اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۶۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
انسیه شاه حسینی :
کارگردان مطرح دفاع مقدس گفت: بهترین تصویر سال 96 بی شک صحنه ی شکوه و عظمت نقش بسته بر چهره ی شهید «محسن حججی» بود که دنیا را تکان داد.

شوشان – گفت و گو : هوشنگ نوبخت :

 در حاشیه کارگاه آموزشی و تخصصی فیلمنامه نویسی دفاع مقدس در استان، که در اهواز برگزار و مورد استقبال بیش از 40 هنرجوی جوان قرار گرفت، فرصتی دست داد تا گفت و گویی با اولین بانوی رزمنده و فیلمساز دفاع مقدس کشور داشته باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» گفت: در روستایی از توابع گرگان جسمم به دنیا آمد و در سالها بعد، روحم و اعتقاداتم در جنوب و خوزستان متولد شدند و خیلی ها فکر می کنند که من خوزستانی ام و به این تفکر افتخار می کنم.

شاه حسینی در پاسخ به این سوال، که چگونه وارد دنیای هنر و سینما شده است؟ افزود: رشته اصلی ام کارگردانی و سینما بوده است و در ابتدا با نویسندگی شروع کردم و رو به فیلمنامه نویسی آوردم سپس تعدادی فیلم کوتاه ساختم و البته مدت ها نیز بعنوان خبرنگار در جنگ فعالیت داشتم.

برنده دیپلم افتخار از دهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم اوینار، موضوع دفاع مقدس را یک ژانر متفاوت در سینما دانست که می تواند در همه ی قالب های سینما از جمله طنز، درام، اجتماعی و ... نیز جای بگیرد.

 این بانوی رزمنده در مورد اولین اثری که از وی معرفی و اکران شد، گفت: اولین دغدغه ام را در قالب یک فیلمنامه با موضوع دفاع مقدس نوشتم که بخاطر ناشناخته بودنم مورد حمایت هیچکس قرار نگرفتم اما در نهایت یک فیلم 35 کوتاه ساختم و بلافاصله قصه ی یک عکاس جنگی را نوشتم که ماحصل آن ساخت فیلم «مجال» بود که توسط سینمای جوان حمایت و اکران شد.

کارگردان فیلم «زیباتر از زندگی»، ادامه داد:  ضعف فیلمنامه نویسی باعث شده تا اثر فاخر دفاع مقدس نداشته باشیم و امیدوارم شرایطی دست دهد تا فیلمنامه های خوب این حوزه مورد حمایت قرار گیرند و ساخته شوند. این که قهرمانان رزمنده ما مثل قهرمانان غربی دیده نمی شوند، برمی گردد به ضعف فیلمنامه های ما در حوزه دفاع مقدس چرا که من و شما و بخصوص اهالی سینما می دانند که در هنر و صنعت سینما می شود با تکنیک و امکانات بالا خیلی از صحنه ها را ساخت و ارائه داد ولی ضعف فیلمنامه را با هیچ چیزی نمی شود پر کرد و به همین خاطر است که عدم پردازش درست در شخصیت سازی و نوشتن درست از حقایق کسانی که قهرمانان واقعی این دوران بودند، نتوانسته منجر به ساخت اثری شود که همه از دیدن آن رضایت داشته باشند.

وی افزود: باید اشاره کنم که جنس جنگ ما از نوع هالیوودی نیست و اصلا جنگ نبوده و نیست، بلکه یک دفاع جانانه و مقدس بود و قهرمانان ما نیز آرنولدی نیستند چرا که من معتقدم که تیپ ها و شخصیت هایی سینمایی مثل آرنولد از جنس بازو و اندام و قدرت فیزیکی شان هستند اما رزمندگان و قهرمانان ما جوانانی بودند که از جنس ایمان و اخلاص و شهامت بودند و این خصایص را نمی شود در سینمایی شبیه هالیوود به نمایش درآورد آنگونه که همه بپسندند.

 

دبیر نخستین جشنواره فیلم کوتاه «رسام» عنوان کرد: با شنیدن نام خوزستان،  ایثار، گذشت، عشق، محبت و خاطرات خوب و تلخ دوران جنگ در ذهنش تداعی می شود.

انسیه شاه حسینی در مورد اینکه چرا فیلمسازان کشورمان از فضا و لوکیشن های بکر و دفاع مقدسی خوزستان در فیلم هایشان کمتر بهره می برند، گفت: این مورد بر میگردد به انگیزه و عشق و علاقه ی فیلمساز به خاک مقدس خوزستان و جغرافیای ناب این استان اما نباید فراموش کرد که این کار نیز هزینه های هنگفتی در بردارد، چرا که اکیپ گاه چند صد نفره ی یک پروژه ی سینمایی نمی توانند بصورت شبانه روزی در استانی مثل خوزستان مستقر شوند و فعالیت کنند اما خود من اگر قرار باشد حتا یک صحنه از فیلمم را در نخلستانی ضبط کنم، ترجیح می دهم که آن صحنه را در خوزستان باشم و به تصویر بکشم.

از کارگردان فیلم «شب بخیر فرمانده» خواستیم که نظرش را بصورت خلاصه و با شنیدن این کلمات، برایمان بازگو کند.

بهترین فیلمی که در سال گذشته دیدید؟

فیلم ابوقریب البته ای کاش، فیلمنامه ی قویتری می داشت.

بهترین تصویر سال 96؟

بی شک صحنه ی شکوه و عظمت نقش بسته بر چهره ی شهید «محسن حججی» که دنیا را تکان داد.

اهل فوتبال هستید؟

بله و اتفاقا پرسپولیسی. خودم هم یک فیلم فوتبالی دارم به نام «پنالتی» که آنرا در آبادان ساختم.

چند تا از سوغاتی هایی که به مسافران خوزستانی پیشنهاد می دهید؟

خرما و کنار

بهترین نقطه ی ایران برای تعطیلات نوروزی؟

بی شک مناطق عملیاتی جنوب و یادمان های شهدا

اولین اثری که بزودی از شما خواهیم دید؟

یک اثر سینمایی به نام «به کودکان شلیک نکنید» البته سالها است که منتظرم این پروژه سینمایی را جلوی دوربین ببرم، اما همچنان شرایط

برای ساخت آن فراهم نشده است ولی با تمام این شرایط بزودی این پروژه سینمایی را جلوی دوربین می برم.

و سوال آخر اینکه به نظر شما، چند درصد از حقایق و زیبایی های دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده شده است؟

یک قطره از اقیانوس

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
comment
0
0
comment با سلام و خسته نباشید . مصاحبه ی بسیار جالبی بود و تیتر فوق العاده ای داشت . به نظرم بهترین تیتر سال رسانه های خوزستان است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار