فشاری متوجه کشاورزان استان شود این فشارها باید متوجه کشاورزان دیگر استان ها نیز بشود.

وی با تاکید بر اجرای طرح های الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی استان گفت: به نظر می رسد اگر کشت های جایگزین که به آب کمتری نیاز دارند به کشاورزان خوزستانی ارائه شود و نظارت کافی نیز صورت گیرد می توانیم از این بحران عبور کنیم.

به تازگی وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج در استان خوزستان را به علت کمبود آب ممنوع اعلام کرد.

محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در سفرماه گذشته خود به خوزستان به ایرنا گفته بود به علت کمبود آب و کاهش نزولات جوی ، محدودیت کشت در بسیاری از استان های کشور اعمال خود شد ولی در برخی مناطق شمالی خوزستان با حفر چاهک می توان به صورت موقت از بحران کم آبی عبور کرد.

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز به ایرنا گفت: در صورت جبران بارش ها در اسفند و فروردین در استان و مناطق بالادست ، تصمیم گیری در مورد ممنوعیت یا محدودیت کشت برنج در خوزستان تغییر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حجم زیادی از ذخایر پشت سدهای استان خالی است افزود: برنج به آب زیادی نیاز دارد و چنانچه آب کافی وجود نداشته باشد کشت پرآبی مثل برنج و برخی محصولات تابستانه با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.

در سال زراعی 96-95حدود 47هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان زیرکشت برنج رفت و در نهایت 85هزار تن برنج در استان تولید شد.

استان خوزستان با تولید 15.8 میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی را دارد.

قرار است با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری تا سال 1400 حجم تولیدات کشاورزی و باغی خوزستان به 25میلیون تن در سال برسد.

با وجود اینکه استان خوزستان حدود1.2 میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد ولی نیاز به آبیاری آنان ، بالای 95درصد است.


/ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار