اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۰۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
کلانتری: نباید هیچ بار جدیدی بر بیلان آبی کشور اضافه کنیم بنابراین زین پس به هیچ صنعت آب بری در مناطق بی آب یا کم آب کشور مجوز نمی دهیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمرکز قدرت و اختیارات در تهران یکی از آفات محیط زیست کشور بود و به همین دلیل تفویض اختیارات به مدیران کل استانی صورت گرفت تا استان‌ها بتوانند پاسخگوی مردم باشند و جز کارهای بزرگ ملی بابت موضوع دیگری ارباب رجوع و مردم به تهران ارجاع داده نشوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، عیسی کلانتری صبح امروز در دیدار نوروزی با معاونان، مدیران و کارشناسان ستادی و استانی این سازمان اظهارکرد: گرچه هنوز با ایده آل‌ها فاصله داریم اما در حد توان تلاش می‌کنیم تا به شایسته‌ترین نحو ممکن وظایف خود را انجام دهیم البته انتظار معجزه هم نداریم.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عقب ماندگی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی این است که اختیارات ملی ولی بودجه‌ها استانی است.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که استراتژی سازمان حفاظت محیط زیست حرکت در مسیر توسعه پایدار است، تصریح کرد: در همین راستا با هر دستگاهی که در این مسیر حرکت کند همراه هستیم و در غیر اینصورت، با دستگاه‌ها همراهی و همکاری نخواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر استانی در روند انجام وظایف و تکلیف خود کوتاهی کند یا مردم و ارباب رجوع را بی‌دلیل به تهران ارجاع دهد و موجب اتلاف وقت مردم شود یعنی مدیر کل حفاظت محیط زیست آن استان، توانایی مدیریت و انجام تکلیف خود را ندارد و باید نیروی مدیر و توانمندی جایگزین این فرد شود.

کلانتری با بیان اینکه افراط و تفریط در هیچ حوزه‌ای نتیجه مثبت به همراه ندارد، اظهار کرد: چنانچه بر اثر سختگیری‌های بیش از حد سازمان حفاظت محیط زیست و معطل ماندن بسیاری از پروژه‌ها برای دریافت مجوز ارزیابی اگر در مدت دو ماه، مجوز ارزیابی پروژه های توسعه‌ای و عمرانی، تعیین تکلیف نشود، پروژه بدون کسب مجوز آغاز به کار می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کنش و واکنش امری طبیعی است و زمانی که شما به دلایل واهی و کم‌اهمیت، جامعه‌ای را تحت فشار قرار می دهید، قطعا واکنش مناسبی هم نخواهید داشت. این بدان معنا نیست که ما از قانون سوء استفاده کنیم بلکه به معنای استفاده از اختیاراتی است که قانونی به ما عطا شده است.

وی افزود: این سختگیری‌ها در حالی بود که بعد از دریافت مجوز ارزیابی، هیچ بازدید و نظارتی بر حسن انجام و عملکرد پروژه وجود نداشت و چه بسا پروژه دارای مجوز به پروژه مخرب محیط زیست تبدیل می‌شد.

فقر نخستین تهدید برای محیط زیست در تمام دنیا است

کلانتری با یادآوری این موضوع که فقر، نخستین تهدید برای محیط زیست در تمام دنیا است، خاطرنشان کرد: فقر و بیکاری منجر به نابودی محیط زیست می شود و از این رو محیط زیست نباید مانع توسعه در کشور باشد البته باید در مسیر توسعه پایدار حرکت کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان حفاظت محیط زیست باید محیط بان میراث نسل‌های آتی جامعه باشد و اجازه ندهد منابع کشور تنها برای منافع یک نسل قربانی و استفاده شود. بخشی از فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست توسط محیط بانان به عنوان نیروهای اجرایی و خدوم صورت می‌پذیرد و بخشی از فعالیت‌های سازمانی هم باید توسط بخش‌های علمی و پژوهشی انجام شود.

سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ علمی و پژوهشی فقیر است

کلانتری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ علمی و پژوهشی، فقیر است و مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها باید برای انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه محیط زیست به‌ویژه پژوهش‌های مرتبط با خسارات ناشی از تخریب محیط زیست همچون خسارات گرد و غبار بر اقتصاد، سلامت و بهداشت استان خوزستان به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست درزمینه برنامه و بودجه هم فقیر است. به رغم مسئولیت‌های متعدد سازمان محیط زیست، بودجه این سازمان بسیار ناچیز است و همین موضوع منجر به نگرانی ما در سال جدید شده است زیرا دولت هم به لحاظ اعتبارات در سال جدید، بسیار تحت فشار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری اهمیت و ضرورت تغییر نگرش در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: خوشبختانه به رغم چالش های متعدد از جمله چالش های بودجه ای، هر جا محیط زیست به خطر بیفتد، محکم می ایستیم.

خارج از محیط زیست نباید برای محیط زیست سیاستگذاری کرد

وی با تاکید بر این موضوع که نباید برای محیط زیست خارج از محیط زیست سیاست گذاری کرد، تصریح کرد: تشکل‌های مردمی و رسانه ها بازوهای کمکی سازمان حفاظت محیط زیست هستند اما اصول و استراتژی‌های محیط زیست کشور را باید دانشمندان و متخصصان این حوزه تعیین کنند و فشار تشکل‌های مردمی و رسانه‌ها نباید منجر به عدول از این اصول و استراتژی‌ها شود.

کلانتری با بیان اینکه بحران آب در کشور جدی است، گفت: این موضوع مهم باید سرفصل همه برنامه‌ریزی‌ها و پروژه‌های کشور باشد و توسعه در حوزه‌هایی همچون صنعت و کشاورزی باید با آمایش سرزمین و شرایط آبی کشور سازگار شود.

هیچ بار جدیدی نباید بر بیلان آبی کشور اضافه کنیم

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نباید هیچ بار جدیدی بر بیلان آبی کشور اضافه کنیم بنابراین زین پس به هیچ صنعت آب بری در مناطق بی آب یا کم آب کشورمجوز نمی دهیم زیرا بحران آب، مهم ترین تهدید محیط زیست کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: هیچ کس مخالف رشد کشور و حمایت از تولید داخلی نیست اما به هر قیمتی نباید از تولید داخل حمایت کرد. برای حفظ منافع ملی باید قیمت آب در تولید داخل محاسبه و اعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعا در شرایط کنونی باید الگوی کشت و آبیاری کشور تغییر کند. در صورت ادامه روند کنونی بخش کشاورزی و تشدید تهدید و تخریب محیط زیست و آب از سوی کشاورزی، منافع ملی کشور از بین خواهد رفت.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به فعالیت‌های دولت در زمینه سازگاری و مقابله با بحران آب کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدام‌های دولت در این زمینه، تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی بود.

کلانتری افزود: سرعت و روند بیابانی شدن در کشور در حال افزایش است. محیط زیست باید قبل از اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مخرب، سیاست‌ها و استراتژی‌های خود را ابلاغ و دستگاه‌های مرتبط را مکلف به اجرای این سیاست‌ها و استراتژی‌ها کند. مردم نباید تاوان و هزینه کم‌کاری و غفلت‌های مدیران را بدهند.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به تلاش‌های صورت گرفته برای رفع مشکلات معیشتی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست داشت و اظهار کرد: باید تلاش بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

کلانتری اشاره‌ای هم به شرایط نامناسب تالاب‌های کشور کرد و گفت: چهار اولویت رئیس جمهوری برای محیط زیست، ساماندهی مدیریت پسماند، مقابله با ریزگردها، احیای تالاب‌ها و بهبود کیفیت هوا بود اما با شرایط کنونی، کار احیای تالاب‌ها بسیار دشوار است البته ما تمام تلاش و توان خود برای حفظ محیط زیست و اجرایی شدن اولویت های رئیس جمهوری را به کار خواهیم گرفت.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
دادرس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
comment
0
0
comment از اين حرفها زيا شنيديم . كافي است آقا زاده اي بخواهد يك كاري انجام بده بقول شما آب بر . حتما مجوز كه هيچ رودخانه ها را خشك مي كنند و آب را به آسيابش مي رسانند . از اين حرفها ديگر گوشمان پر شده .
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
comment
0
0
comment مجوز کوهرنگ 3 بعد از 10 سال توقف را صادر کردید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار