اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
در زمان مصدق و در طول ۲۸ ماه، دلار از مبلغ مثلا سه تومان و پنج زار به ۱۳ و ۱۶ تومان رسید. شاه ۲۴ ساعت در کاخ الظهور عراق بود و عراق بدش نمی‌آمد که اینها زودتر بروند. زیرا خود عراق با ملی‌یون، مخالفان و کمونیست‌ها که با شاه مخالف بودند و با حزب توده در ایران ارتباط داشتند، مشکل داشت.
خسرو معتضد در قسمت جدید برنامه‌اش درباره تاریخچه تاسیس تلویزیون و همکاری‌ با زنده‌یاد علی حاتمی سخن گفته است.

ایسنا نوشت: خسرو معتضد در برنامه «تاریخ تماشایی» خاطرات خود در تلویزیون را بازگو کرد و گفت: در سال ۱۳۵۰ سازمان رادیو تلویزیون ایران تاسیس می‌شود. پیش از این در سال ۱۳۴۵ تلویزیون ملی ایران تاسیس شده بود تا جلوی تلویزیون ثابت را بگیرد. معتضد منبع صحبت‌هایش را گزارش خانم لوس سفیر آمریکا در ایتالیا دانست و تاکید کرد که او با ویلیام لوس وزیر خارجه انگلیس که معامله بحرین را تمام کرد اشتباه گرفته نشود. در این گزارش آمده است که شاه به خانم لوس می‌گوید که من ۹ هزار دلار بیشتر ندارم و می‌خواهم به آمریکا بروم، چه کنم.

این کارشناس تاریخی افزود: این ۹ هزار دلار در ۹ اسفند زمانی که محمدرضا شاه می‌خواست از ایران برود با رضایت دکتر مصدق به ارز دولتی پرداخت شد. این پول را دولت نداد زیرا حسین علاء می‌گوید این پول خود شاه بود که ما از بازار آزاد تبدیلش کردیم و۱۶۰ هزار تومان بود.

سابقه داشتن گرانی دلار در تاریخ

وی با اشاره به گران شدن دلار در آن دوره گفت: در زمان مصدق و در طول ۲۸ ماه، دلار از مبلغ مثلا سه تومان و پنج زار به ۱۳ و ۱۶ تومان رسید. شاه ۲۴ ساعت در کاخ الظهور عراق بود و عراق بدش نمی‌آمد که اینها زودتر بروند. زیرا خود عراق با ملی‌یون، مخالفان و کمونیست‌ها که با شاه مخالف بودند و با حزب توده در ایران ارتباط داشتند، مشکل داشت.

معتضد بیان کرد: خانواده سلطنتی اغلب به هتل اکسلسیور که هتلی زیبا ولی قدیمی بود می‌رفتند. ثابت در ایتالیا دسته چک خودش را به شاه می‌دهد و می‌گوید هر چقدر می خواهید بنویسید. مراد اریه نماینده کلیمیان در مجلس هم این کار را می‌کند که بعدها صاحب کاشی سازی شد. تصادفا از پول اینها استفاده‌ای نمی شود زیرا با همان ۹ هزار دلار کفش و لباس و چیزهایی می خرند و بس می شود.

دروغگویی به خاطر دلسوزی برای فیلم علی حاتمی

مشاور تاریخی سریال «دکتر قریب» ادامه داد: خانم ژاله کاظمی گوینده و دوبلور از من پرسید که این فیلم از نظر شما چه مشکلی دارد. برای اینکه فیلم روی آنتن برود مجبور شدم دروغی بسازم و بگویم فیلم را دیده‌ام. زیرا دلم برای آقای حاتمی می سوخت از بس نگرانی داشت که جلوی فیلمش را بگیرند. از این فیلم تعریف کردم و گفتم تاریخ است و اتفاق افتاده است.

وی افزود: در زمان ناصرالدین شاه ناپلئون سوم در سال ۱۸۷۳ میلادی و ۱۲۹۰ هجری قمری بعد از جنگ سدان یعنی جنگ آلمان یا همان پروس با فرانسه در سال ۱۸۷۱خلع و فوت شده خلع و فوت شد. به علت علاقه شاه به این فرد، سه سال بعد در زمانی که شاه قصد سفر به خارج را داشت این خبر را به او دادند. در مصاحبه گفتم شما هم دارید این کار را می کنید. این تاریخ است و ما آن را در مدارس می خوانیم. بگذارید مردم این را بدانند.

معتضد بیان کرد: همان شب قسمت اول فیلم پخش شد. این صحبت ها زهر برنامه را گرفت و نیم ساعت بعد اعلام کردند که کسانی که باید موافقت کنند، موافقت کردند. این فیلم رنگی تهیه شده بود ولی فکر می کنم در سال ۱۳۵۳ سیاه و سفید پخش شد. چون در این سال ما در تلویزیون سیستم رنگی نداشتیم. من خوشحال بودم و یک دوستی با آقای حاتمی پیدا کردم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار