شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
یکی دیگر از اقدامات موثری که توسط فنی و حرفه ای خوزستان صورت گرفت برگزاری دوره آموزشی برای کارگران صنعت ساختمان بود و هر آن کس که در این دوره ها با موفقیت بیرون می آمد شامل بیمه و پروانه کار می شد

 

شوشان: همزمان با فرا رسیدن شش مرداد سالروز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفه ای نشست خبری با حضور مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان مهندس رحمان قلاوند و معاونین وی در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری مهندس رحمان قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام علی (ع) و قبولی طاعات و عبادات جمع حاضر گفت: در حال حاضر 53 مرکز ثابت دولتی و 800 آموزشگاه خصوصی در شهرهای خوزستان وجود دارد که رشته های مختلف را در دستور کار آموزشی دارند و همچنین 203 کارگاه مجهز آموزشی تقدیم جوانان این استان شده است.

وی ادامه داد: از 2 سال پیش این اداره کل ورود به عرصه آموزشهای عالی در رشته های مختلف داشته و موفق به جذب قابل توجه ای دانشجو در مراکز مختلف از جمله مرکز امام علی در اهواز با 460 هنرجو، در دزفول 105 هنرجو در رشته های مختلفی از جمله برق، جوش، مکانیک و ... شده است، کما اینکه مهمترین برنامه ما در زمینه آموزشهای مهارتی استان که با همراهی دستگاه های آموزشی می باشد اصلاح امور آموزشی است، زیرا جامعه امروز بیشتر نیاز به تکنسین و کاردان دارد و همین مهم نقش فنی و حرفه ای را برای اشتغال بیشتر پررنگ می کند.

قلاوند بیان داشت: یکی دیگر از اهداف ما در آموزش فنی و حرفه ای توسعه آموزشهای عالی و تامین نیاز دستگاه ها در خصوص نیروی انسانی کاردان و تکنسین در بخش های مختلف است و این مهم در بخش خواهران هم در آموزش های مختلف رعایت شد که اکنون در بخش خیاطی و طراحی دوخت تا مقطع کاردانی این مهم وجود دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان گفت: خوشبختانه در مدتی که شایسته خدمت رسانی به مردم در فنی و حرفه ای استان به کار مشغولم سعی کرده ایم در زمینه زیرساخت های الکترونیکی مورد نیاز اقدامات شایسته ای را در اداره کل بوجود آوریم و با اجماع این امکانات خدمات از راه دور را به هنرجویان خود ارائه دهیم، کما اینکه برخی رشته های آموزشی ما مثلا در ماهشهر در سطح کشور متقاضی دارند مثل رشته غواصی که لازمه جوشکاری زیرآب است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که سازمان فنی و حرفه ای خوزستان بدنبال آن است صدور گواهینامه الکترونیکی برای هنرجویان خود است که با توجه به وارداتی بودن این کارت و مشکلاتی که بدلیل مسائل ارز و تحریم وجود داشت وقفه ای در رابطه با این مهم بوجود آمد که انشاء الله در اسرع وقت این مهم عملیاتی و اجرا و جایگزین مهارت نامه های کاغذی می شود، کما اینکه این کارت ها تمامی تخصص ها و مهارت های لازم و اطلاعات هنرجو را برای احراز هویت آموزشهای فنی و حرفه ای به نمایش می گذارد.

قلاوند اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات موثری که توسط فنی و حرفه ای خوزستان صورت گرفت برگزاری دوره آموزشی برای کارگران صنعت ساختمان بود و هر آن کس که در این دوره ها با موفقیت بیرون می آمد شامل بیمه و پروانه کار می شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در اتمام بخش اول صحبت های خود گفت: سازمان فنی و حرفه ای خوزستان به طور متوسط سالیانه 150 هزار نفر را در آزمون های سراسری خود دارد و امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک این رقم را افزایش دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به سوال خبرنگار شوشان مبنی بر اینکه 8 سال حضور شما در فنی و حرفه ای همراه با چه پیشرفت هایی بوده است گفت: زمانی که من این سمت را تحویل گرفتم استان خوزستان دارای 25 مرکز آموزشی بود ولی اکنون دارای 55 مرکز آموزشی می باشد، همچنین لازم به ذکر است ما در استانی کار کرده ایم که مشکلات جنگ، شرایط بد آب هوایی، عقب ماندگی ها و ... را در خود به همراه داشت، اما اکنون تنها در 2 شهر دهدز و حمیدیه که آن هم به واسطه نزدیک بودن به اهواز و اینکه شهری تازه تاسیس است شاهد عدم وجود فنی و حرفه ای هستیم، اما معتقدیم که می بایست پایه های آموزش در استان به طور کامل فراهم شود.

