اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
بیانیه تشکل‌ های محیط زیست خوزستان خطاب به روحانی در اعتراض به انتقال آب:
رویکرد نادرست بر منابع آب کشور حیات زیست‌ مندان و مردمان خوزستان را با تهدید جدی مواجه ساخته است.
شاهد اجرای طرح های متعدد و ویرانگر سدسازی و انتقال آب بر سرشاخه‌های کارون می‌باشیم و این رویه و رویکرد نادرست غیرعلمی و غیرقانونی بر منابع آب کشور بیش از پیش حیات زیست‌مندان و مردمان خوزستان و چهار محال بختیاری را با تهدید جدی مواجه ساخته است.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: نخستین نشست شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیست خوزستان با صدور بیانیه‌ای خطاب به رئیس جمهور به کار خود پایان داد.

هژیر کیانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در نخستین نشست شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیست خوزستان با حضور اعضای شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و طبیعت خوزستان در اهواز برگزار و در این نشست تصمیماتی اتخاذ شد.

دبیر تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان بیان کرد: در این نشست دو نفر از شورای هماهنگی برای حضور در نشست‌های شورای عالی شبکه تشکل های محیط زیست کشور انتخاب شدند. همچنین تقویم برگزاری نشست‌های فصلی تشکل‌های محیط زیست استان خوزستان مورد بحث قرار گرفت.

کیانی افزود: اعضای شورای هماهنگی در پایان با صدور بیانیه‌ای در اعتراض به طرح‌های فاقد مجوز انتقال آب و سدسازی بر سرشاخه‌ها و رودخانه‌های استان خوزستان به کار خود پایان دادند.

وی گفت: متن این بیانیه که خطاب به ریاست محترم جمهوری، مردم شریف خوزستان و چهارمحال بختیاری، مجمع نمایندگان استان خوزستان، مدیرکل دادگستری استان خوزستان، دادستان کشور و کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نگاشته شده است به شرح ذیل است:

"بسمه تعالی

ریاست محترم دولت جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی

سلام علیکم

احتراما همانگونه که مستحضر می‌باشید نگاه بهره‌کشی به منابع استان خوزستان سبب شده است تا شرایط محیط زیستی استان خوزستان از مرز بحران عبور نماید که در این میان برنامه‌های برخلاف اصول توسعه پایدار و مدیریت ناصحیح بر منابع آب کشور و انتقال آب بین‌حوضه‌ای(که محصول تفکر سازه‌ای شرکت‌های انحصاری مشاور، کارفرما و پیمانکاران و مجریان این توسعه یکجانبه‌نگرانه می‌باشد) و پیامدها و خسارت‌های جبران‌ناپذیر آن، نه تنها سبب افزایش رنج مردم و گسترش و افزایش آمار مهاجرت از استان خوزستان شده است، بلکه هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل نموده است.

متاسفانه در شرایطی که شاهد زوال رو به رشد تالاب‌های خوزستان و تشدید پدیده ریزگردها می‌باشیم آورد رودخانه‌ها و ذخایر آب‌های جلگه خوزستان به دلیل کاهش شدید بارش‌ها بر سرچشمه‌های رودخانه‌ها به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است اما در کمال تعجب شاهد اجرای طرح های متعدد و ویرانگر سدسازی و انتقال آب بر سرشاخه‌های کارون می‌باشیم و این رویه و رویکرد نادرست غیرعلمی و غیرقانونی بر منابع آب کشور بیش از پیش حیات زیست‌مندان و مردمان سلحشور و مقاوم خوزستان و چهار محال بختیاری را با تهدید جدی مواجه ساخته است که به برخی از این طرح‌ها که عموما فاقد ارزیابی‌های محیط زیستی و پیوست‌های اجتماعی و بعضا مجوز محیط زیستی آنان باطل شده است اشاره می‌شود:

1- تونل کوهرنگ (مجوز محیط زیستی باطل شده)
2-طرح سد و انتقال آب بهشت آباد (فاقد مجوز محیط زیستی)
3- طرح ونک- سولگان(فاقد مجوز محیط زیستی)
4- طرح سد و انتقال آب خرسان(فاقد مجوز محیط زیست)
5- سد بختیاری
6- سد و تونل انتقال آب سد چمشیر بر روی رودخانه زهره به سمت دشت لیراوی

لذا خواهشمند است نظر به پیامدهای خطرناک این رویه که تداوم حیات جلگه خوزستان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است و با استناد به اصل پنجاهم قانون اساسی و سند ملی محیط زیست ابلاغی رهبر حکیم انقلاب، دستور فرمایید نسبت به توقف طرح‌ها و پروژه‌های انتقال آب به ویژه از سرشاخه‌های کارون و بازنگری در مطالعات ناقص صورت گرفته برای رعایت حقآبه‌های رودها، تالاب‌ها و جلگه خوزستان اقدام عاجل صورت گیرد. در پایان یاد آور می‌شویم مسئولیت پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و ...بر عهده دستگاه های مسئول به ویژه وزارت نیرو خواهد بود.

با تقدیم شایسته‌ترین احترام

شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان

هژیر کیانی/خالد ربیعی/عبدالحسین آذرباد/شهرام دهکردی/ یوسف سروستانی/ جواد الهایی سحر/ ساسان ساکی

رونوشت: مردم شریف و مقاوم استان خوزستان و چهار محال بختیاری /مجمع محترم نمایندگان استان خوزستان/مدیر کل محترم دادگستری استان خوزستان جناب آقای دکتر افشار نیا/ وزیر محترم نیرو جناب آقای دکتر اردکانیان/ریاست محترم کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی"
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار