اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
رییس بنیاد نخبگان خوزستان:
صابری گفت:ما به این افراد یک طرح پژوهشی می‌دهیم که با انجام آن دیگر نیازی نیست دوران سربازی را بگذرانند و معاف می‌شوند. در سایر زمینه‌ها مانند وام مسکن و ... نیز از افراد حمایت می‌شود.
علی‌حسین صابری اظهار کرد: هدف ما به صورت کلی شناسایی، جذب، هدایت و حمایت از افراد نخبه است که از سطح دانش‌آموزی آغاز و تا افراد بازنشسته و اساتید شامخ و سرآمد را شامل می‌شود. در این مسیر ما با صنایع، بخش‌های خصوصی مختلف، سیستم‌‌های اجرایی مختلف، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و ... برخورد داریم.

وی افزود: در این مسیری که بر عهده ما است، بخش زیادی از کار را کار فرهنگی تشکیل می‌دهد تا افراد نخبه را شناسایی و جذب کنیم و در جهت سیاست‌های کشور پیش ببریم. بخشی از کار نیز دانش‌آموزی است که بسیار مهم است اما مشکلاتی وجود دارد.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: از رسالت‌هایی که ما در شناسایی و حمایت نخبگان داریم کار آفرینی و اشتغالزایی است. معتقدیم که افراد نخبه دارای توانایی بالایی هستند و باید بتوانیم به این افراد مشاغل جدید، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوین را آموزش دهیم و درصدی از آن‌ها بتوانند در این کار موفق شوند. نخبه‌ها باید منبع مولد ثروت باشند و کسب و کاری راه بیندازند و اشتغالزایی کنند.

صابری عنوان کرد: مشکلی که در خوزستان وجود دارد بحث فرار مغزها است که در کشور مطرح است اما درباره خوزستان بسیار جدی است و باید تدبیر و راهکاری پیش‌بینی شود. اگرچه خوزستان شرایط اقلیمی چندان خوبی ندارد اما ظرفیت‌هایی در حوزه کشاورزی،‌ صنعت و... دارد که منحصر به فرد هستند. اما دانش‌آموزی که رتبه تک رقمی یا دورقمی را در کنکور کسب می‌کند به هیچ عنوان دانشگاه‌های خوزستان را انتخاب نمی‌کند و اگر برود، باز نمی‌گردد.

وی افزود: ما این کمبود را در دانشگاه‌ها حس می‌کنیم و باید تدبیری کنیم که دانشگاه‌های استان به سمت کیفی‌سازی بروند و مشوق‌ها و امکاناتی برای دانشجویان بگذارند و تعداد دانشجویان کم شود تا دانشگاه بتواند نیروی‌های با استعداد را جذب کند. همچنین باید کاری کنیم که فارغ‌التحصیلان خوب دانشگاهی وارد آموزش و پرورش شوند.

صابری تصریح کرد: تعداد افراد مستعد در خوزستان نسبت به استان‌های خوش آب و هوا و پیشرفته‌تر کمتر است چراکه رتبه‌های برتر کنکور خوزستان از این استان می‌روند و مستعدان استان‌های دیگر نیز دانشگاه‌های خوزستان را انتخاب نمی‌کنند. به همین دلیل می‌توانیم انتظار داشته باشیم که لیست نخبگان در خوزستان کمتر از چیزی است که باید باشد.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: دانشجویان و اعضای هیات علمی نیز در زمینه‌های مختلف پژوهشی و کارآفرینی با تعاریف مختلف بنیاد ملی تحت پوشش قرار می‌گیرند و برای شرکت در کنفرانس‌های داخلی و خارجی، کارگاه‌های توانمندسازی، اعطای جوایز مختلف تحصیلی و ... حمایت می‌شوند.

صابری با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان از این تسهیلات اطلاع ندارند،‌ عنوان کرد: ما سه کارگاه در دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز، شهید چمران و صنعت نفت برگزار کردیم و با شروع ترم جدید این کار را ادامه خواهیم داد و بنا این است که افراد موردنظر خود را از بین دانشجویان شناسایی کنیم.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: ما به دانش‌آموختگان برتری که برجستگی نسب به دیگران داشته باشند کمک می‌کنیم تا در دانشگاه‌ها به عنوان اعضای هیات علمی جذب شوند. بورس‌های تحصیلی که اهدا می‌شود نیز در قالب کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری برای جذب در دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است.

صابری با بیان اینکه امتیاز دیگر، نظام وظیفه افراد با استعداد است، عنوان کرد: ما به این افراد یک طرح پژوهشی می‌دهیم که با انجام آن دیگر نیازی نیست دوران سربازی را بگذرانند و معاف می‌شوند. در سایر زمینه‌ها مانند وام مسکن و ... نیز از افراد حمایت می‌شود.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان در خصوص جذب نخبگان از طریق امریه سربازی در دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد ملی و نیرو‌های مسلح بسته شده که اگر شرایط نخبگی یا مستعدین برتر را داشته باشند آن‌ها را به نظام وظیفه معرفی می‌کنیم و نیازی نیست که اعزام شوند و تاکنون افراد زیادی از این ظرفیت استفاده کرده‌ و راضی بوده‌اند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از کار ما مربوط به مخترعان در همه سطوح و افرادی است که اختراعی داشته باشند که بتواند نیازی را از جامعه رفع کند. برخی افراد اختراعات خوبی دارند اما بازاریابی نمی‌دانند که ما می‌توانیم برای این افراد کارگاه‌های بیزینس پلن برگزار کنیم و وامی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم که از این اختراع در جامعه استفاده‌ کنند. همچنین افرادی که در جشنواره‌های کشوری مانند رازی و خوارزمی و المپیاد‌های کشوری افتخارآفرینی می‌کنند دارای استعداد و نبوغ هستند که ما سعی می‌کنیم این افراد را نیز شناسایی و حمایت کنیم.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: بنیاد نخبگان جشنواره رویش را هر سال در استان‌ها برگزار می‌کند و استان‌های جنوبی که در یک مجموعه قرار دارند استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر،‌ خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد هستند که به صورت مشترک این جشنواره را برگزار می‌کنند. اگر مخترعی در این جشنواره سطح سه را کسب کند مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: آیین نامه‌های بنیاد ملی به این شکل است که ما در قبال فعالیت‌های نخبگانی امتیاز می‌دهیم و قدم به قدم با دانشجو پیش می‌رویم؛ یعنی اگر فردی رتبه ممتاز کنکور شد و تحت پوشش قرار گرفت اما در سال دوم ضعیف شد، تحت پوشش قرار نمی‌گیرد.

صابری تصریح کرد: افرادی که قدم موثری برداشتند و نیازی از جامعه رفع کردند، به عنوان اساتید شامخ یا سرآمد شناخته می‌شوند که از وظایف ما شناسایی این افراد بدون جهت گیری قومی و سیاسی و تقدیر از آنان است. این کار انگیزه‌ای برای جوانان می‌شود که بدانند جامعه قدردان زحمات آنان خواهد بود. ما بورس‌های فوق دکتری و دکتری در اختیار این اساتید قرار می‌دهیم تا از ظرفیت آنان استفاده شود.

وی ادامه داد: کار دیگری که در برنامه داریم شناسایی افراد نخبه و توانمندی است که در دستگاه‌های مختلف کار می‌کنند. در این راستا دو کار با سازمان آب و برق و شهرک‌های صنعتی آغاز شده است. اردوهای جهادی نیز از کارهای روتین ما است و طرح دوست علمی نیز از برنامه‌های بنیاد است که نخبگان شاخص را به شهرستان‌ها و مدارس می‌فرستیم که تجربیات خود را به دانش‌آموزان یا دانشجویان منتقل کنند تا موجب انگیزه شود.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: بنیاد نخبگان در سطح دانش آموزی متولی طرحی به نام طرح شهاب مخفف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است که در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم اجرا شده و قرار است که تا پایان دوره متوسطه ادامه پیدا کند. هدف از این طرح این است که ببینیم دانش‌آموزان چه استعدادی دارند و بعد سرمایه کشور و هزینه‌هایی که در آینده برای آموزش عالی این افراد صرف می‌شود در جهت استعداد آن فرد باشد.

صابری ادامه داد: مجری این کار آموزش و پرورش و کارفرمای آن بنیاد نخبگان است. در پایه‌های چهارم تا ششم این کار توسط معلم انجام می‌شود و دانش‌آموز تحت کنترل معلم است که در طول سال شناسایی می‌شود. امسال این کار در پایه هفتم نیز اجرا می‌شود که متفاوت است. ما نظارت می‌کنیم که این طرح به خوبی اجرا شود چراکه در غیر این صورت نتیجه مفیدی نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه واژه نخبه می‌تواند یک تعریف عمومی داشته باشد که طیف زیادی را در بر بگیرد، تصریح کرد: اگر این افراد را درصدبندی کنیم تا به نوک هرم برسیم می‌بینیم که این افراد بسیار کم هستند و بیشتر دستاوردهای بشری جامعه از همان یک درصد در نوک هرم هستند که اگر شناسایی شوند استعداد آن‌ها می‌تواند شکوفا شود.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: ظرفیت‌های نخبگانی در خوزستان به نسبت مهاجرت مغزها کمتر است. ما دو کارگروه را با سازمان آب و برق و شهرک‌های صنعتی تشکیل دادیم و بنا این است که کارگروه‌ها را در صنایع مختلف برای شناسایی ظرفیت‌های نخبگانی تشکیل دهیم تا مورد حمایت دستگاه‌های اجرایی و بنیاد نخبگان قرار گیرند.

صابری در خصوص جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، گفت: ما در این زمینه در بخش خصوصی و دولتی فعالیت می‌کنیم. در حال حاضر در حال انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت خصوصی گلستان صنعت در دزفول هستیم که دانشجویان در رشته‌های فنی را بورس می‌کند تا پس از فارغ‌التحصیلی جذب شوند. برای صنایع نیز متناسب با رشته و تخصص فرد نخبه، وی را به دستگاه اجرایی معرفی می‌کنیم تا به کار گرفته شود؛ این کار به دلیل برخی قوانین سازمان استخدام کشوری هنوز چندان جا نیفتاده است.

وی افزود: بخشی از کار ما برای جذب در شرکت‌های دانش بنیان یا پارک‌های علم و فناوری است که دانشجویانی که در این زمینه فعالیتی داشته باشند حمایت می‌‌شوند و حتی شرکت دانش‌بنیانی که این افراد را جذب کند مورد حمایت قرار می‌گیرد. در این زمینه امتیازات خوبی در نظر گرفته شده است و افراد زیادی از این امتیاز استفاده کرده‌اند و قرار است که گسترش یابد.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان اینکه بخشی از وظیفه بنیاد شناسایی نخبگان استان و به کارگیری آنان در مناسب مختلف است، گفت: کار ما هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف استانداری،‌ شرکت‌های دولتی و خصوصی و... است تا افراد در این دستگاه‌ها جذب شوند. همچنین بنا داریم چشم‌اندازی را در آینده طراحی کنیم و متناسب با تحولاتی که ممکن است در زمینه اشتغالزایی به وجود آید، جوانان را به سمت این کسب و کارهای جدید سوق دهیم که نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح منطقه خاورمیانه فعال شوند.

صابری تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها با بنیاد نخبگان آشنایی ندارند و حتی نام آن را نشنیده‌اند یا ممکن است اطلاعات درستی نداشته باشند. بنابراین ممکن است کارکردهایی را برای بنیاد در نظر بگیرند که در واقع کارکردهای بنیاد نیست که در هر دو صورت خوب نیست و وظایف بنیاد باید به درستی شناخته شود. رسانه‌ها می‌توانند به این کار کمک زیادی کنند و درخواست ما این است که بنیاد به درستی معرفی شود و ماموریت‌های واقعی بنیاد گفته شود.

وی ادامه داد: به طور مثال وظیفه بنیاد حل مشکل ریزگرد نیست اما اگر می‌تواند با نخبگانی در ارتباط باشد که بتوانند مشکل ریزگرد را حل کنند وظیفه دارد این کار را بکند. ماموریت بنیاد شناسایی، جذب و حمایت از نخبگان است تا کاری را دنبال کنند. اگر بنیاد به درستی معرفی شود کمک‌کننده است که در چهارچوب وظایف خود عمل کند. البته بنیاد می‌تواند با کمک نخبگان و سایر افراد طرح مساله کند و راهکاری به جامعه ارایه دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار