اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
وزیر نیرو:
اردکانیان:خاموشی در سال جاری اجتناب ناپذیر است، اما تجربه خاموشی یک انتخاب است که مصرف کننده ها دارند، آن ها می توانند با استفاده خارج از الگوی مصرف در گرمای تابستان به دلیل کمبود برق خاموشی را تجربه کنند.
رضا اردکانیان در خصوص نشست صبح امروز (یکشنبه، 19 فروردین ماه) فراکسیون مستقلین ولایی، اظهار داشت: در اولین روز کاری مجلس شورای اسلامی این توفیق را داشتیم که در فراکسیون حاضر شویم و مسائل کلی آب و برق کشور را در سال آبی جاری به اطلاع نمایندگان برسانیم و از نظرات آن ها استفاده کنیم.

کارگروه ملی سازگاری با کم آبی آغاز به کار کرده است

وزیر نیرو با بیان اینکه در یک شرایط نه چندان موقت بلکه مستمر کم آبی به سر می بریم و از این رو هیات دولت در پایان سال گذشته اقدام به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کرد، گفت: این کارگروه با عضویت 4 وزیر و 2 معاون رئیس جمهور کار خود را آغاز کرده است، اساس این کارگروه بر همکاری نزدیک و به هم پیوسته دستگاه های مرتبط با آب است.

وی با اشاره به اینکه بحث های متعددی در دستورکار این کارگروه قرار دارد اما اساس آن توجه بیشتر به چگونگی مصرف است، ادامه داد: اگر شیوه های مصرف را که متاسفانه صحیح و مطلوب نیستند اصلاح نکنیم هر قدر که به دنبال تامین آب های جدید باشیم با یک شیوه نامطلوب در مصرف راه به جایی نمی بریم.

بررسی تامین آب های جدید از شیوه های متعارف و غیر متعارف

اردکانیان با تاکید بر اینکه در این کارگروه ملی تلاش می کنیم به مسائل تامین آب های جدید از شیوه های متعارف و غیر متعارف بپردازیم از جمله آن امکان شیرین کردن آب های شور در مرزهای آبی کشور است، عنوان کرد: باید به این مسئله توجه کنیم که الگوی کشت مناسب چیست، محل استقرار آن کجا است و چه مقدار آب باید به عنوان شیوه مناسب آبیاری مصرف و بحث امنیت غذایی و آبی در آن دیده شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه کشور ما ظرفیت های قابل ملاحظه ای در بخش منابع انسانی و زیست محیطی دارد که هر دو بخش باید از ظرفیت ها به خوبی استفاده کند، تصریح کرد: از جمله منابع وسیعی که در اختیار ما قرار دارد روزهای آفتابی فراوان و دشت های وسیعی است که می توانیم در آن از انرژی پاک خورشید استفاده کنیم.

سالانه باید هزار مگاوات  به ظرفیت تولید انرژی خورشیدی کشور اضافه شود

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه و برنامه های دولت دوازدهم باید سالانه هزار مگاوات به ظرفیت تولید انرژی خورشیدی کشور اضافه کنیم، ادامه داد: تا پایان سال گذشته 520 مگاوات انرژی خورشیدی در مدار داشته ایم که در سال جاری این عدد را به دو برابر افزایش می دهیم و سعی داریم هر سال این رقم افزایش پیدا کند به نحوی که در پایان دولت دوازدهم تعهدی را که برای در مدار داشتن 4 هزار مگاوات انرژی خورشیدی داریم را محقق کنیم، البته انرژی باد و سایر اشکال انرژی تجدیدپذیر نیز در برنامه ما قرار دارد.

استفاده از دشت های وسیع آفتابی کشور برای تولید انرژی خورشیدی

اردکانیان اضافه کرد: استفاده از شبکه های موجود انتقال برق در سطح کشور و ارتباطی که با تمام همسایگانی که مرز خاکی با آن ها داریم برقرار  شده که این ظرفیت دیگری به ما می دهد که حتی از سرمایه گذار خارجی دعوت کنیم تا از دشت های وسیع آفتابی کشور برای تولید انرژی خورشیدی استفاده و طبق قراردادهایی که با کشورهای همسایه منعقد می کنند از شبکه برقی کشورمان برای انتقال انرژی تولیدی خود استفاده کنند که این مسئله درآمدی را برای کشور به همراه دارد.

وزیر نیرو گفت: این اقدام فواید زیادی برای کشور دارد و بخشی از تعهدات ما را در کنوانسیون کاهش آلاینده ها و کاهش دی اکسید کربن را تامین می کند، همچنین این مسئله اشتغالزایی را نیز به همراه دارد.

خاموشی در تابستان یک انتخاب است

وی در خصوص اینکه خاموشی در سال جاری اجتناب ناپذیر است، اظهار داشت: این مسئله یک انتخاب است که مصرف کننده ها دارند، آن ها می توانند با ادامه وضع موجود و استفاده خارج از الگوی مصرف انتخاب کنند که در گرمای تابستان به دلیل کمبود برق که امسال محتمل تر است و کاهش آب پشت سدها خاموشی را تجربه کنند.

ظرفیت موجود توان تامین نیاز به انرژی معقول یک جامعه 80 میلیونی را دارد

اردکانیان با بیان اینکه مردم می توانند از هم اکنون با مصرف صحیح انرژی این عادت را نهادینه کنند، تصریح کرد: ظرفیت موجود باید کفاف مصرف معقول یک جامعه 80 میلیونی و حتی بیش از آن را بدهد، اما اگر مصرف غیرمعقول باشد طبیعتا خاموشی نیز یک سرنوشت گریزناپذیر است.

وضعیت آب شرب برخی از مناطق کشور حاد است

وزیر نیرو همچنین در خصوص وضعیت کشور در زمینه آب شرب، اظهار داشت: در برخی از مناطق وضعیت حاد است و در حال حاضر برنامه ریزی هایی را شروع کرده ایم تا محدودیت هایی را برای سایر بخش های مصرف ایجاد کنیم که در این بخش نیز مردم نقش تعیین کننده ای دارند.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل اینکه سیستم تامین آب دو شبکه ای نیست و آب زیادی را در مصرف غیر شرب مصرف می کنیم، عنوان کرد: آب تصفیه شده گران، محدود و کمیاب را در بخش های غیر شرب در شبکه استفاده می کنیم و مصرف پخت و پز و آشامیدن هر نفر در شب و روز نمی تواند عدد بالایی باشد.

اردکانیان با اشاره به اینکه مانند هر منبع دیگری اگر گرفتار بد مصرفی باشیم با محدودیت هایی از قبیل قطع برق، جیره بندی آب و نظایر آن مواجه می شویم، گفت: اعتقاد دارم اگر مردم توجه بیشتری به محدودیت های منابع زیست محیطی داشته باشند و آنچه که داریم را درست مصرف کنند کفایت می کند و نباید از این جهت دغدغه داشته باشیم، لذا اگر عادات غلط را کنار نگذاریم باید هزینه آن را بپردازیم که هزینه های صرفا مادی نیست.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه طبیعت آب آیینه تمام قد اعمال و رفتار ما و هر جامعه دیگری است، عنوان کرد: قطعا در هر جایی که دچار مشکل هستیم رفتارهای غلطی داشته ایم که در حال حاضر گرفتاری ها گریبانگیر ما شده است.

 مراقب دغدغه 40ساله دشمنان نظام باشیم

وی با بیان اینکه باید مراقب باشیم زیرا بسیاری هستند که دغدغه کشاورز و آب ندارند اما دغدغه 40 ساله چنگ اندازی و خراش دادن چهره انقلاب و نظام را دارند و از این شرایط و فرصت نمی گذرند، گفت: باید مراقب باشیم و شیوه طرح مسائل به گونه ای نباشد که فرصت را در اختیار کسانی که دوست مملکت و ملت نیستند قرار دهیم تا سوءاستفاده کنند.

قطعا ممنوعیت کشت برخی از محصولات کشاورزی را داریم

اردکانیان در خصوص اینکه آیا احتمال اینکه ممنوعیت کشت برخی محصولات کشاورزی را با توجه به میزان بارش ها داریم یا خیر، اظهار داشت: قطعا اینگونه است، اولویت اول ما آب شرب است و به دلیل محدودیت منابع آب قطعا محدودیت برای بخش های مختلف ایجاد می شود، البته این مسئله به معنای نادیده گرفتن حقوق کشاورزان نیست.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه قاعده بر این است که هر کدام از بخش‌های کشور حق السهمی دارند و این حق السهم مربوط به سالی است که به آن نرمال گفته می شود، ادامه داد: اگر میزان بارش در سال زیر میزان نرمال بود به صورت مثال منابع آبی 40 درصد برای توزیع کمتر باشد به همین نسبت 40 درصدی حق السهم ها کم می شود.

وی با تاکید بر اینکه کاهش زیاد سهم مصرف آب شرب با توجه به کاهش منابع آبی ممکن نیست، خاطرنشان کرد: در شرایطی که کاهش سهم آب شرب عملی نیست این کاهش اضافه را علاوه بر کاهش طبیعی به بخش های دیگر باید تحمیل کرد.

اردکانیان افزود: در این شرایط باید کاهش تحمیلی را جبران و منابع مالی آن را نیز تامین کرد به طور مثال اگر بخش صنعت سهم کامل خود را دریافت می کند باید منابع مالی بخش دیگر را تامین کند که این یک سیاست کلی است.

وی در خصوص اینکه آیا در سال جاری کشت برخی محصولات در برخی استان ها ممنوع می شود، اظهار داشت: زمانی که آب وجود ندارد طبیعتا خود کشاورزان نیز متوجه می شوند، البته در دوره های گذشته نیز ترسالی و خشکسالی وجود داشت، بحث کنونی این است که در زمان خشکسالی اگر دولت دخالت و خشکی را به نسبت متعارفی تقسیم نشود، عدم تعادل را باید با منابع مالی جبران کند.

وزیر نیرو در پایان با تاکید بر اینکه در زمان ترسالی نیز ممکن است کشت محصولی ممنوع باشد بر فرض  وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت کشت برنج در غیر از استان های شمالی ممنوع شود، خاطرنشان کرد: این مسئله سیاستی است که یک وزارتخانه براساس شرایط اقلیمی و علمی اتخاذ کرده، کشت برنج در مناطق کم آب یا بی آب از ابتدا موضوعیتی نداشته است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار