اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۰۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
از بین رفتن میلیون ها نخل و نابودی مزارع نیشکر و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در اثر بی آبی در خوزستان و انتقال آب به کویر / مسئولین خوزستان هنوز عمق فاجعه را درک نکرده اند ؛ فاجعه در غفلت مسئولین خوزستان
بیکاری حاصل از نابودی نخل ها ، بحران اشتغال و تولید در سایه ی خشک شدن نیشکر و در نهایت ، ورشکستگی کشاورزان ، مبدل به فاجعه ای خواهد شد..
- خوزستان سرزمین نخل . نخل‌ های بی سر ِ نخلستان‌ های استان؛ زرد و تکیده از بی آبی و بحران خشکی در سرزمینی که روزی روزگاری به نام رودهای پر آب نام گرفته بود اما امروز ، نخل های این خطه در سایه سیاست های انتقال آب ، ایستاده در حال احتضارند و قطب اصلی تولید و فراوری خرمای صادراتی ، اکنون لبه ی تیغ قرار گرفته و معاش بیش از هزاران خوزستانی در شرف نابودی است. 

- خوزستان شکرستان سبز ایران اما زخمی از بی تفاوتی ها و مسئولینی که دل در گرو کویر دارند. شکرستان سبز ایران و قطب تولید شکر ، اسیر خاک های تَرَک برداشته از تشنگی و بی آبی شده و انتقال آب گریبان نیشکر را گرفته و شیرینی را از کام ۳۰ هزار خوزستانی ربوده و معیشت هزاران نفر را در پرتگاه نابودی برده است. مزارع سبز نیشکر ، اکنون به زردی گراییده و بی آبی ، ۷۰ درصد مزارع را خشک نموده است. 

- کشاورزان و‌ برنج کاران خوزستانی در دوراهی خشکسالی و انفعال متولیان و سردرگمی نظام صنفی کشاورزی و‌ اکتفا نمودن به بیانیه ها ، گرفتار شده اند و با روی آوردن به کشت و بی هیچ آموزش و فرهنگ سازی در حوزه ی آب ، اکنون متضرر شده اند و کسی نیز پاسخگو نیست. 

- درک عمق فاجعه ؛ تنها جمله ای ست که مناسب حال ِ مسئولین خوزستان است. بیکاری حاصل از نابودی نخل ها ، بحران اشتغال و تولید در سایه ی خشک شدن نیشکر و در نهایت ، ورشکستگی کشاورزان ، مبدل به فاجعه ای خواهد شد که در آینده ای نه چندان دور - اگر تدبیری اندیشیده نشود - تیشه به ریشه اشتغال و امنیت استان فرو خواهد آورد. 

- برخی مدیران خوزستان شاید به عمق فاجعه پی نبرده اند و مجری سیاست های بی چون و چرای انتقال آب شده اند و گوشه چشمی به تولید و اشتغال استان ندارند ؛ انتقال آبی که خوزستان را به روز ِ سیاه نشانده و سرزمین نخل و نیشکر را در آستانه ی یک بحران قرار داده است. در این بین ، برخی نهادها همچون دادگستری استان خوزستان هشدارهای لازم را به متولیان در رابطه با تبعات جبران ناپذیر عدم تخصیص آب به نخلستان ها و طرح های نیشکر و محدودیت های کشت داده و خواستار اتخاذ تدابیر ویژه ای در این زمینه شده اند. بروز معضلات اجتماعی و ناامنی دو مقوله مهمی است که در این هشدارها ، به آن اشاره شده است. 

- نخلستان ها ، مزارع نیشکر ، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ؛ نابودی هر کدام از این ها ، مقدمه ای خواهد بود بر انتقال بیشتر آب به کویر و سیراب کردن صنعت و کشاورزی کویرنشینان در تشنگی خوزستان. به همین دلیل سیاست وزارت نیرو با بزرگنمایی کم آبی پشت سدها و اعمال محدودیت های شدید آب به نخلستان ها و مزارع نیشکر و کشاورزی، بر تغییر الگوی کشت نخل ها ، کشت های جایگزین برای نیشکر و عدم تخصیص آب به فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ، استوار است ؛ بی آنکه بداند نابودی هر کدام یعنی بیکاری هزاران خوزستانی و ایجاد بحران های عظیم کارگری.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
کبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
comment
0
0
comment سازمان چهاد کشاورزی خوزستان هم تیشه به ااااینده شغلی 110 کارگر قرادادی زد ودر یک شب همه آنهارا فسخ قراردا نمود از بحران بی آبی هم کمتر نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار