شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
احسان سپهوند / روزنامه نگار

یکم- رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع آحاد مردم و مسئولان در حرم مطهر رضوی فرمودند: آزادی در این کشور تامین شده است. در کشور ما آزادی فکر، آزادی بیان، آزادی انتخاب وجود دارد و هیچ کس به خاطر اینکه فکر و نظرش مخالف نظر حکومت است مورد فشار و تهدید و تعقیب قرار نمی‌گیرد. البته آزادی چارچوب دارد.

دوم- همواره ماهیت فعالیت سیاسی در استان خوزستان با نوع کشوری آن متفاوت بوده است. مثلا در پایتخت یا سایر مراکز استان ها فعالان سیاسی برای ابراز عقاید خود و حتی کنشگری سیاسی دست به دامان رسانه ها می شوند؛ حال این رسانه می تواند یک خبرگزاری دولتی باشد و یا توئیت مختصر با تلفن همراه! اساسا نگارنده شکل فعالیت سیاسی از نوع اصولگرا یا اصلاح طلب را در جلسات شبانه یا پشت درب های بسته را درک نکرده است.

اگر اصلاح طلب عزم اصلاح ساختار جامعه را دارد چگونه می بایست با مردم ارتباط برقرار کند؟! و یا اگر اصولگرا برای هدایت مردم به راه راست برنامه دارد چطور می تواند منویات خود را به گوش مردم برساند؟!

برای راستی ها البته این نقیصه بسیار کم رنگ است چون تریبون کم ندارند، اما این اصلاح طلبان خوزستان هستند که کمتر خبر یا اظهار نظری را برای مردم راهی جریده ها می کنند.

سوم- همانطور که در بند نخست آورده شد، چه مقامی با چه شفافیتی این گونه قادر است فضای نقد و فعالیت سیاسی حتی اعلام نظر مخالف نظر حکومت را آزاد و مبری از بازخواست بداند؟! زمانی که رهبری با شفافیت و کلامی بَیِن، پویایی را به جامعه تزریق می کند رخوت در فعالیت های سیاسی و اصلاح گرایانه برای بهبود ساختار نظام ظلمی آشکار است.

چهارم- همواره در قرآن کریم در آیات مختلف در خصوص پیشی گرفتن از رسول خدا هشدار داده شده است. لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ/ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ و موارد فراوان دیگر مشابه.

و اما نکته آخر: آنچه که فرازهای نورانی کلام خدا تاکید بر آن دارند پیشی نگرفتن از خداوند و رسول است. طبیعتا پیشی نگرفتن از منویات ولی فقیه نیز بر این قاعده شمولیت دارد و در قاعده حکم  «لَا تُقَدِّمُوا» می گنجد.

صاحب قلم نگرانی هایی در باب رفتار نهادهای تحت نظر رهبری دارد. پیش از این دیدم در انتخابات شواری اسلامی شهر اهواز بسیاری از کاندیداها به واسطه عضویت در احزاب سیاسی اصلاح طلب علیرغم اینکه فعالیت چندان واضحی نیز نداشتند رد صلاحیت شدند.

با وجود این پیام رهبری به نظر می رسد تنگ کردن دایره فعالیت سیاسی و مشارکت در قدرت از سوی نهادهای حاکمیتی در استان خوزستان مصداق کم توجهی به افاضات رهبری است. مطلبی که آقایان پایبند به اصول می بایست نصب العین قرار دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار