شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
شوشان - صباح مزبان پور:

هورالعظیم (به معنای تالاب بسیار بزرگ) یا هورالهویزه یا تالاب بزرگ هویزه بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است. تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق است.

این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که هم‌اینک این منابع با نابودی روبه‌رو است.

شاید شنیدن  اصطلاح تالاب این ذهنیت را ایجاد کند که هور العظیم محلی برای تجمع آبهای سر ریز رودخانه باشد،هور العظیم که جزء لاینفک تمدن این منطقه به شمار می رود و با داشتن انواع آبزیان-انواع ماهی و پرندگان- و همچنین رویش گیاهی منحصر به فرد زمینه را برای پرورش گاومیش  مساعده نموده و گاومیش های شیرده با شیر منحصر به فردش زبان زد است.

در واقع هور به عنوان ثروت خدادادی این مناطق نظیر منابع نفت و گاز قرار  مردمان مناطق مجاور را سالیان سال با خود مأنوس كرده بود.

اهالی مناطق مجاور هور بدون انتظار ایجاد اشتغال از سوی دولت، فرصت شغلی خود را خود به وجود می آوردند.

پدران ما چه داستان هایی را که از هور و روزهای خوش آن تعریف نمی کنند؟

از آن روزها که اهالی مناطق به صورت  دسته جمعی جهت صید ماهی روزها و شب ها را در هور می گذرانند؟ آنها از چبایش هور-محلی که گاومیش داران در هور جهت سکونت می سازنند-تعریف می کنند.

از انواع ماهی های هور از جمله گطان، بنی، شبوط و چندین نوع ماهی دیگر که تنها نامی از آن به جا ماند.

اکنون و با سیاست های غلط سد سازی و انتقال بی رویه آب نه تنها زمینه تبدیل یک فرصت به تهدید فراهم شده، تبدیل به یک فاجعه زیست محیطی بلکه حیاتی نموده است.

با خشک شدن هور العظیم شاهد از بین رفتن ثروت عظیم آب زیان و گاومیش های این منطقه  و همچنین با تهدید جان اهالی مناطق مجاور هور بعد از تبدیل شدن به کویر و از دست دادن هزاران فرصت شغلی زمینه مهاجرت اهالی مناطق مجاور که سالیان سال به عنوان مرزبانان این مرز و بوم عمل نموده اند خواهیم بود، که ضمن مهاجرت گسترده به شهرهای بالا دست با بالا رفتن نسبت بیکاری و بالا رفتن خطرات ناشی از آن با بحران های اجتماعی سیاسی اقتصادی زیادی مواجهه خواهیم بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار