شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱

شوشان - محمد كيانوش راد :

خوزستان

در عزاي فرزندان خويش گريست .

خوزستان در غم و ماتم و اندوه است.

به همه داغديدگان تسليت باد.

اگرچه هيح كلامي ، جز ياد خدا تسلي بخش نخواهد بود.

ما خراب غم و خم خانه ز مي آباد است

ناصح از باده سخن كن كه نصيحت باد است

گوش اگر گوش فلاني ، ناله گر ناله ما

آنچه البته به جايي نرسد فرياد است

هركه يغما شنود ناله ي گرمم گويد

آهن سرد چه كوبي دلش از فولاد است.

هنوز داغ خودسوزي و مرگ ِ جوانِ بيكار ِ دست فروش خرمشهري " يونس عساكره "  از يادها نرفته است. اما هيچكس هنوز باور نمي كند كه "باغچه داردمي ميرد" .

در تونس خودسوزي " محمد بوعزيزي "  نظامي را واژگون كرد اما كسي صداي يونس عساكره ، مظلوم ِ دست فروش خرمشهري را كه در آتش فقر سوخت را هم نشنيد.

نگراني از تبعيض وفقر و بيكاري در خوزستان هر روز بيش از گذشته نمايان است. نمايندگان مردم خوزستان و نخبگان استاني ، اعم از چپ و راست و فارغ از نگاه سياسي ، بارها فرياد كشيده اند كه به داد خوزستان برسيد ، اما كمتر پاسخي درخور توجه شنيده شده است.

در استان نيز هيچ برنامه جامع و فراگيري در مورد رفع بيكاري و حتا فعال سازي واحد هاي صنعتي تعطيل شده و يا نيمه تعطيل و يا سامان دهي شهري و ايمن سازي  اماكن عمومي و بازارهاي خودجوش و مردمي ديده نمي شود.

شكل گيري بازارهاي خودجوش ، با هدف كسبِ حلال و روزي شرافتمندانه از سوي مردمي كه راهي براي ارتزاق خود وخانواده ورفع بيكاري فرزندان و جوانانشان نمي يابند ، اكنون به تنها گزينه اشتغالِ پرخطر تبديل شده است. از سوي مسولان شهري هم هيچ نوآوري و خلاقيت و ابتكاري جهت بسامان كردن اين اماكن مشاهده نمي شود.

  مسولين امر مشغول امور غيرِ " اهم" و مسايل حاشيه اي هستند و برخي از آنان بيش از حل مشكلات مردم ، روز و شب در فكر طراحي سناريوهايي براي حفظ موقعيت خويش اند.

فساد اداري و رانت خواري نيز در دستگاههاي اجرايي استان به قدري زيادشده است كه عرصه براي كارمندان و پرسنل وظيفه شناس و خادمان واقعي تنگ گشته و مردم نيز دلزده و مايوس گرديده اند.

وضعيت اجتماعي استان از اعلام زنگ خطر گذشته است.

 ظهور و گسترش بازارها و اماكنِ مورد نياز مردم كه بخشي از نيازهاي واقعي ِ مردم را برآورده مي سازد ، اما غيراستاندارد و پر خطر است ، وظيفه اشتغال زايي از يكسو و وظيفه سامان دهي و ايمن سازي بر عهده چه مقام و دستگاهي است ؟

ناديده گرفتن فرهنگ ِمردم و تقصير و قصور در نفي و توهين به احساسات هويت طلبانه ي فرهنگي مردم عرب و يا لر و بختياري و يا هر قوم ديگري بر عهده كيست ؟.

آيا پس از اينهمه هشدارهاي مكررِ فعالان فرهنگي ، نبايد در اهانت و ناديده گرفتن عمدي ِهويت اقوام ايراني شك نمود ؟

مردم خوزستان عشق  به اسلام و ايران دارند.  در كنار هم برادرانه مي زيند .در غم ها و شادي ها ،و در انقلاب و جنگ و دفاع در كنار هم و همسنگر هم بوده و هستند.

تقصير يا قصور در ناديده گرفتن ارزش هاي ملي و ارزش هاي قومي از سوي هركس از جمله صدا و سيما و يا هر جناح و جرياني نابخشودني است.

خوزستان نيازمند اجماعيِ فرهنگي و اجتماعي براي حل مشكلات خويش و يافتن برون رفتي از وضعيت فعلي است.

بيشترين بحران هاي روحي و ناهنحاري هاي رفتاري در استان معلولِ وضعيت نامناسب اقتصادي و معيشتي در خوزستان است.  عامل اين جنايت ، هركه هست ، بيكاري يكي از علل طغيان اوست.

فاصله طبقاتي در استان روز به روز بيشتر شده است. آمار بيکاري افزايش يافته ،و  گسستگي هاي فرهنگي در خوزستان روز به روز بيشتر مي شود.در اين وضعيت وظيفه همه فعالان فرهنگي دردمند و دلسوز و از اقوام مختلف خوزستاني بيش از گذشته احساس مي شود.

بايد به خوزستان بي آب و نفت انديشيد.  بايد به اجماع نخبگان عرب و فارس انديشه كرد ، بايد مهر و محبت و دوستي ها را دوباره احياء و افزون كرد.

 بايد از خطر گسترش جنگ و نفرت ميان مردم با مردم به عللي چون ساز و آواز ، حجاب و بي حجابي ، سبك زندگي اين دسته با آن دسته ، قبول يا رد اين زبان يا آن زبان و ... و نيز جدايي مردم از حاكميت و قومي از قومي  انديشه كرد.

بقول فاضل خميسي :

"خشکسالی

قبل از آمدنت

از تشنگی مردیم!!

دریا! و یاد باران

و خاطره ای از خنده هایت."

خوزستان را تنها پول و پل و جاده توسعه يافته نمي كند. همدلي و همبستگي ، آرامش و همكاري و درك مشترك ِ نخبگان فرهنگي و اجتماعي پيشنياز اصلي هر توسعه اي  در خوزستان است.

١٦ فروردين ٩٧

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار