اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
مقام معظم رهبری هفته گذشته در واکنش به اظهارات ترامپ تاکید کردند که او در سخنرانی خروج از برجام 10 دروغ و خلاف واقع گفته است.
پس از سخنرانی سه‌شنبه هفته گذشته ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام ، مقام معظم رهبری در واکنش به این اظهارات رییس‌جمهوری آمریکا تاکید کردند که ترامپ در این سخنرانی 10 دروغ و خلاف واقع گفته است؛ حالا روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در یک گزارش مستدل و مستند پرده از 5 دروغ و خلاف واقع ترامپ برداشته است.

به گزارش عصرایران روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که به این مناسبت و با تیتر" 5 خلاف واقع ترامپ درباره ایران در سخنرانی خروج از برجام" منتشر کرده 5 مطلب خلاف واقع او را چنین برشمرده است:

1- ادعای ترامپ درباره افزایش 40 درصدی بودجه نظامی ایران از زمان انعقاد برجام- ترامپ طی روزهای گذشته دوبار مدعی شده که بودجه نظامی ایران از زمان انعقاد برجام 40 درصد افزایش داشته است. او یک بار این ادعا را در زمان سخنرانی سه‌شنبه هفته گذشته درباره خروج آمریکا از برجام اعلام کرد و بار دیگر در توییتی که روز شنبه منتشر کرد این ادعا را تکرار کرد.

ترامپ در سخنرانی خروج از برجام در کاخ سفید/ عکس: نیویورک تایمز

نیویورک تایمز: 5 دروغ و خلاف واقع ترامپ درباره ایران در سخنرانی خروج از برجام

اما بررسی گزارش "موسسه بین‌المللی صلح استکهلم نادرست بودن این ادعای ترامپ را نشان می‌دهد و بیانگر این است که ترامپ درباره واقعیات ایران خلاف‌گویی و اغراق می کند.

 بر اساس اطلاعات منتشره از سوی موسسه صلح استکهلم، بودجه نظامی ایران در 3 سال گذشته - پس از 2015؛ سال انعقاد توافق نامه برجام- 30 درصد رشد داشته نه 40 درصد ادعایی ترامپ.

2- ادعای ترامپ درباره اجازه برجام به ادامه غنی‌سازی در ایران- این ادعا نادرست است چرا که برجام فعالیت های غنی سازی ایران را به شدت محدود کرده به نحوی که تا 15 سال آینده – 2030- ایران در صورت تعهد به برجام همواره موادی کمتر از ساخت تنها یک بمب اتمی خواهد داشت.

3- دست‌یابی ایران به 150 میلیارد دلار پول پس از برجام- این ادعای خلاف واقع را ترامپ دهها بار در ماه‌ها و سال‌های گذشته تکرار کرده است. در حالی که بر اساس آمارها برجام اجازه داد ایران به حدود 100 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود در بانک‌های خارجی دسترسی دوباره پیدا کند که البته حدود نیمی از این پول‌ها پیشتر از سوی ایران خرج شده بود و ایران پس از برجام توانست رقمی بین 35 تا 65 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود در بانک‌های خارجی را به داخل کشور منتقل کند؛ و این پول‌ها حاصل فروش نفت ایران بوده و هیچ ارتباطی به جیب مالیت‌دهندگان آمریکایی نداشته است.

4- ادعای ترامپ درباره "نقطه گریز" سریع ایران به سمت تولید بمب اتمی پس از اتمام دوره قانونی برجام- این ادعا نیز نادرست است و بر اساس برآوردهای کارشناسان در زمانی که ایران هنوز تعهدات برجامی خود را آغاز نکرده بود این کشور حدود 3 ماه زمان برای انباشت مواد کافی برای ساخت یک بمب اتمی نیاز داشت در حالی که با عمل به تعهدات برجامی هم‌اکنون این فاصله زمانی به دستکم 1 سال افزایش یافته است.

5- ادعای ترامپ درباره دروغ‌گویی ایران در زمینه تلاش برای دست‌یابی به فناوری هسته ای – نظامی با استناد به اسناد ادعایی و جدید نخست وزیر اسراییل – این ادعا نیز نادرست است چون نتانیاهو هیچ مدرکی درباره دروغ‌گویی و پنهانکاری ایران پس از برجام رو نکرد و مضاف بر آن سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی که در سال 2007 انتشار دادند به طور متفق بر این نکته تاکید کردند که ایران از سال 2003 برنامه هسته ای – نظامی خود را متوقف ساخته است.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه ادعاهای آمریکا و اسراییل را درباره تلاش برای دست یابی به فناوری نظامی – هسته ای تایید نکرده و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز تا کنون هیچ مدرک مستدلی در جهت اثبات این ادعا منتشر نکرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار