اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
نوید قائدی

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار برای جبران عقب‌ماندگی‌های استان خوزستان و حرکت در جهت رشد و توسعه همه‌جانبه تمامی بخش‌ها اعم از تولید، خدمات و اجرا و ... انتصاب مدیرانی است کارآمد و خلاق است، که ضمن داشتن تخصص و تجربه کافی درزمینهٔ حرفه موردنظر، نسبت به مردم منطقه احساس تعهد و تعلق‌خاطر داشته باشد.

حس تعلق‌خاطر یک مدیر نسبت به مردم منطقه می‌تواند منشأ خدمات بزرگ جهادی و خستگی‌ناپذیری او گردد. کم نبوده‌اند مواردی که به‌واسطه انتخاب مدیران ضعیف، لطمه‌های جبران‌ناپذیری بر بدنه اجرایی استان واردشده است.

در کشورهای توسعه‌یافته مدیریت از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه محسوب می‌شود و محال است در رأس امور مدیرانی را قرار دهند که فاقد شرایط و شاخصه‌های تعریف‌شده لازم باشند. در این کشورها مدیران ارشد معمولاً رشد یافته همان دستگاه‌هایی هستند که در آن‌ها طی طریق کرده‌اند و مراتب و مدارج را طی کرده‌اند، از کارمندی جزء تا مدیریت‌های خرد و متوسط و کلان را تجربه کرده‌ و بر تمامی روش‌های اجرایی دستگاه مربوطه و اهداف و افق‌های مطابق با برنامه‌های دولت و حاکمیت اشرافیت کامل دارد.

چنین مدیرانی به‌واسطه داشتن  تخصص و دانش کافی و به‌روز یک کارشناس زبده محسوب می‌شوند و معمولاً این مدیران از حس خلاقیت و تعهد بالای کاری و انگیزه‌ای برخوردارند که قبل از انتخاب موردسنجش و ارزیابی قرار خواهند گرفت. محال است در کشورهای توسعه‌یافته مثلاً مدیر بخش میراث فرهنگی و گردشگری را در امر ورزش وارد نمایند چون در آن کشورها به هر دو مقوله میراث فرهنگی و ورزش به‌عنوان امور تخصصی نگریسته می‌شود.

یا این‌که یک کارشناس ارشد را دریکی از کشت و صنعت‌ها بدون طی طریق اداری و مدارج کاری به‌عنوان مدیر ارشد انتخاب نمایند.یا انتخاب مدیریت به بخش مهم مانند مسکن و راه را که جزء امور زیربنایی و اساسی است به‌راحتی در اختیار کسانی که تجربه مافی ندارند قرار نمی‌دهند.

اما در کشور ایران و خصوصاً استان خوزستان شرایط فرق دارد و روش‌های انتخاب مدیران ارشد و حتی میانی و ... در اکثر امور اجرایی و تولیدی و خدماتی و حتی آنجایی که باید کاملاً تخصصی باشد، چرخه‌ای ناکارآمد است که معمولاً به‌واسطه فشار گروه‌های سیاسی، جناحی و شاید قومی و.... منجر به این انتخاب‌ها می‌شود، مگر نه هیچ دلیل منطقی ندارد که فردی که به‌هیچ‌عنوان شرایط و ضوابط لازم را دارا ندارد به‌عنوان مدیر ارشد یک مجموعه مهم انتخاب گردد. 

این انتخاب‌های کاملاً جهت‌دار و ناکارآمد می‌تواند موجب اعمال مدیریت‌های ضعیف و تصمیم‌های اشتباه و یا موجب پایین آمدن کارایی مجموعه و دیگر نواقص اساسی گردد که دود آن مستقیم به چشم مردم این استان خواهد رفت.

جهت برون‌ رفت از این اوضاع و شرایط چاره‌ای جز این نیست که مردم نسبت به این موضوع حساس شوند.

نقش و جایگاه جراید استان و سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با حقوق شهروندی و نخبگان و روشنفکران در تمامی قشرهای علمی و حوزوی و مردمی و... بسیار مهم و اساسی است که باید نسبت به این موضوع حساس باشند و مطالبه گری عام نمایند که من‌بعد در انتخاب مدیران در تمامی جایگاه‌ها باید دقت لازم به عمل آید تا اصلح‌ترین واجد شرایط تر ین افراد انتخاب و انتصاب یابند و وظیفه انتخاب گران این است که شفاف و روشن روش انتخاب و شاخصه‌های تعریف‌شده و دلایل را برای مردم منتشر و اطلاعات آن را در اختیار افکار عمومی برای قضاوت و سنجش قرار دهند.

در صورت نهادینه شدن این روش نظارت مردمی و مدنی می‌توان انتظار داشت در آینده اعمال‌نفوذ گروهای زیاده‌خواه کمتر و جایگاه مدیریت‌های استان ارتقاء و نظام‌مند شود.

فراموش نکنید هر جا مردم درصحنه حاضر باشند این امکان میسر است که اجرای امور با اصلاح و ارتقای کیفیت همراه شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار