اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
نگاهی به راهكارهای موجود برای برون رفت از بحران اقتصادی در کشور;
فشار مضاعف بر مردم و اعتراضات امروز جامعه را مي‌توان به خوبي در همه کشور دید، زماني كه مردم از جامعه خسته و به وضعیت اقتصادی معترض هستند.

شوشان - مصطفی حلالی:

پیش بینی اقتصاددانان براي جلوگيری از به وجود آمدن يک فاجعه اقتصادی و بيمار در کشور متاسفانه به حقیقت پیوست و عمل نکردن دولت ها از گذشته تا به امروز به هشدارها وضعیت موجود بد اقتصادی را در کشور رقم زده است. شايد بتوان گفت اعتراضات و تجمعات اخير مردم بابت گرانی و تورم، همچون پس‌لرزه‌ های يك زلزله بزرگ است كه موجبات نگرانی عميق اقتصاددانان و مسئولین كشور را در پی داشته است.

فشار مضاعف بر مردم و اعتراضات امروز جامعه را مي‌توان به خوبي در همه کشور دید، زماني كه مردم از جامعه خسته و به وضعیت اقتصادی معترض هستند. مردم بعد از انتخابات تمام امید خود را معطوف به ‌چهار سال دوم روحانی کردند تا ببینند چه چیزی در انتظارشان است، اما اين نارضایتی از وضعیت اقتصادی مانند بمب ساعتی در بحبوحه بحران‌ها و فشارها هر لحظه در انتظار انفجار است.

امروز شرايط كشور با دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بعد از جنگ بسیار متفاوت است آن زمان تازه جنگ تمام شده بود و مردم آمادگی و تحمل مشكلات برای پيشرفت كشور را داشتند اما امروز بعد از حدود چند دهه از آن دوره، آستانه تحمل مردم بسيار پايين آمده و كوچک ترين شوک اقتصادی به مردم مي‌تواند انفجار ايجاد كند. 

البته این در حالیست که دولت آقای روحانی با شعار تدبیر و امید پای به میدان انتخابات گذاشت و مردم امیدوار به رها شدن از وضعیت اسفناک اقتصادی در دولت گذشته بودند. متاسفانه تیم اقتصادی دولت به مانند گذشتگان به نظرات علمی استادان و كارشناسان در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی بی اعتنایی کرد و اين موضوع موجب شد تا بخش بزرگي از پیش‌بینی‌های بدفرجام صاحب‌ نظران اين روزها تحقق پيدا كند.

حتی اوضاع کشور به گونه ای پیش رفته است که رئیس جمهور روحانی خود به جمع ناراضیان اضافه شده است تا جایی که شاهد تقسیم بندی وزرا توسط وی به دو گروه امیدوار و ناامید هستیم.

با توجه به اینکه حدود یکسال از تشکیل کابینه دولت نمی‌گذرد، اوضاع و احوال دولت چندان مساعد نیست تا جایی که بسیاری بر این باورند که کابینه نیازمند تغییراتی‌ است، تغییراتی بس وسیع!


چند راه حل برای برون رفت از وضعیت نابسامان اقتصادی در کشور:


- افزایش پایه‌های مالیاتی برای پوشش هزینه‌های دولت

- جلوگیری از قاچاق به منظور توسعه بازار محصولات تولید داخل

- کاهش نقدینگی

- توقف گرانی نرخ حامل‌های انرژی و احیای کارت سوخت

- کنترل واردات

- اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها

- افزایش و تخصیص بودجه‌های عمرانی

- پیگیری معوقات بانکی

- توسعه بخش کشاورزی

براي رسيدن به اين شرايط بايد رییس جمهور تيم اقتصادی دولت را از افرادي تشكيل دهند كه به چارچوب‌ های كلي اشراف داشته باشد و ذهنيت تيم اقتصادی به گونه‌ای باشد كه بدانند چه الگويی براي كشور مي‌تواند راهگشا باشد.

از سوی ديگر بايد شهامت عذرخواهی در بین مسئولان ايجاد شود تا اگر جايی حرف غيرمنصفانه‌ ای مطرح كردند، راجع به آن به مردم پاسخگو باشند.

در حال حاضر با توجه به اعتراضات پيش آمده و شرايط اقتصادی در كشور، رییس جمهور به عنوان فرد اول دولت باید با مردم به طور مستقیم سخن بگوید و دلایل این بی ثباتی و نابسامانی در کشور را بیان کند البته بحث اصلی اراده است، اگر اراده‌ای براي تغيير در وضعيت اقتصادی وجود داشته باشد، مشكلات حل خواهد شد.

همچنین بايد رسانه‌ها نيز مطالبات منطقی مردم را منعكس كنند تا مطالبات غيرمنطقی كاهش پيدا كند. در حال حاضر فضای کشور تا حدی سياست‌ زده شده است و در چنين فضايی، نقدها و دفاعيات غيرمنصفانه ای صورت ميگيرد که بايد اين روند اصلاح شود.

حرف آخر: در شرايط فعلی، دولت اگر بنا دارد بلایی که بر سر مردم و اقتصاد كشور در دولت گذشته آمد بر سر خودش نیاید، چاره‌اي جز تغییر وزرا در کابینه و جراحي بزرگ در اقتصاد ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار