اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
گفتگوی شوشان با مشاور استاندار خوزستان در امور هنری به مناسبت روز گرامیداشت سعدی:
کیانی: سعدی یکی از ستارگان سپهر حکمت و ادبیات فارسی بوده و به شایستگی از این شاعر با وجود گذشت قرن ها به عنوان شیخ غزل و استاد سخن یاد می کنیم.
شوشان: : رضا کیانی مشاور استاندار خوزستان در امور هنری به مناسبت روز سعدی در گفتگو با خبرنگار شوشان بیان کرد: حس تخیل، خلاقیت بی نظیر ، عاطفه سرشار و نگاه اخلاق گرای سعدی  کم نظیر  بوده و نگاه سعدی یک جهان ایده آل و آرمانی، یک جهانی که در آن زندگی مسالمت آمیز و سعادت انسان ها مدنظر بوده را هنوز ستایش کرده و برای ما قابل ارج است.

کیانی با اشاره به اینکه روز سعدی در اول اردیبهشت ماه، بهانه بسیار خوبی برای توجه و تفکر به اندیشه های این بزرگمرد است، عنوان کرد: سعدی یکی از ستارگان سپهر حکمت و ادبیات فارسی بوده و به شایستگی از این شاعر با وجود گذشت قرن ها به عنوان شیخ اجل  و استاد سخن یاد می کنیم.

کیانی با اشاره به اینکه در آثار سعدی رگه های عرفانی به درستی قابل مشاهده و قابل تأمل است، ادامه داد: یکی از شعرا به نام صفی الدین فرغانی از سعدی به عنوان شیخ العارف سعدی شیرازی یاد کرده و غزل هایی را در ستایش سعدی می سراید.

مشاور استاندار خوزستان در امور هنری اظهار کرد: گلستان سعدی یکی از آثار قابل ارج و یکی از افتخارات گران‌سنگ تاریخ ادبیات و حکمت ایران است.

وی با بیان اینکه به تقلید از گلستان سعدی کتاب های متعددی به رشته تحریر درآمده است، گفت: نثر  گلستان و نظم بوستان در شمار افتخارات تاریخ ادبیات ایران محسوب می شود.

کیانی تأمل بر زندگی سعدی را برای عموم جامعه ضروری دانست و ادامه داد: در برهه ای از تاریخ بعداز   حمله مغول که مردم و همچنین خودِ سعدی با سختی های زیادی مواجه شده و اندیشه سعدی با زبان شیرین و  زیبا روزنه های امید پیش روی مردم قرار داده و در عین حال  نگرش  نقادانه(منتقد) این شاعر بزرگ بسیار راه‌گشا و کارگشا بود.

 وی با بیان اینکه اشعار سعدی جریان فکری در جامعه گذشته و حال ایجاد کرده به طوری که هنوز بعد از گذشت قرن ها به آن رجوع می کنیم، اضافه کرد: اشعار سعدی انسان را به سوی حقیقت سوق داده و از دنیاپرستی بر حذر داشته و حاکمان را به خضوع، فروتنی، مردم داری و عدالت دعوت می کند.

وی با بیان اینکه نقد صریح سعدی در اشعار خود با زبان زیبا و در قالب داستان و حکایت با مردم ارتباط برقرار می کند، یادآور شد: کلام شیرین و جذاب سعدی با اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده و بسیار تأثیرگذار بوده است.

کیانی بر اهمیت توجه به روزهای منتسب به بزگداشت مفاخر ایران تاکید کرد و گفت: می بایست همایش ها و نشست هایی در جهت نقد ، بررسی و پژوهش پیرامون آثار بزرگان برگزار کرده تا جامعه با این آثار ماندگار آشنا شوند.

کیانی با تأکید بر اینکه در جوامع امروزی همچنان به اندرزها و نصایح بزرگانی چون سعدی نیاز است، بیان کرد: جامعه به سرچشمه های ناب اندیشه  مولانا، حافظ عطار و سایر شاعران و بزرگان ادبیات فارسی نیاز دارد.

مشاور استاندار خوزستان در امور هنری اضافه کرد‌: سعدی انسان را به تعقل، خلقت و فکر کردن پیرامون خود وامی دارد.

کیانی با ابراز تأسف از اینکه فضای مجازی، خلوت دنیای امروزی و وقت بسیاری از مردم را می گیرد، اظهار کرد: استفاده نابجا از فضای مجازی باعث دور شدن افراد از تفکر و تعقل شده و در صورتی که استفاده بجا از این فضا می تواند در اشاعه به تفکر ناب انسانی و اسلامی و جریان ساز بزرگانی چون سعدی موثر واقع شود.

وی در پایان با بیان اینکه هنرمندان می توانند بهره برداری های خوبی از آثار سعدی انجام دهند، گفت: سعدی در گلستان بسیار هنرمندانه شخصیت پردازی کرده و موجب ارتباط بین انسان ها شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار