شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴

شوشان : مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: براساس نتایج موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی، خوزستانی‌ها روزانه 15 و 53 دقیقه کتاب غیردرسی چاپی می‌خوانند.

به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، لفته منصوری اظهار کرد: براساس نتایج موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی که توسط شورای فرهنگ عمومی کشور در 31 استان و هشت کلان شهر با 17 هزار نمونه آماری در اردیبهشت ماه سال 1391 انجام شد؛ خوزستانی‌ها اظهار کرده‌اند: روزانه 15 و 53 دقیقه کتاب غیر درسی چاپی مطالعه می‌کنند.

وی افزود: این در حالی‌ست که متوسط مطالعه در کشور 12 و 56 دقیقه است، رتبه مطالعه کتاب غیر درسی چاپی خوزستان در کشور سوم است و بعد از استان تهران با 17 و 46 دقیقه و استان قزوین با 16 و 12 دقیقه، قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: براساس نتایج موج سوم پژوهش که با همین تعداد جمعیت نمونه آماری و با شرایط تقریبا برابر در اسفند ماه 1389 انجام شده است، سرانه مطالعه روزانه کتاب غیر درسی چاپی در استان خوزستان 10 و 46 دقیقه بوده و در آن سال سرانه کشور 16 و 50 دقیقه بوده است.

وی بیان کرد. بنابراین خوزستانی‌ها در فاصله زمانی این دو پژوهش پنج و 9 دقیقه سرانه روزانه کتابخوانی خود را بالا بردند و از زیر میانگین کشور در سال 1389 به بالای این میانگین در سال 1391 ترقی کردند.

منصوری ادامه داد: وضعیت مطالعه کتاب غیر درسی الکترونیکی در فصل مصرف فرهنگی موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی حکایت می‌کند که میانگین زمان مطالعه روزانه کتاب غیر درسی الکترونیکی در خوزستان دو و پنج دقیقه و در کشور دو و 22 دقیقه است، در این شاخص خوزستان رتبه بیست و دوم را در کشور دارد.

وی تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری: «اهتمام به کتاب در واقع قوامش به اهتمام به کتابخوانى است».

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خاطرنشان کرد: بنابراین همه تلاش‌هایی که در حوزه تولید، نشر و توزیع کتاب و کتابخانه‌ها می‌شود، باید در سرانه مطالعه کتاب خود را نشان دهد.

وی اضافه کرد: همچنین امروزه کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی و کتابخوانی به عنوان یک فعالیت فرهنگی، از شاخص‌های مهم مصرف فرهنگی هر جامعه به حساب می‌آید.

منصوری گفت: از سویی دیگر گسترش طبقه متوسط در جامعه و اهمیت یافتن سبک زندگی و رابطه آن با مصرف فرهنگی؛ اهمیت کتابخوانی را به عنوان یک شاخص مبنایی در نخبگی افراد جامعه نشان می‌دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار