اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷

شوشان - یوسف موندنی زاده الهی :

امنیت ملی هر کشوری برای خودش اولین اولویت هاست ؛ پس روسیه یا امریکا در مقابل ایران هیچ فرقی نمی کنند !؟

اینکه روس ها نقض عهد می کنند از نگاه یک ایرانی است ولی اگراز یک روسی پرسیده شود نظری متفاوت دارد.

حقیقت این است که جنگ سوریه و ایجاد داعش کار اسراییل و امریکاست ؛ ولی اینکه روسیه توانست چندین هدف رو بزنه نتیجه برنامه ریزی اولیه نبود بلکه وجود داعش باعث شد چچنی ها بجای تنش در روسیه بجهت جنگ سوریه و عراق و با تشویق عربستان و... بمنطقه وارد شدندکه این خود بنفع روسیه بود و از سوی روسیه پایگاهی در دریای مدیترانه از قدیم داشت که علتحمایت اصلی از اسد آن بود چرا که با این پایگاه هم در خاورمیانه حضور فعال داشت و هم نزدیک اروپا بود و هم در نزدیکی قاره آفریقا !؟ پس سوریه بخودی خود برای روسیه خیلی اهمیت دارد!؟

با این مقدمه اینکه بگوییم روس ها همیشه رندی می کنند شکی نیست؛ ولی علتش مرد رندی و نامردی روس ها به تنهایی نیست؛ بلکه اکثرا سادگی و ناپختگی سیاسیون ماست ؛ اگر نگویم بی عقلی و نداشتن تدبیر درست!؟ در حقوق سیاسی بین الملل اصل منافع ملی یک مبحث اثبات شده عقلیست ومنفعت ملی همانطور که از اسمش پیداست ملی و برای کشور خاص خوداست  حلوا نیست که تقسیم شود !

ما چندین اشکال داریم اول ٱنکه هرچه در کشور متاسفانه کلک و دروغ حلال شده بر عکس در مذاکرات خارجی مان سادگی و صداقت زیادی بخرج میدهیم پس المومن کیس برای چیست !؟

دوم ؛ اشتباه دیگر ما حداکثری بودن سیاست ها وبرنامه هامان است یاهمه یاهیچ این باعث میشه درمقابل اروپا و ٱمریکا همیشه از اول  وارد بن بست شویم درمذاکره !!؟

سوم؛ چرا ما زمانی که در موقعیت مناسب و قوی هستیم با یک برنامه ریزی کلان از اول وجوه مختلف رو بهمراه مضار و منافع آن را برای خودمان تعریف نکنیم بجای اینکه همیشه نگران خیانت این و آن باشیم !؟ برای مثال الان در عراق چرا برخی می گویند (بر ایران) ایران رو بیرون کردیم ؛ مگرهمین عراق نبود که اگه ماکنارش نبودیم داعش نابودش می کرد!؟ حالا سوال اینست عراقی ها نامردی کردند یا ما بی تدبیری کردیم که بعداز این همه هزینه و شهید نتونستیم درست بهره ببریم!؟ الان در بصره و دمشق اجناس ایران توی بازار ریخته یا ترکیه وچین درحال بهربرداری هستند!؟

خلاصه ؛ من از روسیه دل خوشی ندارم ولی مشکل ما خودمان هستیم ونداشتن برنامه های کوتاه ومیان وبلند مدت درهرموردی!!؟

ما قدرداشته ها و توانمندی ها و نیروهای خودمان رو نمی دونیم اساسا فکر وبرنامه علمی خریداری نداره واگرهم درخصوص موضوعی مطالعه ای انجام میشه بخاطر موفقیت در کار نیست متاسفانه بیشتر بجهت منافع شخصی و کسب درآمد هست تا خدمت به کشور؟ البته من خیلی موافق تخصص خشک و خالی نیستم ومعتقدم یک انسان واقعا معتقد بسیار بهتر از متخصص بی ایمان است البته مومن حقیقی ونه ریا کار فرصت طلب!؟

ببخشید کمی طولانی شد البته دوست داشتم سیاست های روسیه روبیشتر توضیح دهم ولی ترسیدم اذیت شوید از اطاله کلام ؛ولی  حرف اخیر پوتین با مکرون خیلی ناراحت کنندبود؛ آیا ما از یک کشوری که سابقه خوبی در روابط بین الملل نداشته چه انتظاری باید داشته باشیم !؟

بنظر می رسد الان هم می توانیم با یکی دوحرکت سنجیده باز خودمان بازی منطقه ای رو دست بگیریم ولی بایدبا تدبیر و دست پر وارد مذاکره شد وبده بستان های سیاسی رو بجای استفادهای حزبی وارد حوزه های منافع ملی باتوجه به واقعیت ها و سود وزیان های معمول به نبردبا کشورهای منطقه و ابرقدرت ها رفت؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار