آمار تصادفات و کشتههای جادهای بسیار بالا در ایران به روشنی نشان میدهد که مردم ما به اندازه کافی تاوان بیکیفیتی خودروهای داخلی را دادهاند. طبق آماری اعلامی در نوروز امسال، 328 نفر در تصادف های جاده ای جان خود را از دست داده اند! آماری که طبق اعلام رئیس پلیس راهور، افزایشی سه درصدی را در پی داشته است.
پول نیوز - «به هیچوجه اجازه نمیدهیم کاری که در صنعت خودرو کشور انجام شد، در حوزه پزشکی هم رخ دهد. واقعاً خیانت است که دارو و تجهیزات پزشکی بیکیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم و به اسم حمایت از تولید داخل برای عدهای رانت ایجاد کنیم.» این سخنان حسن هاشمی وزیر بهداشت در دیدار با معاون و کارکنان متولی تولید وزارت متبوع خود یعنی سازمان غذا و دارو است.
صنعت خودرو که سال های گذشته زیر چتر حمایتی دولت قرار گرفته ، این روزها هیچ حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی ندارد. بازارهای جهانی که هیچ در بازار داخلی هم اگر حمایت های تعرفه ای نبود، شاید الان کمتر ایرانی بود که حاضر به خرید خودروهای ایرانی بود. آمار تصادفات و کشتههای جادهای بسیار بالا در ایران به روشنی نشان میدهد که مردم ما به اندازه کافی تاوان بیکیفیتی خودروهای داخلی را دادهاند.
طبق آماری که البته تعداد کشته های 13 فروردین و موج بازگشت روزهای آینده را در خود ندارد، در نوروز امسال، 328 نفر در تصادف های جاده ای جان خود را از دست داده اند! آماری که طبق اعلام رئیس پلیس راهور، افزایشی سه درصدی را در پی داشته است.
1.5 میلیون خودرو پارسال وارد جاده های کشور شدند
طبق آمار رسمی اعلام شده، در سال 96 یک و نیم میلیون خودرو وارد جاده های کشور شده که در نوروز منجر به افزایش 15 درصدی سفرها شده است. افزایشی که مشخص است تدبیر مشخصی برایش اندیشیده نمی شود و می بینیم که میزان کشته ها بیشتر و بیشتر می شود و مسئولین تنها به دادن آماری که البته شاید خیلی هم دقیق نباشد اکتفا می کند. اما در حالی متولیان صنعت خودرو، بالا بردن نرخ تعرفه را راه کاری برای افزایش رقابت پذیری تولیدات ایرانی عنوان می کنند، که فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به پول نیوز می گوید: تنها با ایجاد فضای رقابتی است که می توان به بهبود کیفیت خودرو امید داشت. او با بیان اینکه ایران خودروسازیش را تقریبا هم زمان با کره آغاز کرده است، ادامه داد: با بستن دروازهای کشور یک فضای انحصاری امنی را برای خودروسازان داخلی ایجاد کردیم . بالا بردن تعرفه حاصلی جز درجا زدن صنعت خودرو نداشت در همان سال های دهه 50 نداشت.
او با بیان اینکه افزایش تعرفه معنایی جز حمایت از تولیدکننده داخلی ندارد، میگوید: هر چند دولت دلیل بسته شدن سایت ثبتسفارش را جلوگیری از خروج ارز عنوان میکند و در این بین بحث افزایش تعرفه را نیز به این موضوع ارتباط میدهد اما بهخوبی مشخص است که سیاستها در راستای حمایت از تولیدات پسابرجامی صنعت خودروی کشور است.
وی معتقد است: از آنجا که دولت به بنگاه داری در صنعت خودروی کشور مشغول است؛ بنابراین موفقیت پروژههای خودروسازان در پساتحریم بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس وزارت صنعت تلاش دارد با افزایش تعرفه، قیمت خودروهای وارداتی را افزایش دهد تا بازاری را برای محصولات تولید مشترک ایجاد کند.
مصوبه ای که 4 سال اجرایی نشد
امیر ارسلان منصوری رییس اتحادیه فروشندگان خودرو از دیگر منتقدان به کییفیت خودرو است که به پول نیوز می گوید : خودروسازان به رسم همه ساله درخواست افزایش قیمت 15 درصدی قیمت ها را به شورای رقابت بردند که هیچ خبری از بهبود کیفیت نیست.
به گفته او ، در اولین سالی که فرمول قیمت گذاری خودرو از طرف شورای رقابت اعلام شد قرار بر این بود که در صورت افت کیفیت خودروها، خودروسازان جریمه شوند . اما الان حدود 4 سال از این مصوبه می گذرد و با وجود بدتر شدن کیفیت بسیاری از خودروها خبری از جریمه خودروسازان نیست.