اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴


سهام خزلی
 
تنها چند روز دیگر به رستاخیز عظیم طبیعت و نوروز باستانی باقی مانده اما هر چه به چهرۀ خستۀ شهر می نگریم ، نشانی از رد پای بهار نمی یابیم. حالا سالهاست که در هر محفل روشنفکری صحبت رسیدگی به ظاهر شهر و تقویت جاذبه های گردشگری در اهواز دهان به دهان می چرخد اما آنگونه که شایسته است به این مهم پرداخته نمیشود.

گاهی اینگونه پنداشته میشود تحقق این افکار که حالا بی شباهت به رویا نیستند مقدور نخواهد بود. پدیدۀ سرکش و بی رحم گرد و غبار که هر از گاهی چهرۀ خستۀ استان را زیر نقابی از اندوه فرو می برد ، سرسبزی و طراوت همین معدود فضای سبز را نیز در میان ردای نازیبای غبار می پوشاند. در کنار تمام این اتفاقات المان های شهری هم جوابگو نیست.

در گذر از کوچه پس کوچه های شهر که هیچ، در میان خیابان ها و میادین اصلی شهر نیز هیچ نشانی از نوروز و بهار نیست . بخش هایی از حاشیۀ رودخانۀ کارون هنوز برای میزبانی از بهار آماده نشده و ایجاد فضای سبز در ساحل کارون ، در کنار پل طبیعت ، آن هم در این فصل از سال ، آدمی را به حیرت فرو میبرد.

جادۀ ساحلی خصوصا در منطقۀ کیانپارس که یکی از پر مخاطب ترین فضاها برای گذران اوقات فراغت است از حیث امکانات رفاهی خصوصا سرویس بهداشتی بسیار فقیر است . این اماکن یا به طور کلی از دایرۀ سرویس دهی خارج شده اند و یا اینکه در شرایطی بسیار بحرانی از لحاظ بهداشتی ، سرویس دهی می کنند.

البته جای بسی خوشنود ست که رنگ آمیزی جداول و بلوارها و گل کاری بخشی از میادین شهری آغاز شده و این روزنۀ کوچک میتواند نویدی برای آغاز یک حرکت خوشایند از سوی شهرداری برای استقبال از نوروز باشد . استفاده از نمادهای بومی استان در میادین اصلی و پارک ها ، معرفی فرهنگ ها و قومیت های مختلف استان در قالب نمایشگاههای نوروزی در پارک ها میتواند گام موثری در معرفی شایستۀ استان به میهمانان نوروزی و سرویس دهی به شهروندان باشد .

ساماندهی اماکن عمومی شهری و بین راهی ورسیدگی به مبلمان شهری از ابتدایی ترین اقداماتی ست که شهرداری ها موظف به انجام آن هستند. طبق آمارها همه ساله به طور میانگین حدود سه هزار مسافر نوروزی وارد استان میشوند و پیش بینی میشود امسال خوزستان میزبان تعداد بیشتری مسافر باشد .

زیبا سازی فضای شهری و بکارگیری المان های مناسب در سطح شهر به طور حتم با جذب مسافران بیشتر موجب رونق اقتصادی و اعتلای فرهنگی استان میشود . ضمن اینکه جلب رضایت شهروندان با زیبا سازی محیط شهری، از مصادیق رعایت حقوق شهروندی ست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار