اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:
شمسای: طرح غدیر چیزی در حدود 6 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و هنوز بخش های زیادی از این طرح باقی مانده است.
محمدرضا شمسایی در آیین بهره‌برداری آزمایشی از خط دوم آبرسانی غدیر که شامگاه 13 تیرماه در منطقه ام الدبس برگزار شد، اظهار کرد: در کشور از نظر تامین آب به ازای هر نفر به طور متوسط 180 لیتر در شبانه روز آب مصرف می شود، در آبادان و خرمشهر به ازای هر نفر 400 لیتر به تصفیه خانه تحویل داده می شود، اما شبکه ها مشکل فرسودگی دارند و تغییر تمام این شرایط زمان می طلبد که به مرور شرکت آب و فاضلاب آنها را اصلاح خواهد کرد.

وی تصریح کرد: طرح غدیر چیزی در حدود 6 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و هنوز بخش های زیادی از این طرح باقی مانده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: حدود 10 سال پیش تمام آب شرب شهرها و روستاها از رودخانه هایی که از شهرها عبور می کنند تامین می شد، اما به مرور به دلیل ورود زه آبهای کشاورزی آب شور و لازم شد که آب از بالادست سدها به شهرها منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه ها از سال 1387 شروع شد، اما عمده کارهایی که انجام شد به پنج سال اخیر باز می گردد، افزود: تنها در طرح غدیر تا به حال حدود 1800 میلیارد تومان طی چند سال گذشته هزینه شده است.

شمسایی ادامه داد: این طرح بسیار بزرگ است و طبق آن استان به چند منطقه تقسیم شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: طرح غدیر بخشی از شهرهای شمالی، مرکزی و جنوبی استان (حدود 55 درصد جمعیت استان) را پوشش می دهد و مابقی مناطق استان یعنی شهرهای شمال شرق (حدود 7 شهر و 700 روستا)  و شهرهای جنوب شرق استان از دو طرح دیگر تامین آب می شوند. اجرای طرح در شهرهای شمال شرق که شامل ایذه و باغملک و چند شهر و چند 100روستا است نیز آغاز شده است و مناقصه طرح مربوط به مناطق جنوب شرق نیز در حال برگزاری است و به زودی در این بخش نیز اجرا خواهد شد.

شمسایی با بیان اینکه در بخش آبرسانی در پنج سال اخیر به جز طرح غدیر تا به حال 2 هزار و 224 میلیارد تومان هزینه شده است، عنوان کرد: طرح غدیر چیزی در حدود 6 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و هنوز بخش های زیادی از این طرح باقی مانده است. مناطق خرمشهر، آبادان و شادگان به دلیل اینکه در انتهای رودخانه ها قرار دارند و کیفیت آب در این مناطق به خصوص در سال های اخیر بسیار نامناسب است در اولویت قرار داده شده اند.

وی افزود: در حال حاضر 85 درصد از آب اهواز و تمام آب شهرهای دشت آزادگان، حمیدیه، بستان، سوسنگرد و هویزه از غدیر تامین می شود. خط انتقال شهرهای آبادان و خرمشهر نیز کشیده شده است و در آبادان با همان خط قبلی حدود 400 لیتر به ازای هر نفر به تصفیه خانه تحویل داده می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: علت مشکلاتی که در برخی از شهرها ایجاد شده است فرسودگی برخی از خطوط است که در طول دو سال گذشته کارهای خوبی در آن بخش انجام شده است؛ البته به این معنا نیست که تمام مشکلات حل شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه دولت فروردین سال گذشته اعتبارات مربوط به طرح های آبرسانی جدید استان خوزستان را تصویب کرد، گفت: خردادماه سال گذشته اجرای عملیات آغاز شد و ظرف یک سال قرارگاه خاتم 90 کیلومتر خط انتقال با قطر دو هزار میلی متر را به پایان رساند. البته طرح غدیر همچنان ادامه دارد و در بخش های شمالی استان هنوز کارهای زیادی برای انجام شدن باقی مانده است.

شمسایی ادامه داد: دولت طی یک‌سال گذشته حدود 1200 میلیارد تومان اعتبار داده است که رقم بسیار مناسبی است. تاکنون 1800 میلیارد تومان در طرح غدیر هزینه شده و حدود 6000 میلیارد تومان لازم است تا تمام طرح به انجام برسد. در کوتاه مدت آبرسانی از سد کرخه، آب تمام شهرها را تامین می‌کند و در آینده با احداث آبگیر سد دز، تامین آب از طریق آن انجام خواهد شد که کیفیت آب مناسب تری دارد.



















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار