اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
یک فعال محیط زیست:
دهکردی گفت: اعتراض شدید خود را به مصوبه غیرکارشناسی سد خرسان 3 اعلام و کوتاهی دستگاه‌های متولی و نظارتی نسبت به اقدامات غیرقانونی و تجهیز کارگاه سد خرسان 3 و طرح انتقال آب خرسان را به شدت محکوم می‌کنیم.
شهرام دهکردی با بیان اینکه جلسات محرمانه‌ای برای اجرای طرح انتقال آب خرسان برگزار شده است، اظهار کرد: به رغم وضعیت فاجعه‌بار حاکم بر منابع آبی، ناباورانه در روزهای اخیر شاهد نادیده گرفتن ملاحظات علمی و محیط زیستی در حوزه سرشاخه‌های حیاتی کارون مظلوم هستیم. ماجرای تلخی که بر خلاف ادعاها و شعارهای محیط زیستی و قانونمداری دولت تدبیر امید، موجب تشویش اذهان عمومی مردم استان‌های چهارمحال بختیاری و خوزستان شده است.

وی با اشاره به موافقت هیات دولت با تداوم اجرای پروژه فاقد ارزیابی‌های زیست محیطی سد خرسان 3 تصریح کرد: رودخانه خرسان 3 در منطقه آتشگاه واقع در 50 کیلومتری لردگان از کوه‌های تنگه سرخ کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد که از بزرگترین ریزآبه‌های رودخانه کارون است. 

مدیرعامل انجمن مهرورزان زمین پاک ادامه داد: سال 86 مجوز احداث سد خرسان 3 روی این رودخانه در این منطقه آغاز شد که در سال 94 به دلیل نبود اعتبارات و اعتراض مردم و فعالان محیط زیستی نسبت به نداشتن ارزیابی‌های زیست محیطی این پروژه متوقف شد اما متأسفانه در قانون بودجه سال 97 برای تجهیز و فعال شدن کارگاه احداث این سد، ردیف اعتباری منظور و جلسات محرمانه آن نیز در هیات دولت برگزار شد.

دهکردی افزود: طرح انتقال آب خرسان 3 بنا است که یک‌سوم آورد این رودخانه در منطقه آتشگاه را به استان فارس منتقل کند که هدف از این طرح انتقال آب را بحث‌های معیشتی و کشت گیاهان عنوان کرده‌اند در حالی که عملا چنین چیزی نمی‌بینیم زیرا با احداث این سد روی رودخانه خرسان 3، 24 روستا در استان‌های کهگلیویه و بویر احمد و چهار محال بختیاری که بیش از 800 خانوار در آن ساکن هستند، زیر آب خواهند رفت و ساکنان این روستاها آواره و بیکار خواهند شد.

وی با اشاره به دیگر پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی طرح انتقال آب خرسان گفت: در منطقه آتشگاه، آبشار آتشگاه و آثار باستانی باقدمتی وجود دارد که احداث سد خرسان 3 موجب می‌شود 26 اثر طبیعی و تاریخی این منطقه زیر آب برود و علاوه بر آن بخشی از جنگل‌های چهار محال بختیاری و منطقه حفاظت شده دنا نیز با احداث این سد به زیر آب رفته و نابود می‌شود.

این فعال محیط زیست عنوان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی که در کشور رخ داده است و خشکسالی که معلوم نیست تا کی ادامه دارد، در استان چهار محال بختیاری، بارش‌ها نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است و محاسباتی که برای اجرای طرح‌های انتقال آب و سدسازی از منابع آبی این استان انجام می‌شود، بر واقعیت اقلیمی استان چهارمحال بختیاری و سرشاخه‌های رودخانه کارون منطبق نیست. مبنای محاسبات این پروژه‌ها، آمارهای آبی سال‌های نرمال است. آورد رودخانه کارون در شرایط نرمال سالانه حدود 19 مترمکعب بود اما در 10 سال اخیر به 14 میلیارد مترمکعب و حتی در برخی از سال‌ها به 9 میلیارد مترمکعب رسید. 

دهکردی ادامه داد: با این وجود مبنای محاسبات پروژه‌های انتقال آب، هنوز همان آورد 21 تا 27 میلیارد مترمعکبی سال‌های نرمال رودخانه کارون است و متأسفانه میانگین آورد 10 سال اخیر رودخانه کارون را در این محاسبات اصلا لحاظ نکرده‌اند. با توجه به مصارف و برداشت‌هایی که در مسیر رودخانه کارون انجام می‌شود و حق‌آبه زیست‌محیطی و طبیعی رودخانه و وجود پنج سد بزرگ بر رودخانه کارون با ظرفیت در مجموع 13.9 هزار مترمکعب، دیگر آبی برای انتقال وجود ندارد.

وی افزود: اگر تمام این داده‌های آبی توسط یک گروه مستقل ارزیابی شود و بارش‌های چند سال اخیر را نیز لحاظ کنند، مشخص می‌شود که در خوزستان و کارون، دیگر آبی برای انتقال وجود ندارد و با این انتقال آب باعث نابودی بیشتر تالاب‌هایی می‌شویم که هم‌اکنون به کانون ریزگردها تبدیل شده‌اند و دولت برای احیای این تالاب‌ها میلیاردها تومان هزینه می‌کند.

مدیرعامل انجمن مهرورزان زمین پاک با بیان اینکه با اجرای طرح انتقال آب خرسان، رودخانه کارون کاملا خشک خواهد شد، گفت: ما تشکل‌های محیط زیستی درخواست می‌کنیم عملیات اجرای پروژه خرسان و بهشت آباد که فاقد مجوزهای زیست محیطی هستند و هزینه‌کرد و تخصیص بودجه برای چنین پروژه‌هایی جرم است، متوقف شوند. همچنین درخواست برخورد قانونی با مجریان و تمامی دستگاه‌های متولی و نهادهای نظارتی بابت کوتاهی و تخلفی که در انجام وظایف ذاتی خود در این زمینه داشته‌اند، داریم.

دهکردی ادامه داد: با توجه به مصارف و برداشت‌هایی که در مسیر رودخانه کارون انجام می‌شود و حق‌آبه زیست‌محیطی و طبیعی رودخانه و وجود پنج سد بزرگ بر رودخانه کارون با ظرفیت در مجموع 13.9 هزار مترمکعب، دیگر آبی برای انتقال وجود ندارد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار