معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه حدود 78 درصد دانشآموزان تاکنون کار ثبتنام خود را انجام دادهاند، گفت: تا روز گذشته (27 مردادماه) 826 هزار و 958 دانشآموز ثبت سامانه سناد شدهاند.
جمشید کمایی در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (یکشنبه، 28 مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امسال یکم مهرماه و روز بازگشایی مدارس مصادف با 13 محرم است و جشن بازگشایی مدارس حال و هوای دیگری خواهد داشت. 31 شهریورماه و جشن شکوفهها برای پایه اول ابتدایی و جشن غنچهها نیز برای نوآموزان پیشدبستانی مصادف با 12 محرم و آغاز هفته دفاع مقدس است.
وی افزود: بر اساس دستورالعملها پروژه مهر از 15 تیرماه آغاز میشود و تا 15 مهرماه ادامه دارد. درواقع پروژه مهر از خردادماه با ثبتنام دانشآموزان آغاز شده است و تا 15 مهرماه نیز جمعبندیهای لازم در این زمینه انجام میشود و دو هفته ابتدایی مهرماه، زمان ارزیابی عملکرد مناطق خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به چهار محور اصلی پروژه مهر، گفت: بر اساس سامانه سناد آموزش و پرورش استان، سال گذشته یک میلیون و 47 هزار و هشت دانشآموز در سامانه سناد ثبت شدند. امسال نیز تا روز گذشته (27 مردادماه) 826 هزار و 958 دانشآموز در سامانه سناد ثبت شدهاند.
کمایی ادامه داد: بر این اساس حدود 78 درصد دانشآموزان تاکنون کار ثبتنام خود را انجام دادهاند. آمار باقیمانده نیز مربوط به دانشآموزانی است که یا در امتحانات مردود شده و باید شهریورماه در امتحانات امسال شرکت کنند و یا مساله هدایت تحصیلی آنها هنوز به طور کامل انجام نشده است. تلاش میکنیم تا 15 شهریورماه ثبت سناد دانشآموزان به طور کامل انجام شود تا هفته اول شهریور، کار ساماندهی و سازماندهی همکاران را آغاز کنیم.
وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در استان گفت: کمبود فضای آموزشی به شکل ویژه باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به اینکه امسال برای اولین سال، پایه دوازدهم در سیستم آموزشی استقرار پیدا میکند و کتابهای درسی این پایه نیز جدید هستند، باید برای معلمان کلاسهای آموزشی ویژهای برگزار شود تا بتوانند با شیوههای جدید دروس را ارائه دهند.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: همچنین امتحانات پایه دوازدهم به صورت نهایی برگزار میشوند و در قبولی کنکور داوطلب با ضریب 30 درصد اثرگذار هستند. امسال یک پایه به رشتههای فنی و کار و دانش اضافه میشود. اگر تصور کنیم در گذشته هیچ کمبود نیروی انسانی و امکاناتی در این رشتهها نداشتهایم، امسال نیازهای ما یکسوم افزوده میشوند. پیشنهاد میکنیم یک جلسه ویژه برای استقرار پایه دوازدهم در نظر گرفته شود تا ریز مسائل بررسی شود.
کمایی تصریح کرد: هر چقدر نوآموزان شش ساله را بیشتر در پایه اول ثبتنام کنیم، کمتر به دانشآموزان بیسواد ما افزوده میشود. با اجباری شدن پیشدبستانی و پوشش صد درصدی این نوآموزان، میتوانیم بازماندگی از تحصیل در استان را کاهش دهیم. پایه هفتم نرخ گذر ما را از ابتدایی به متوسطه و پایه دهم نیز نرخ گذر ما از متوسطه اول به متوسطه دوم را نشان میدهد.
وی خاطرنشانکرد: امسال به پروژه مهر بخش جدیدی به نام ایران مهارت افزوده شده است که قرار است 10 درصد مدارس استان در دوره اول متوسط تحت پوشش طرح ایران مهارت برای پایههای هفتم، هشتم و نهم قرار گیرند. به این معنی که کسانی که در رشتهای مهارت دارند، میتوانند یک دوره 60 ساعته برای آن بگذرانند. این طرح به طور مشترک با همکاری ادارهکل آموزش و پرورش و فنی و حرفهای اجرا میشود.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: پیشنهاد میکنم یک ستاد تحت عنوان ستاد مهر تا مهر در استانداری تشکیل شود و دبیرخانه آن نیز ادارهکل امور اجتماعی استانداری باشد. با توجه به مشکلاتی که در روند اجرای پروژه مهر وجود دارد، به نظر میرسد که در طول سال نیز باید پروژه مهر را ادامه دهیم.
کمایی افزود: همچنین پیشنهاد میکنم مناطق آموزشی استان را بین دستگاههای مختلف اجرایی تقسیم کنیم. در شهرستانها نیز توزیع مدارس بین ادارات به گونهای باشد که هر دستگاه و اداره، معین یک مدرسه باشد. همچنین پیشنهاد میکنم از بخش اعتبارات دهیاری به اندازه 30 درصد برای آمادهسازی مدارس روستایی در نظر بگیریم. مدارس روستایی اغلب حفاظ ندارند و به نظارت بیشتری نیاز دارند.
وی گفت: برای نظارت بر اجرای پروژه مهر، دو مانور در نظر گرفته شده است تا ببینیم مدارس تا چه اندازه برای اجرای پروژه آمادگی دارند. نواختن زنگ مدرسه در یکی از مناطق محروم، یکی دیگر از پیشنهادات ما است.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: آماده کردن معابری که به مدرسه ختم میشوند، همکاری دستگاههای آموزش پزشکی و آموزش درمان برای آمادهسازی مدارس از جمله مواردی هستند که باید در بازگشایی مدارس دنبال شوند. همچنین دستگاهها میتوانند در برگزاری جشن عاطفهها در مناطق حاشیهنشین به ما کمک کنند.
کمایی درخصوص شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در استان گفت: دانشآموزانی که در مدارس ثبتنام میکنند در سامانه سناد ثبت میشوند و ما به راحتی میتوانیم آنها را رصد کنیم اما آماری که از کودکان بازمانده از تحصیل در اختیار ما بود از سوی ثبت احوال و بر اساس کد ملی به ما اعلام شده است و تنها میتوانستیم کودکان را از نظر کدپستی رصد کنیم.
وی ادامه داد: 11 هزار و 223 کودک بازمانده از تحصیل از سوی ثبت احوال به ما اعلام شدهاند اما این افراد در واقع به آموزش و پرورش مراجعه نکردهاند. توجه به پیش دبستانی میتواند موجب کاهش آمار کودکان بازمانده از تحصیل شود، چراکه این کودکان یک سال قبل و از 5 سالگی وارد سیستم آموزش و پرورش میشوند.