اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان گفت: انتخابات مجلس عراق در خوزستان هم‌زمان با 9 استان دیگر کشور از امروز در دو حوزه شوش و اهواز برگزار می‌شود.
حمید سیلاوی ظهر امروز در رابطه با جزئیات برگزاری انتخابات مجلس عراق در ایران اظهار کرد: انتخابات مجلس عراق در ایران به فاصله ۳ روز قبل از انتخابات رسمی عراق برگزار می‌شود.

10 شعبه انتخابات مجلس عراق در خوزستان

وی با بیان اینکه هم‌زمان با ایران انتخابات مجلس عراق در 14 کشور دیگر نیز برگزار می‌شود، گفت: با توجه به توافقی که با دولت عراق در رابطه با انتخابات شده است این انتخابات  در ۱۰ استان  از استان‌های کشور ما  برگزار می‌شود.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان بیان کرد: استان خوزستان با 10 شعبه، 7 شعبه در اهواز و 3 شعبه در شهرستان شوش بیشترین تعداد شعب و بزرگ‌ترین حوزه انتخابیه در کشور به شمار می‌رود.

سیلاوی بیان کرد: استان‌های خوزستان، قم، تهران، ایلام، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، اصفهان، کرمانشاه و یزد استان‌های محل برگزاری انتخابات اتباع خارجی عراق در کشور است.

وی عنوان کرد: تاریخ برگزاری انتخابات در عراق ۲۲ اردیبهشت‌ماه است اما این انتخابات برای اتباع عراقی مقیم کشورهای خارجی در روزهای 19، 20 و 21 اردیبهشت برگزار می‌شود.

سیلاوی بیان کرد: طبق زمان‌بندی‌شده انتخابات عراق در روز اول شهروندان برای رأی دادن ثبت‌نام و در روز دوم پای صندوق‌های رأی می‌روند.

وی افزود: اما در استان خوزستان با هماهنگی که با کمیساریای عالی  مستقل انتخابات عراقی انجام شد ثبت‌نام و انتخابات به‌صورت هم‌زمان انجام می‌شود.

2 ستاد انتخاباتی در اهواز و شوش

سیلاوی با اشاره به پراکندگی اتباع عراقی در خوزستان گفت: ۲ ستاد انتخاباتی در اهواز و شوش برای دریافت آرا اتباع عراقی در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: بر همین اساس عراقی‌های ساکن جنوب استان آرا خود را در ستاد انتخاباتی اهواز و عراقی‌های ساکن شمال استان آرا خود را در ستاد انتخاباتی شوش به صندوق‌های رأی می‌اندازند.

سیلاوی عنوان کرد: به‌منظور جلوگیری از پراکندگی شعب در اهواز و شوش کلیه شعب در یک مکان مستقر شد، شعبه اهواز واقع در فرهنگسرای خانه جوان در بلوار قدس و شعبه شوش واقع در منطقه زیباشهر در سالن یادگار امام است.

وی در رابطه با نظارت و کنترل انتخابات عراق در استان گفت: مجری انتخابات و نظارت بر آن به عهده گروه‌هایی است که نمایندگان کمیساریای عالی عراق برای انتخابات معرفی کرده‌اند.

شرایط شرکت در انتخابات اتباع خارجی

وی بیان کرد: اتباع عراقی که به‌صورت اجازه وارد منطقه آزاد اروند می‌شوند حق ورود به مناطق دیگر را ندارند مگر اینکه ویزا دریافت کنند ضمن اینکه حق شرکت در انتخابات را ندارند مگر اینکه به عراق برگردند.

سیلاوی دررابطه با شروع فعالیت انتخاباتی ستادهای انتخاباتی عراقی در ایران بیان کرد: ستادهای انتخابات مجلس عراق در ایران فعالیت خود را در مدت قانونی آغاز کردند و طبق شیوه‌نامه انتخاباتی همه اقداماتی که باید توسط جمهوری اسلامی صورت گیرد از قبیل هماهنگی با ۲۱ ارگان در جهت خدمات‌رسانی، رفاه، استقرار واحدهای آتش‌نشانی و فوریت‌های پزشکی نیز انجام‌شده است.

10 هزار تبعه عراقی واجد شرایط شرکت در انتخابات

وی واجدین شرایط شرکت در انتخابات مجلس عراق در ایران را تعداد  ۱۰ هزار نفر عنوان کرد، و افزود: این تعداد جدا از اتباع خارجی هستند که ممکن است با روادید و ویزا به‌عنوان زائر و یا گردشگر وارد کشور شوند.

سیلاوی با اشاره به رقابت تعداد 27 ائتلاف در انتخابات مجلس عراق عنوان کرد: این ائتلاف‌ها از ۱۴۳ حزب و جریان سیاسی، ۶۱ حزب مستقل و ۲۰۴ تشکل سیاسی هستند.

وی افزود: ائتلاف‌های شیعیان و اهل تسنن به‌صورت شناسنامه‌دار تشکیل‌شده و سایر ائتلاف‌ها مانند ائتلاف میهنی  و رافدین به‌صورت مشترک با اقلیت‌های مذهبی تشکیل‌شده است.

سیلاوی با اشاره به مناطق محل تبلیغ کاندیدای مجلس عراق گفت:  در اهواز ۶ منطقه و در شوش ۲ منطقه برای نصب ملزومات تبلیغی مانند: پوستر، بنر و... تعیین‌شده است.

وی در رابطه با شمارش آرا انتخابات عنوان کرد: شمارش آرا کاملاً" به‌صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد ضمن اینکه محل اخذ رأی تجمیع آرا و سپس صورت‌جلسه به‌صورت الکترونیکی نیز هم‌زمان و آنلاین انجام می‌شود.

سیلاوی افزود: کل مراحل انتخابات تا مرحله تجمیع صورت‌جلسه و سپس به تهران گزارش و بعد از آن به وزارت کشور عراق ابلاغ می‌شود.

وی دررابطه با شبهه مطرح شده در رسانه‌های غربی مبنی بر حمایت جمهوری اسلامی از جریان سیاسی و یا ائتلاف خاصی در انتخابات عراق بیان کرد: جمهوری اسلامی هیچ حمایتی از جریان‌های سیاسی عراقی شرکت‌کننده در انتخابات نمی‌کند و هدف تنها برگزاری سالم انتخابات است.

در این دوره از انتخابات مجلس تعداد 9 هزار نفر از 27 شرکت کرده‌اند که از این تعداد  بر اساس مصوبه قانون اساسی عراق در سال 2014  تعداد 328 نفر وارد مجلس می‌شوند.

بر همین اساس، از تعداد  329 کرسی مجلس به  18 استان و 9 کرسی برای اقلیت‌های مذهبی شامل 5 کرسی برای مسیحی‌ها، یک کرسی برای ایزدی‌ها، یک کرسی برای صائبی‌های مندائی، یک کرسی برای شبکی‌ها و یک کرسی برای کردهای فیلی تعلق دارد.

گفته می‌شود در این دوره انتخابات مجلس یک کرسی  برای کردهای فیلی به کرسی‌های مجلس اضافه‌شده است.
مرجع / فـارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار