اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
صاحب نظران و فعالان عرصه های اجتماعی فرهنگی و سیاسی نیز همکاران مطبوعاتی و رسانه ای به حادثه تلخ و ناگوار قهوه خانه نوارس پرداخته اند و اخبار آن به یمن فضای اینترنتی با سرعت سرسام  آوری فضای مجازی را در نوردید.

 بقول گاندی در کتاب حقیقت من فرق است میان وصف یک ماجرا از برون با بودن در آن و مشاهده عین واقعیت، لذا نمی توان لحظه ای خود جای جانباختگانی گذاشت که بامید نجات و امداد اما زنده زنده در آتش سوختند و حتی نمی توان آنگونه که باید و شایدآن شرایط راحتی درک کرد. ازسویی دیگر درک شرایط روحی و روانی حاکم بر نوجوانی که متهم به ارتکاب این جنایت شد و اعترافات تکان دهنده وی نیز چندان ساده و آسان نیست و ضرورت دارد کارشناسان مختلف روانشناسی، جامعه شناسی، انتظامی، امدادی، قضایی و امنیتی زوایای مختلف چگونگی بروز چنین حوادثی را واکاوی و برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه و پیشگیری از آن تمهیدات لازم اندیشیده و اطلاع رسانی لازم جهت آگاه سازی افکار عمومی صورت پذیرد نگارنده ضمن عرض تسلیت به بازماندگان آن حادثه دلخراش و آرزوی رحمت و مغفرت برای جانباختگان عزیز از زاویه نگاه خود بعنوان یک روزنامه نگاران تشکر از استاندار محترم و حضور مشایخ و بزرگان در استانداری به نکته مغفولی اشاره و خواستار اصلاح آن هستم.

 در بیانیه صادره ای که فضای مجازی منتشرگردید اعلام انفصال و عدم تعلق متهم از طایفه ای و تعلق ایشان به عشیره ای دیگراشاره شده است که جای تأمل دارد. همان نکته ای که متهم علی رغم صغرسن و شدت تألمات روحی به آن اشاره کرد که ضمن پشیمانی و اظهار ندامت همه مسئولیت را متوجه خود نمود و با زبان ساده خواهش کرد که فامیل و بستگانش را مقصر ندانسه با انها کار نداشته باشند و این پیام و نکته مثبت در فرهنگ سازیست که هر کس مسئول عملکرد خود است و بدیگران که فقط نسبت فامیلی دارند اما روح و روانشان به ارتکاب جرم راضی نیست نباید آسیبی وارد شود خانواده و بستگان فرد متهم به ارتکاب جرم فشارهای مضاعفی رامتحمل شده و می شوند نخست وجدانشان جریحه دار شده از این مصیبت وارده مانند همه شهروندان متآثرند و از سویی دیگر نگران وضعیت و اینده فرزند نوجوان خود نیز هستنند. صرف نظر از تعلق فرد به خانواده یا عشیره خاص طبعا این عمل نزد افکار عمومی منجمله بستگان متهم محکوم است ایکاش اکنون که افکارعمومی درگیر اخبار متفاوت و گاه پراکنده مرتبط به نوارس هستنند.

بزرگان عشایر و مشایخ و سادات بویژه که متهم دستگير شده و در اختیار قانون است راههای عرفی کاهش تألمات را نیز بپیمایند و حتی پیشنهاد می کنم. زمینه و بستری فراهم شود با هماهنگی مقامات ذیصلاح و حضور خیرین فرصتی برای عرض تسلیت به فامیل و نزدیکان متهم داده شود. از خویشتنداری بستگان جانباختگان و سپردن امور به قانون تشکر و قدردانی می شود، نگارنده در مقامی نیست که سایر متهمان را شناسایی یا معرفی کند و همانطور که ابتدای مطلب اشاره شد کار شناسان متخصص رشته های مختلف به این امربپردازند. آموزش، جامعه، فرهنگ، شرایط مختلف اجتماعی هرکدام به چه میزان تاثیرگذارند؟ برای پیشگیری و عدم تکرارمشابه تاثیرگذارند در نهایت از نیروهای امنیتی و انتظامی و قضایی و نیزآتش نشانان و سایزنیروهای امدادی تشکر بعمل می اید بامید عدم تکرار موارد مشابه در هیچ جای جهان بویژه کشور عزیزمان ایران و باعرض تسلیت مجدد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار