اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷
امام جمعه موقت اهواز:
آیت‌الله حیدری: مشکلات سیاست غلط انتقال آب علاوه بر خوزستان دامن کل کشور را می‌گیرد.
آیت‌الله محسن حیدری در همایش مدیریت خشکسالی و بررسی مشکلات کشاورزان و روستاییان خوزستان که امروز، 22 اردیبهشت‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند بستر مناسبی برای حل مشکلات و معضلات را فراهم کند. هر انسان و مجموعه‌ای به گنجینه‌ای برای تأمین معاش نیاز دارد و کشاورزان همان گنجینه‌های مردمی و انسانی جامعه هستند.

وی افزود: هر جامعه‌ای به هوا، آب، پوشاک، امنیت اقتصادی، آزادی و ... نیاز دارد اما همه این‌ها فرع اصل حیات هستند. اصل حیات به وسیله کشاورزان تأمین می‌شود. اگر جامعه‌ای از نظر آموزش و پرورش و از نظر علمی یا دینی پیشرفته باشد، اما غذا نداشته باشد، می‌میرد.

امام جمعه موقت اهواز گفت: کشاورز غذای جامعه یعنی اصلی‌ترین نیاز آن را تأمین می‌کند. در همه جوامع، کشاورزان از جایگاه بالایی برخوردار هستند و در ایران اسلامی نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. خوزستان جلگه‌ای استثنایی و بی‌نظیر است که در هیچ جای ایران مانند آن وجود ندارد. در خوزستان، خاک مستعد، آب مناسب، آفتاب مناسب و هوای مناسب وجود دارند؛ این چهار عنصر، عناصر اصلی رشد و پیشرفت هستند.

حیدری ادامه داد: تنها در خوزستان است که کشاورزان در طول سال سه بار می‌توانند محصول داشته باشند. برخی بحران‌ها و معضلات در خوزستان وجود دارد و اگر این مشکلات برطرف شوند، خوزستان اگر نتواند صد در صد تمام مواد غذایی کشور را تأمین کند، حدود 80 درصد نیازهای کشور را تأمین خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: سه میلیون هکتار زمین حاصلخیز در خوزستان وجود دارد. مقام معظم رهبری در سال 75 ایده احیای دو میلیون هکتار اراضی کشاورزی را مطرح کردند که در نهایت به 550 هزار هکتار تبدیل شد. اگر شرایط برای استان مهیا شود، خوزستان می‌تواند بسیار به کشور خدمت کند. البته خشکسالی تنها مربوط به خوزستان نیست و تمام کشور با آن درگیر هستند.

امام جمعه موقت اهواز افزود: عقل اقتضاء می‌کند که مسئولان مربوطه با هم‌اندیشی راهکارهای مناسبی پیدا کنند. تغییر الگوی کشت یکی از این راهکارها است. همچنین اغلب برنجکاری در استان به روش غرق‌آبی انجام می‌شود که باید این شیوه تغییر کند. استفاده از روش خشکه‌کاری به آب کمتری برای کشاورزی نیاز دارد. باید کشاورزان نیز فرهنگ غرق‌آبی را کنار بگذارند. البته استفاده از روش خشکه‌کاری به زحمت بیشتر نیاز دارد و باید روش فرهنگ خشکه‌کاری را در استان ترویج داد.

حیدری تاکید کرد: انتقال آب استان یک سیاست غلط است که از زمان رژیم پهلوی آغاز شد و توسط دولت‌های بعد از انقلاب تداوم پیدا کرد. امروز در حال رسیدن به آثار زیانبار این سیاست‌های غلط هستیم. این مشکلات تنها دامنگیر خوزستان نمی‌شوند، بلکه دامنگیر کل کشور شده‌اند.

وی ادامه داد: به طور مثال، یکی از آثار زیانبار آن مسأله ریزگردها است که حداقل 21 استان کشور تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. وقتی پدیده ریزگردها رخ می‌دهد، تنها مدارس و ادارات تعطیل نمی‌شوند بلکه صنعت نفت که کل کشور از عایدات آن استفاده می‌کند، تعطیل می‌شود. سدهای استان 80 درصد انرژی برق‌آبی کشور را تأمین می‌کنند و با کمتر شدن آب پشت این سدها، کل کشور متضرر می‌شود.

امام جمعه موقت اهواز تأکید کرد: اصل انتقال آب با اهداف و آرمان‌های انقلاب و عدالت اجتماعی سازگاری ندارد. کدام دولت عادل و عاقل به خود اجازه می‌دهد تا جایی را به قیمت ویران شدن جای دیگری آباد کند. برخی مسئولان مرکزنشین تنها مسائل استانی خود را هدف قرار می‌دهند.

حیدری ادامه داد: به طور مثال برای تأمین آب کشاورزان فلان استان، کشاورزی خوزستان را با مشکل مواجه می‌کنند. به جای این کار چرا ذوب آهن اصفهان تعطیل و به جای دیگری منتقل نمی‌شود. 

وی تصریح کرد: براساس آمارهایی که رییس سازمان جهاد کشاورزی استان به من نشان داده است در اثر کمبود آب و انتقال آب دو میلیون اصله نخل بین 30 تا 100 درصد خسارت دیده‌اند. ما تلاش خود را می‌کنیم، اما عملا این افراد وزارت نیرو و قدرت را در اختیار دارند و هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند و حتی طرح دو فوریتی عدم انتقال آب که با تلاش مسئولان در مجلس مطرح شد، با مخالفت مواجه شده است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: البته این طرح، طرح خوبی است. از مسئولان می‌خواهم که دقت کنند. شما باید روشنگری را بالا ببرید و ابعاد زیانبار انتقال آب که جنبه ملی دارد را بیشتر مطرح کنید. امیدوارم بدون ناامیدی تلاش کنیم تا این مشکل را نه تنها از سر راه خود، بلکه از سر راه پیشرفت و تعالی کشور برداریم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار