اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۷۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
امام جمعه موقت اهواز:
آیت الله حیدری: یات خوزستان به آب وابسته بوده و این یك موضوع حاشیه ای نیست و شامل تنها گروه خاصی از افراد نمی شود و تلاش ها برای حل این مشكل، تاکنون اندك و ناكافی بوده است.

شوشان: آیت الله محسن حیدری امام جمعه موقت اهواز و عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست بررسي مشكلات انتقال آب که با همکاری شوراي فعالان محيط زيست استان خوزستان برگزار شد اظهار کرد: حیات خوزستان به آب وابسته بوده و این یك موضوع حاشیه ای نیست و شامل تنها گروه خاصی از افراد نمی شود و تلاش ها برای حل این مشكل، تاکنون اندك و ناكافی بوده است.

امام جمعه موقت اهواز افزود: کارهای انجام شده در خوزستان در زمینه انتقال آب توسط انجمن های مردم نهاد و سمن ها بسیار ضعیف بوده و نسبت به اهمیت مسئله و ابعاد آن تحرک لازم را نداشته اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاثیر رسانه ها و سمن ها را در روشنگری مردم بسیار مهم عنوان کرد و گفت: سمن ها و رسانه ها می توانند در روشنگری مردم نقش بسزایی داشته باشند و همچنین با فعالیت رسانه ای و تجمع قانونی، مردم خوزستان صدای خود را به گوش جهان برسانند تا همه بدانند مردم خوزستان زنده هستند.

آیت االه حیدری اضافه کرد: ابعاد مهم انتقال آب باید در کشور و خوستان بصورت افشاگری و روشنگری بیان شود که در اولویت کار مسئولین قرار بگیرد تا همه بدانند با انتقال آب چه مصیبتی برای خوزستان رخ خواهد داد.

امام جمعه موقت اهواز تاکید کرد: سازمان محیط زیست برای هیچ یک از طرح های انتقال آب مجوز زیست محیطی ندارد ولی غیر مسئولانه و غیر علمی به همه طرح ها مجوز انتقال می دهد.

آیت الله حیدری با بیان اینکه به راحتی 200 میلیون مترمکعب آب از خوزستان توسط سازمان محیط زیست کشور به طرح باغ های پسته رفسنجان منتقل می شود اشاره کرد و گفت: این انتقال آب مربوط به آب شرب، صنعت یا کشاورزی نبوده و تنها متعلق به بخش خصوصی و خانواده آیت الله هاشمی و مرعشی و بستگان آن ها اختصاص می یابد.

البته این طرح در حال حاضر به دلیل اعتراضات بسیار فعلا متوقف شده ولی این به معنای توقف دائمی طرح نبوده و باید نسبت به آن هوشیار باشیم. 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: چگونه است فضای سبز شهر اصفهان بیش از دیگر نقاط کشور شده و با انتقال آب، فلات مرکزی(کویر) ایران را مانند شمال كشور سرسبز كرده اند، با این اتفاقات فاجعه محیط زیستی و انسانی در خوزستان در حال رخ دادن است.

امام جمعه موقت اهواز با تاکید بر اینکه باید بدانیم که سكوت ما باعث ادامه طرح های انتقال آب می شود بیان کرد: این اعتراضات انتقال آب در خوزستان جنبه ملی داشته و تنها مربوط به خوزستان نیست، زیرا ریزگردها تاكنون ٢١ استان یعنی دو سوم کشور را تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر تعطیلی مدارس و ادارات، بر تولید نفت هم تاثیر گذاشته است.

آیت الله حیدری یادآور شد: 80 درصد برق كشور در خوزستان تولید می شود و انتقال آب باعث شده کشور در حال حاضر با كمبود برق مواجه شود و هم اکنون خوزستان تنها یك سوم برق کشور را تولید می کند.

وی با اشاره به وجود استعدادهای كشاورزی در خوزستان اظهار کرد: در بحث تامین غذایی در خوزستان مانند هیچ كجای كشور وجود ندارد و اگر آب نباشد، همه كشور در بحث کشاورزی و امنیت غذایی متضرر می شود.

امام جمعه موقت اهواز به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند ایده ما احیای 2 میلیون هکتار زمین کشاورزی در خوزستان است که اگر این مقدار در خوزستان احیاء شود استان به تنهایی مواد غذایی کل کشور را تامین می کند ولی نبود آب، اجرای ایده مقام معظم رهبری را ناممکن می کند.

آیت الله حیدری منظور از عدم امنیت در صورت انتقال آب، درگیری چند صد كشاورز با شرکت توسعه نیشكر نیست بلكه بحث امنیت كل كشور و استفاده بیگانگان از این وضعیت است زیرا مانند جنگ تحمیلی که به دلیل سو استفاده دشمن از برخی عوامل و اختلالات در امینت کشور روی داد، نه تنها خوزستان بلکه همه کشور متضرر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انتقال آب و طمع ورزی های بی وقفه باعث درگیری بین استان ها شده و نه تنها متوقف نخواهد شد، بلكه بیشتر هم می شود ادامه داد: یکی از مسئولان اصفهانی به شوخی به من گفت شما خوزستانی ها از جان ما اصفهانی ها و کارون ما چه می خواهید؟ جای تعجب است که برخی با پوشاندن حقایق به شکلی تبلیغ می کنند که عده ای باور کنند خوزستانی ها دست تعدی به سوی کارون دراز کرده اند.

مدتی پیش آیت الله جنتی در خصوص خوزستان پرسیدند و بنده از ریزگردها گفتم و ایشان دلیل را پرسید. در پاسخ، انتقال آب را دلیل این ریزگردها اعلام کردم و آیت االه جنتی پرسیدند راه چاره چیست و پاسخ دادم عدم انتقال آب.

آیت الله جنتی بیان داشتند اگر آب خوزستان برگردد، تکلیف دیگر استان ها چیست و بنده عرض کردم کدام دولت عادل، آبادی استانی را در گرو ویرانی استانی دیگر قرار می دهد؟

آیت الله جنتی همچنین درباره جمله "مازاد بودن آب خوزستان" پرسیدند و عرض کردم شایعه ای برای انتقال آب درست شده زیرا آب مازادی وجود ندارد و اگر حق آبه خلیج فارس که از آن با عنوان آب مازاد یاد می کنند جاری نشود، جزر و مد باعث شور زار شدن خوزستان خواهد شد.

با این گفته ها آیت الله جتی که بسیار تحت تاثیر قرار گرفته بودند، روز بعد در جلسه شورای نگهبان بر پیگیری وضعیت آب و ریزگردهای خوزستان تاکید کرده و خواهان پیگیری دولت و رفع این مشکل شده بود.

ما منکر نمی شویم در کشورمسئولان مخلصی وجود دارد ولی یا خبر ندارند یا واقعیاتی را كه ما تجربه می كنیم درك نمی كنند.

نباید خواب غفلت مسئولان و مردم خوزستان را در بر گرفته بگیرد زیرا با اتفاقات پیش آمده اگر در خوزستان سر و صداها زیاد نشود و اعتراض به انتقال آب صورت نگیرد خوزستان نابود می شود.

امام جمعه موقت اهواز بیان داشت: متاسفانه در خوزستان علاقه به میز و مقام باعث شده برخی مسئولین در برابر انتقال آب و اثرات مخرب زیست محیطی در كشور سکوت کنند و به آن بی توجه باشند.

آیت الله حیدری به معیشت کارکنان شرکت توسعه نیشکر اشاره کرد و گفت: اگر درست یا غلط بودن اجرای طرح های نیشکر را در استان کنار بگذاریم، حداقل 150 هزار نفر به صورت مستفیم و غیر مستقیم از نیشکر ارتزاق می کنند بنابراین باید این صنعت بزرگ در خوزستان فعال و منبع تولید باشد. نباید منبع اشتغال مردم را گرفت و باعث بروز مشکلات معیشتی برای آن ها شد.








comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
جعفر بوعذار
|
United States
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
comment
0
0
comment کاش همه ی مسوؤلین مثل جنابعالی آیت الله حیدری صداشون در میومد ولی ...... گرفته اند فقط زمان انتخابات صداشون در میاد
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
comment
0
0
comment سلام و درود به شرفت ايت ا...

دل مردم خونه از اين اخبار تاسف بار كارون
از اين وضعيت كارون

بخدا روزگارمون تيره و تار شده
comment
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
comment
0
0
comment احسنت بر تعصب ایشان بر مردم زادگاهش. توی تاریخ چند هزارساله خوزستان با وجود آب و هوای گرم و ده ها بار خشکسالی و قحطی این وضعیت کنونی پیش نیومده. پس عدم بارش و این جور حرفها بهانه مسئولین است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار