شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۶

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) شوشتر از آبیاری مزارع گندم در این شهرستان با زهاب های نیشکری برای نخستین بار در کشور خبر داد.

ناصر مجدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور مزارع گندم در شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) شوشتر با زهاب های نیشکر آبیاری شده و مزراع گندم با آب زه‌كشي، رشد خوبي داشته و با کیفیت ارزیابی شده است.

وی با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده در این تحقیق علمی افزود: در گذشته بسیاری عقیده‌ها بر این بود که پساب‌های نیشکر آلوده هستند که تحقیقات علمی و کشت موفقیت آمیز گندم با استفاده از پساب نیشکر، این ادعاها را رد می کند.

مجدی با اشاره به نحوه انجام این تحقیق گفت: در این پژوهش 25 هکتار از اراضی با آب غیر پساب و 25 هکتار با پساب نیشکر آبیاری شده است که پیش بینی می شود راندمان محصول تولیدی بیش از 4.5 تا 5 تن گندم در هر هکتار باشد.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) با بیان اینکه این شرکت دارای اراضی زیر کشت بسیار گسترده‌ای است، خاطرنشان کرد: شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) در شرایط کنونی بیش از 12 هزار و 858 هکتار اراضی زیر کشت دارد که این اراضی در سال‌جاری همگی کشت شده‌اند.

وي با اشاره به توليد 800 هزار تن شكر در 12 سال اخير در اين شركت، تصريح كرد: تلاش مي‌كنيم كه كشت نيشكر را به صورت ترويجي بين مردم رونق دهيم، زيرا نيشكر نسبت به محصولات ديگر درآمد بسيار بالايي دارد.

مديرعامل شركت توسعه نيشكر امام خميني همچنين با اشاره به طرح‌هاي توسعه اين شركت، افزود: اين شركت در حال حاضر داراي دو واحد توليدي شامل يك واحد توليد خوراك دام و واحد توليد MDF شعيبيه است؛ واحد نخست از دو سال پيش احداث شده و عمده توليد آن به خارج از استان فرستاده مي‌شود و واحد ديگر از سال 90 به‌طور آزمايشي فعاليت خود را آغاز كرد و توليدات آن داراي كيفيت بالا و متقاضي فراوان است.

مجدي عنوان كرد: اين شركت در راستاي حفاظت از محيط زيست اقدامات زيادي از جمله مبارزه بيولوژيك با آفات و كاهش مصرف سموم كشاورزي، آبياري از طريق لوله‌هاي هيدروفلوم براي مصرف بهينه آب كشاورزي و همچنين استقرار سيستم مديريت زيست محيطي ایزو 14001، احداث سطح سبز مناسب معادل 72 هزار هكتار و نيز افزايش تنوع زيستي حياط وحش منطقه به عنوان زيستگاه مصنوعي انجام داده است.

وي تصريح كرد: اين شركت يكي از معدود شركت‌هاي مجهز به سيستم تصفيه پساب صنعتي بسيار پيشرفته بر اساس فرايند لجن فعال در استان است كه در اين زمينه بيش از 100 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري شده است.

مجدي ادامه داد: با استفاده از تصفيه آب بسيار پيشرفته پساب‌هاي آلوده كارخانه وارد آب نمي‌شود، زيرا پس از تصفيه و آزمايش‌هاي مرتبط مواد جامد آن گرفته و سپس دفن و در نتيجه بعد از انجام اين مراحل آب آن با BOD زير 30 ميلي‌گرم در ليتر رهاسازي مي‌شود.

مجدی با اشاره به تولیدات این شرکت گفت: این شرکت با دارا بودن گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی از نظر استاندارد و محیط زیست در بهترین شرایط قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه همه پساب‌های این شرکت زیر نظر اداره محیط زیست است، افزود: پساب‌های این شرکت زیر نظر آزمایشگاه شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) و آزمایشگاه معتمد اداره محیط زیست شوشتر است که هر زمان محیط زیست اراده کند می‌تواند از این پساب‌ها آزمایش شیمیایی انجام داده و کیفیت آنها را ارزیابی کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این شرکت در شرایط کنونی به همه تعهدات خود پایبند است، خاطر نشان کرد: شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) متعهد است که 30 درصد آب برداشت شده از کارون را بار دیگر به رودخانه بازگرداند و برا اجرای این تعهد، نظارت دستگاه‌های مرتبط اعمال می شود.

مجدی با اشاره به اینکه در مورد EC آب خارج شده از این شرکت هیچ ابهامی وجود ندارد، تاکید کرد: این شرکت مجاز است زهاب های خود را که ec اب های پذیرنده در شعاع و عمق 200 متری را بیش از 10 درصد افزایش ندهد در رودخانه رها کند اما هم اکنون در شرایطی بسیار نرمالاثر تاثیر زهاب شرکت حدود نیم درصد است که بسیار پایین تر از حد استاندارد است .

وی با اشاره به اینکه در این شرکت به جای استفاده از سموم شیمیایی به صورت طبیعی با آفت‌ها مقابله می‌شود، خاطر نشان کرد: با آفت‌های موجود در مزارع که اغلب از نوع «سزامیا» است با استفاده از زنبوری به نام «پلاتی تلنموس» مبارزه بیولوژیک می‌شود که به نوعی دشمن طبیعی این آفت به شمار می‌آید


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار