مهدی ممبینی
استان خوزستان از جمعیت جوان قابل توجه ای برخوردار است که متأسفانه این جمعیت به دلایل مختلف از چشم مسئولان دستگاه های متولی امور جوانان و اوقات فراغت دور مانده و لازم است که قشر جوان و نوجوان استان به دایره توجه ها بازگردد.
دستگاه های فرهنگی متعددی در استان خوزستان در طول سال، بارها و بارها گرد هم جمع می شوند تا تحت عنوان اوقات فراغت جوانان و نوجوانان استان به ارائه عملکرد ها و اقدامات خود بپردازند ولی با وجود آمارهای خوش نقش و نگار مدیران متولی، وضعیت اوقات فراغت در استان خوزستان چندان قابل قبول و رضایت بخش نیست.
شرایط موجود استان خوزستان می تواند دلایل متعددی داشته باشد که مهم ترین آن، موازی کاری و عدم برنامه ریزی صحیح و دقیق در این حوزه است؛ اما در این میان نیز دستگاه هایی وجود دارند که تجربه موفق و قابل قبولی از خود نشان داده اند و به نظر می رسد دستگاه های موازی که به موضوع جوانان و نوجوانان مربوط می شوند باید در تلاش برای کسب تجربه های موفق و جدیدی باشند و اجازه دهند شرایط موجود از روزمرگی های پدید آمده ناشی از برخی اقدامات سلیقه ای غیرکارشناسی شده خارج شود.
در هر صورت، یکی از موفق ترین دستگاه هایی که در استان خوزستان طی سالهای گذشته در امر اوقات فراغت از عملکرد بسیار درخشان و موفقی برخوردار بوده است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان است. این اداره کل فعالیت های فرهنگی و هنری خود را محدود به فصل تابستان نمی داند و در تمام سال بر خلاف خیلی از دستگاه های دیگر که اوقات فراغت را یک دغدغه فصلی می دانند، در حال ارائه خدمت است.
همزمان با پایان امتحانات دانش آموزان، ۵۴ مرکز ثابت، ۶ مرکز سیار شهری و روستایی و یک مرکز پستی کانون استان خوزستان در شهرهای اهواز، ایذه، آغاجاری، بهبهان، باغملک، ماهشهر، رامشیر، امیدیه، بندرامام، هندیجان، آبادان، خرمشهر، حمیدیه، سوسنگرد، بستان، ملاثانی، شوشتر، دزفول، اندیمشک، لالی، مسجدسلیمان، گتوند، رامهرمز، شوش، کارون، هویزه، شادگان، رفیع و هفتکل، با شروع ثبتنام کلاسهای فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مذهبی خود به استقبال کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۷ سال رفته و عملاً فعالیتهای تابستانی خود را آغاز کردند.
مراکز کانون در این ایام، فعالیتهای چون، کاغذتا، قصهگویی، شعرخوانی، روخوانی کتاب، معرفی کتاب، بحث کتاب، بحث آزاد، معرفی شخصیت، معرفی سرزمین، معرفی وقایع و ایام، نشریه نگاری، کاردستی، بازی و سرگرمی، نمایش و نقد فیلم، نمایش خلاق، اردو و ... را برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده و اجرا میکنند.
کودکان و نوجوانان در مراکز کانون پرورش فکری همیشه در حال تفریح و آموزش هستند و هیچ محدودیتی برای اعضا وجود ندارد که این موضوع یکی از نکات قابل تأمل در کانون است و همین امر باعث شده تا گروه سنی که دراین مراکز عضو هستند نسبت به دیگر هم سن و سالهای خود متفاوت باشند.
کشف و شکوفایی استعدادها از اولویت های کاری مربیان زحمتکش کانون است. تجربه و تخصص مربیان کانون پرورش فکری در سطح استان خوزستان اثبات شده و بسیار کاربردی است و به همین دلیل تصمیم گیران در ستاد اوقات فراغت باید به کاربردهایی که مراکز کانون در استان دارد بیش از پیش اهمیت دهند.
این درحالی است که محدودیت های مالی موانعی را هم به وجود آورده و لازم است استاندار خوزستان به عنوان نماینده عالی دولت در استان به منظور محرومیت زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته به مراکز کانون نگاه و توجه ویژه ای داشته باشد.
خدمات مربیان و کارکنان کانون در استان خوزستان به چهاردیواری و ساختمان های مراکز ختم نمی شود بلکه مربیانی در کانون خدمت می کنند که شبانه روز در تلاش برای شادی کودکان و نوجوانان در دورترین مناطق مرزی استان هستند و بدین ترتیب ارسال خدمات کتابخانه ای، فرهنگی و هنری به روستاها و مناطق محروم در قالب کتابخانه سیار از جمله اقداماتی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال ارائه آن است و توسعه آن ناوگان کتابخانه های سیار استان نیاز به پشتیبانی و همراهی مسئولان استانی دارد.
مراکز کانون پرورش فکری سال های سال است که محلی برای رشد افکار و استعدادها می باشد و مطمئناً توجه هرچه بیشتر به مراکز کانون باعث خواهد شد تا آینده سازان این کشور با مهارت هایی که در کانون کسب می کنند، با اعتماد بنفس بیشتری وارد جامعه شوند و برای نسل های بعدی خود مثمر ثمر باشند.
از این رو پیشنهاد می شود اعضای ستاد اوقات فراغت برای کسب تجربیات و یا به اشتراک گذاشتن دستاوردهای خود در این خصوص، همکاری های بیشتری داشته باشند تا از این طریق با کاهش ضعف های گذشته، شاهد ایجاد رضایتمندی هرچه بیشتر در بین جمعیت جوان استان باشیم. ایجاد بانک اطلاعاتی مفید و بروز که بتواند بر اساس علایق و استعدادهای کودکان، نوجوانان و جوانان به ارائه خدمت بپردازد موضوع بسیار مهمی است که نباید از چشم برنامه ریزان و مسئولان امر دور باشد.
همچنین لازم است تا این تفکر که اوقات فراغت یک امر فصلی است و در ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه ها اهمیت دارد کنار گذاشته شود و به همان اندازه ای که در ایام تابستان به این موضوع پرداخته می شود، در طول سال نیز مورد توجه قرار گیرد.