قلاوند بیان داشت: جدای از موضوع فوق در حال حاضر 283 کارگاه خیلی خوب با تجهیزات مناسبی در استان فعال هستند و با توجه به اینکه شهرستان اهواز دارای یک سوم جمعیت استان خوزستان می باشد به ناچار کارگاه های اهواز دارای تجهیزات مناسب تری هستند و قطعا اگر در جریان تجهیزات کارگاه های فنی و حرفه ای از 8 سال گذشته تاکنون قرار گرفته باشیم کاملا قابل لمس است که مراکز امام علی، غدیر و خوارزمی تفاوت چشمگیری با سنوات گذشته داشته اند، هر چند که برای رسیدن به ایده آل ها می بایست شاهد تزریق اعتبارات بیشتری باشیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان گفت: یکی از نیازهای مهم آموزش فنی و حرفه ای چه در استان و چه در کشور پوشش مناسب مراکز فنی و حرفه ای و در کنار آن آموزش بر اساس نیاز شهرستان مورد نظر است، اما علیرغم تمامی این موارد برای مجهز نمودن دو شهر حمیدیه و دهدز به مرکز فنی و حرفه ای نامه نگاری های مختلفی به شورای گسترش سازمان شده است و امیدواریم این مهم هم به سرانجام برسد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: یکی دیگر از موارد مهمی که در سازمان فنی و حرفه ای خوزستان به سرانجام رسید، برگزاری آزمونها به صورت الکترونیکی در حد رقابت با آزمونهای سنجش ملی می باشد، همچنین از دیگر اقدامات صورت گرفته ایجاد بانک جامع اطلاعاتی استان و بانک آزمون ملی و عملی کشور است تا خدای ناکرده حقی از فردی ضایع نشود، دیگر اقدام صورت گرفته تفکیک جنسیتی سازنده برای آموزش های مناسب و جهت خواهران می باشد که در مرکز آموزشی کوثر که اولین آموزشگاه خواهران کشور می باشد این مهم در حال انجام می باشد.

قلاوند بیان داشت: غربالگری موسسات آموزشی را با همکاری کانونهای صنعتی و هیات آموزش استان داشتیم و هر آموزشگاهی که تخلف داشت و همراه با سیاست های آموزشی فنی و حرفه ای نبود در این غربال لحاظ و با شبکه بهتری این مهم درحال انجام است.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط فنی و حرفه ای خوزستان ایجاد زیرساخت های فیبرنوری می باشد و به جرات می گویم که خوزستان تنها استانی است که به صورت کامل به این مهم تجهز شده است و باعث تسهیل در بسیاری از کارها و عدم مراجعه حضوری غیرضروری شده ایم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پایگاه خبری شوشان گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان نسبت به تعهد اشتغالزایی خود از صد درصد مقداری هم بیشتر اشتغالزایی انجام داده و صحت آن هم با توجه به بررسی ها صورت گرفت، هر چند که ما موظف به انجام این کار نیستیم ولی با تاسیس آموزشگاه ها آزاد و آموزش های لازم موفق به انجام این کار شدیم.

قلاوند خاطر نشان ساخت: تمام سیستم آموزشی ما آمادگی این را دارد تا کارگاه های خود را در اختیار سیستم آموزش و پرورش قرار دهد تا کمبودهای آموزشی مرتفع شود که خوشبختانه نسبت به سنوات گذشته این مهم 10 درصدی تغییر یافته و قطعا در سنوات گذشته این روند بهتر هم خواهد شد، کما اینکه باید این تفکر جا بیفتد که تنها رفتن به دانشگاه باعث سربلندی می شود و می تواند شغل مناسبی را نصیب فارغ تحصیل کند، زیرا اکنون فضاهای خالی شغلی فراوانی در استان وجود دارد که فارغ التحصیلان دانشگاهی آن را در شان خود نمی بینند و همین موضوع نشان می دهد که باید به فکر آموزش و تربیت نیروی انسانی درابعاد مختلف فنی و حرفه ای باشیم.

وی بیان داشت: یکی از اقدامات مهم و موثر دیگری که در فنی و حرفه ای صورت گرفت طرح نیاز سنجی بود و اینکه هر شهرستان در 5 سال آینده در چه زمینه های به شغل نیاز دارد و آموزشگاه های فنی و حرفه ای را به این مهم و آموزش مجهز نمودیم و اکنون کارگاه های فنی و حرفه ای استان خوزستان بعضا از بهترین کارگاه های دانشگاه های تهران هم مجهزتر و به روزتر می باشند.

همچنین مهندس شهرام ملایی هزاروند معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان گفت: خوشبختانه عملکرد این سازمان نشان دهنده 2 برابر بودن نسبت به سنوات گذشته است، مثلا در آموزشهای المپیادی و در مراحل شهرستانی و بعد استانی و کشوری و جهانی موفق به کسب رتبه های خوبی شده ایم و در مسابقات بین المللی لندن کارآموز خوزستانی به عنوان شرکت کننده برتر در رشته فناوری اطلاعات موفق به اخذ دیپلم افتخار شد و در 2013 و در کشور آلمان باز هم این افتخار بدست آمد، همچنین جایگاه ایران در 2011 ششم جهان بوده و اکنون به چهارم جهان رسیده است.

وی ادامه داد: از دیگر افتخارات بدست آمده اینکه خوزستان در سال 91 و در هفته پژوهش به عنوان دستگاه برتر شناخته شد، دردهه فجر و در المپیاد ملی مهارت دستاورد خوبی حاصل شد و دستگاه برتر شناخته شدیم، در مشاوره و رهگیری کارآموزان خود برای درصد استغالزایی بین استان های اول تا سوم بوده ایم، در توسعه آموزشگاه های آزاد استان برتر کشور بوده ایم، درستاد صیانت و اقامه نماز دستگاه برتر بوده ایم.

ملایی بیان داشت: برای اولین بار در سطح کشور نیاز سنجی آموزشی را در دستور کار قرار دادیم و دانشگاه چمران تفاهم نامه ایی امضاء شد و تمامی شهرها مورد تحقیق و پژوهش جهت نحو آموزش و سندی برای این مهم طراحی شد و از سطح مهارت که به دیپلم ختم می شد امروز به کاردانی رسیده ایم.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان تصریح کرد: در نرم افزار آموزشگاه اقدامات فراوان و موثری صورت گرفته به نحوی که اکنون بسیاری از نرم افزارهای مورد نیاز در بخش فنی و حرفه ای ما صورت می گیرد و در تکریم ارباب رجوع هم خوشبختانه به عوان دستگاه برتر کشور شناخته و از سوی وزارتخانه مورد تقدیر قرار گرفته ایم.

همچنین مهندس محسن سمیعی مسئول فناوری و اطلاعات آمار اداره کل فنی و حرفه ای خوزستان گفت: فنی و حرفه ای خوزستان از معدود واحدهای اجرایی فن آوری اطلاعات است که در تولید نرم افزار تقریبا خودکفا شده است و توانسته مثلا نرم افزار اتوماسیون اداری را خود تولید کند، نرم افزار تاسیس آموزشگاه های آزاد را تولید کند، نرم افزار بانک سوال استانی و آخرین نمونه فعالیت های چشمگیر این مجموعه اجرای آزمون استخدامی به صورت الکترونیکی است، همچنین در زمینه اجرای انتخابات مکانیزه در منطقه 8 انتخابیه اهواز این مهم توسط ما انجام شد و برای تولید پورتال جامع علمی کاربردی کشور و استان خوزستان بخشی از کار را عهده دار بودیم.

وی ادامه داد: در بخش زیرساخت ها به عنوان استان پیش رو از خطوط اجاره ایی دیتای مخابرات استفاده می شد که با ایجاد نرم افزار اتوماسیون اداری و فیبرنوری به طول 75 کیلومتر بسیار در این زمینه موفق بوده ایم.

سمیعی در پایان گفت: خوشبختانه این اداره کل در سال گذشته از طریق پیگیری های صورت گرفته به سیستم سامد و شبکه دولت هم متصل گشت.

همچنین در پایان این نشست خبری مهندس محمد رشیدی رئیس مراکز علمی کاربردی فنی و حرفه ای خوزستان گفت: آموزشگاه های علمی کاربردی در سال 90 اقدام به پذیرش دانشجو در مراکز مختلفی از جمله امام علی و دزفول داشته است که در اهواز 450 نفر در رشته های مختلف به صورت پودمانی و ترمی مشغول فراگیری آموزش های مختلف شدند، همچنین برای دوره های نیم سال بهمن رشته های دوخت، گرافیک، هنرهای تجسمی، مهندسی فناوری عمران و ساختمان و ... را خواهیم داشت.

 

وی در پایان گفت: در دزفول 106 هنرجو در رشته های برق الکترونیک، ابزار دقیق و کاردانی فنی و جوشکاری و ... به انجام خواهند رسید و انشاء الله در نیم سال بهمن ماه در مراکز امام علی تعداد هنرجویان را به 700 نفر و در دزفول به 400 نفر خواهیم رساند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار