اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
مرثیه سرایی در مجالس ترحیم و سوگواری با نرخ های نامتعارف گله مندی شهروندان دزفولی را به دنبال داشته است.
با وجود اعلام تعرفه مشخص از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای مرثیه سرایی ، مداحی و مولودی خوانی اما این تعرفه ها از سوی بسیاری از مرثیه سرایان و مداحان رعایت نشده و مبالغ غیرمتعارفی از بانیان این مجالس دریافت می شود.

به گفته چند شهروند دزفولی در حالیکه در گذشته مداحان و مرثیه سرایان بابت شرکت در مجالس ترحیم و مرثیه سرایی و حتی مجالس شادی و مولودی خوانی حق الزحمه ای مطالبه نمی کردند اما در سالهای اخیر وضعیت تغییر کرده و به دنبال استقبال شهروندان از برگزاری چنین آئین هایی بازار مداحان و مرثیه سرایان نیز داغ شده و برای برخی به یک شغل تبدیل شده است.

هستند افرادی که خود دارای شغل دولتی بوده و یا در کنار کار و کسب آزاد خود به صورت حرفه ای به مجلس گردانی در مجالس ترحیم و سوگواری روی آورده و از این طریق نیز امرار معاش می کنند.

آماده سازی خودرو همراه با سیستم صوتی برای آئین تشییع ، اقامه نماز میت ، ذکر میت هنگام دفن ، مجلس ترحیم مردانه و زنانه همچنین برگزاری مراسم شب هفت و دیگر مراسم تا چهلم و سالگرد میت از جمله مواردی است که هزینه سنگینی را با نرخ های نامتعارف به خانواده عزادار تحمیل می کند که در مواردی خارج از توان آنان است.

به گفته یک شهروند دزفولی یک بانوی مرثیه سرا برای حدود یک ساعت مرثیه سرایی در مجلس ترحیم زنانه چهار میلیون ریال مطالبه کرده ضمن اینکه هزینه رفت و آمد وی نیز باید پرداخت شود همچنین در مواردی که فرد فوت شده زن است ، بانوی مرثیه سرا از خانواده میت اقلام دیگری نیز مطالبه می کند و در صورتیکه نظر وی تامین نشود آنرا دینی بر گردن میت اعلام می کند تا خانواده عزادار نظر وی را تامین کند.

البته در این بین هستند افرادی که بدون هیچ چشم داشت مادی و تنها با نیت خیر اقدام به مرثیه سرایی و مداحی در مجالس عزا و شادی کرده و وجهی نیز مطالبه نمی کنند که کار نیک این افراد نیز نباید نادیده گرفته شود.

یک بانوی مداح و مرثیه سرا که 40 سال سابقه نویسندگی و شعرخوانی دارد و از حدود 25 سال پیش تاکنون در مجالس مدیحه سرایی می کند به خبرنگار ایرنا گفت:وجه دریافتی از بانیان آئین های مذهبی توافقی است و با رضایت بانیان اخذ می شود.

وی مدت زمان در نظر گرفته شده برای مداحی و مرثیه سرایی در یک مجلس را یک ساعت عنوان کرد.
یکی دیگر از بانوان مداح که ساکن اندیمشک می باشد و از 12 سال پیش فعالیت حرفه ای مداحی را آغاز کرده و دوره مداحی را زیرنظر کانون مداحان این شهرستان سپری کرده نیز به خبرنگار ایرنا گفت:هر جلسه مرثیه سرایی ، مداحی و مولودی خوانی بین 45 دقیقه تا یکساعت زمان می برد و وجه دریافت شده با رضایت بانی مجلس و بدون اجبار است ضمن اینکه در مواردی که خانواده متوفی وضعیت مالی مناسبی ندارند از آنها حق الزحمه ای بابت نوحه سرایی دریافت نمی شود.

سازمان تبلیغات اسلامی با تشکیل کانون مداحان و شاعران آئینی دزفول مداحان را ساماندهی کرده و بر فعالیت آنها نظارت دارد .

مسئول کانون مداحان و شاعران آئینی دزفول نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:375 مداح عضو این کانون هستند که 170 نفر زن و مابقی مرد هستند.

مجید کنجدکار با اشاره به اینکه مبالغ دریافت شده در آئین های مختلف بیشتر به صورت توافقی و با رضایت بانیان مراسم می باشد گفت:برای مرثیه سرایی در یک مجلس ختم زنانه که شامل سه مراسم پیش از دفن،ختم و قرآن خوانی و توبه خوانی است تعرفه ای معادل یک میلیون و 500 هزار ریال در این کانون مصوب شده که علاوه بر این مبلغ خانواده متوفی اقلام دیگری نیز به بانوی مرثیه سرا هدیه می کند با این وجود در بیشتر موارد دریافت مبلغ به صورت توافقی است و در حال حاضر بین 2 تا 2،5 میلیون ریال بابت هر مراسم ختم از بانی دریافت می شود.

وی با بیان اینکه مبالغ دریافت شده بستگی به سطح بندی مداحان نیز دارد افزود:مداحان درجه یک معمولا وجه بیشتری مطالبه می کنند .

کنجدکار ادامه داد:تعرفه تعیین شده برای مولودی خوانی در مجالس شادی از جمله آئینی تحت عنوان 'سفره حضرت ابوالفضل(ع) ' بین 500 تا 700 هزار ریال است که البته در مجالس شاد نوازنده دف مورد تایید سازمان تبلیغات اسلامی نیست.

مسئول کانون مداحان و شاعران آئینی دزفول با بیان اینکه در طول سال برنامه های آموزشی ویژه ای با حضور اساتید مجرب برای مداحان برگزار می شود بیان داشت:در روزهای دوشنبه کلاس آموزش تخصصی و در روزهای چهارشنبه کلاس های آموزشی عمومی برای مداحان برگزار می شود که در کلاس های عمومی اشکالات مداحان برطرف می شود.

وی اضافه کرد:در خصوص مبالغی که از بانیان مراسم دریافت می شود شکایاتی نیز وجود دارد و در این خصوص 6 نفر بابت وجه زیاد دریافتی از مداح و مرثیه سرا شکایت کرده اند و در یک مورد یکی از مداحان 12 میلیون ریال بابت یک جلسه مداحی مطالبه کرده که خارج از عرف و نرخ مصوب تبلیغات اسلامی است.

کنجدکار اظهار داشت:کمیته انضباطی سازمان تبلیغات اسلامی با حضور مسئولان این سازمان تشکیل شده و به شکایات و تخلفان مداحان دزفول رسیدگی می کند و در صورت تخلف به آنان تذکر داده می شود و در صورت تداوم اشتباه و تخلف ،مداحان متخلف به صورت موقتی و چند ماهه ممنوع الفعالیت می شوند که پارسال به هشت نفر از مداحان دزفول تذکر داده شد و 2 مداح به صورت موقت ممنوع الفعالیت شدند.

وی گفت:نظارت بر کار مداحان به صورت محسوس و نامحسوس انجام می شود و در صورتی که یک مداح از نظر مرثیه سرایی و قوانین موجود تخلفی داشته باشد بررسی و پیگیری خواهد شد.

مسئول کانون مداحان و شاعران آئینی دزفول در خصوص مطالبه نرخ های غیرمتعارف از سوی برخی مداحان گفت:شهروندان باید قبل از آغاز مراسم و دعوت از مداح یا مرثیه سرا وجه مورد نظر را مشخص کنند و در صورت توافق از مداح برای برگزاری مراسم دعوت کنند که البته از آنجا که این آئین ها معنوی است بیشتر نرخ های دریافتی در اینگونه مجالس توافقی است.

وی در خصوص مجلس گردان،آماده سازی خودرو و سیستم صوتی برای آئین تشییع نیز گفت:این افراد به صورت گروهی هفت نفره عمل می کنند که و نرخ مشخصی را طلب می کنند.

وی از شهروندان خواست برای برگزاری مجالس با سازمان تبلیغات اسلامی هماهنگ باشند و از طریق این سازمان و کانون مداحان ، فرد مداح را به مراسم دعوت کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار