شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰
در این میان عرضه مواد خوراکی در پیاده روها یکی از عمده ترین خطرات تهدید کننده سلامت جامعه است .شهروندان همیشه این سوال را دارند که چرا با جمع آوری دست فروشان ، دوباره به سطح شهر بر می گردند؟

 

شوشان / رویا محمودی : در سال 91 یک تیم برای پاک سازی هسته مرکزی شهر اهواز از دوره گردها تشکیل شد ؛ تیمی با همکاری اداره بهداشت ، دامپزشکی ، شهرداری و دادستانی اهواز . تیمی که از همان ابتدا هم گمان نمی رفت که موفقیت آمیز عمل کند و بتواند مشکل لاینحل بی نظمی و درهم ریختگی دست فروشان را حل کند. در اهواز بیش از سایر نقاط کشور دست فروش دیده می شود . از فروش کتاب به صورت کیلویی تا فروش لباس های دست دوم در معابر پرتردد شهر .

مشکل نبود فرهنگ لازم در رابطه با خرید اجناس از مراکز معتبر یکی دیگر  از موارد گریز مردمان اهواز از انسجام و تشکیل ساختار مناسب شهری است ؛ مشکلی که سر انجام آن بی نظمی  در  سطح شهر ، شلوغی معابر و پیاده رو ها و زشت شدن سطح شهر می باشد .

طی این سال ها نه اجرائیات شهرداری و نه هیچ قانونی مانع از حضور دست فروشان در سطح شهر نشده است . یکی از اصول علم اقتصاد این است که تقاضا عرضه را به وجود می آورد آیا اگر مردم تقاضایی از عرضه دست فروشان نداشته باشند آن ها همچنان در سطح شهر دیده می شوند؟

در این میان عرضه مواد خوراکی در پیاده روها یکی از عمده ترین خطرات تهدید کننده سلامت جامعه است .  شهروندان همیشه این سوال را دارند که چرا با جمع آوری دست فروشان ، دوباره به سطح شهر بر می گردند؟

تا به کی  دعوای مسولین بر قبول وظایف شان به قیمت سلامت مردم تمام خواهد شد. بالاخره کدام نهاد مسول جمع آوری دست فروشان اغذیه فروش است؟ شهرداری که فقط خود را موظف به جمع آوری دست فروشان می داند یا اداره بهداشت که رسیدگی به امور دست فروشان را در حیطه وظایف خود نمی داند؟

به راستی چرا اداره بهداشت خود را موظف به جمع آوری اغذیه فروشی های غیر بهداشتی دست فروشان نمی داند و به عنوان مدعی العموم از متخلفینی که شهرداری جمع آور می کند شکایت نمی کند.

در همین رابطه مسول بهداشت محیط خوزستان به شوشان گفت: مواد غذایی شرایط نگه داری خاص خودش را دارد و طبق قانون ، اداره بهداشت موظف به نظارت و اخطار به مراکز ثابت مانند مغازه ها است و موظف به جمع آوری دست فروشان نیست . جلوگیری  و جمع آوری دست فروشان  که مواد غذایی عرضه می کنند با شهرداری است و اداره بهداشت قدرت اجرایی لازم برای این کار را ندارد.

مهران  معلم در ادامه گفت :در سال 91 ، 157 هزار و 43 مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی مورد بازدید قرار گرفت که از این میان 1138 مورد تعطیل شدند و 3915 مورد تخلف به دادگاه ارجاع داده شد . که این اخطار ها در رابطه با وضعیت بهداشتی ساختمان ،وسایل و ابزار کار و نداشتن بهداشت فردی و لوازم کار مناسب و ...بوده است .

وی در ادامه گفت در 3 ماهه نخست امسال 2665 مورد نمونه برداری از مواد غذایی که در سطح شهر توزیع شده بودند صورت گرفت که از این میان 87 هزار و 327 کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی معدوم شد .

 

معلم گفت :خیلی از موارد به ساختار فرهنگی ما بر می گردد علی الخصوص اینکه بعضی از مردم تمایل دارند از دست فروشان خرید کنند. در موارد بازرسی با مغازه داری برخوردیم که می گفت : مردم اینجا تمایل دارند که اجناس خارج از مغازه باشد و من با قرار دادن آنها در کنار درب مغازه بیشتر فروش می کنم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار