اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر: باید تمام توان موجود از لحاظ نیروی انسانی و امکانات را جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی به خدمت بگیریم.
حسین لامی‌زاده در جلسه هماهنگی شورای فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به بازدید استاندار خوزستان از استان آذربایجان شرقی و بررسی فعالیت‌های این استان جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی کارهای خوبی انجام شده است و همه معتادین متجاهر در یک محل جمع‌آوری می‌شوند. پس از غربالگری افراد جمع‌آوری شده، برای این معتادان سم‌زدایی انجام می‌شود و پس از پایان دوره درمان دوره آموزشی فنی و حرفه‌ای را می‌گذرانند و اشتغال آنها پیگیری می‌شود.

وی افزود: 500 تا 600 نفر معتاد متجاهر استان آذربایجان شرقی جمع‌آوری شده و بحث اشتغال آنها به خوبی پیگیری شده است.

لامی‌زاده بیان کرد: اگر می‌خواهیم در این زمینه موفق عمل کنیم باید شهرداری و نیروی انتظامی، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر ارگان‌ها در کنار هم کار کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با بیان اینکه خیرین تبریز متوجه آسیب‌های اجتماعی هستند، تصریح کرد: در بحث فعالیت خیرین در مدارس بد کار نکرده‌ایم اما خلاء کار خیرین در خوزستان همچنان وجود دارد و باید هدایت شوند.

لامی‌زاده با تأکید بر لزوم انجام کارهای فرهنگی از سنین پایین، گفت: در استان آذربایجان شرقی فرایند و چارت‌ها مشخص است و استاندار خوزستان نیز خواسته‌اند که وظایف سازمانی دستگاه‌ها در استان در خصوص کارهای فرهنگی مشخص شود.

وی گفت: تا زمانی که برخی دستگاه‌های اجرایی در جلسات حضور پیدا نکنند و نتوانیم سایر دستگاه‌های ذی‌ربط را پای کار بیاوریم نمی‌توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با بیان اینکه در توزیع اعتبارات خوب عمل نمی‌شود، گفت: حتی زمانی که کار به سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار می‌شود، دنبال نمی‌کنیم که این سازمان‌ها تا چه حد به اهدافشان رسیده‌اند؟ این موارد برخی از دلایل عدم موفقیت در کارهای فرهنگی خوزستان است. بنابراین انجام کارهای فرهنگی در خوزستان نیاز به تخصص، هماهنگی و عوامل زیادی دارد.

وی تصریح کرد: حدود 5 تا 10 تفاهم‌نامه در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی منعقد شده است اما تا وقتی که دستگاه‌های اجرایی تمام توانشان را مشخص نکنند، راه به جایی نخواهیم برد. تا زمانی که آسیب‌های اجتماعی دلواپسی مدیران استان خوزستان نباشد، یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با بیان اینکه در برخی دستگاه‌های اجرایی کارهای خوبی در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شده است، گفت:طبق برنامه ششم توسعه باید در سال پنج درصد کاهش آسیب‌های اجتماعی را داشته باشیم. یعنی باید از سال 1396 تا 1400 حدود 25 درصد کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم. در این خصوص تا زمانی که سهم و وظایف هر دستگاه مشخص نشود راه به جایی نمی‌بریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی بیداد می‌کنند و پرونده‌های طلاق در دادگستری زمان زیادی از کار را گرفته است.

لامی‌زاده با بیان اینکه نقش اعتیاد در بزه‌کاری دیده می‌شود، افزود: آسیب‌های اجتماعی باید دغدغه همه دستگاه‌های اجرایی باشد تا بتوانیم موفق شویم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: آموزش و پرورش خوزستان نقشه راه را تهیه کرده است و وضعیت آسیب‌ها بین دانش‌آموزان مشخص شده است. در واقع آموزش و پرورش خوزستان می‌داند که می‌خواهد چه کاری انجام دهد. سازمان بهزیستی نیز گروه‌های اجتماع‌محور را به خوبی فعال کرده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی جلوتر از ما هستند و هیچ وقت کارهایمان پیشگیرانه نبوده است. برای پیشگیری باید قبل از وقوع یک اتفاق برنامه‌ریزی کنیم زیرا بدون برنامه هیچ وقت موفق نمی‌شویم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با تاکید بر لزوم مشخص شدن سهم و وظایف هر دستگاه در کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: تنها برگزاری جلسات و تعیین مصوبات چاره‌ساز نیست. باید سهم و وظایف هر دستگاه مشخص شود تا بر اساس اهداف برنامه‌ریزی کنند و سپس ارزیابی شوند. همچنین باید اعتبارات در این زمینه در چارچوب اهداف قرار بگیرد.

وی با اشاره به تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی گفت: در حال حاضر استانداری خوزستان یک اطلس آسیب‌های اجتماعی تهیه کرده است اما نمی‌دانیم این آسیب‌های اجتماعی مربوط به کجا هستند؟ اکنون شناسنامه آسیب‌های اجتماعی خوزستان را نداریم در حالی که باید اطلس آسیب‌های اجتماعی چراغ راه کاهش آسیب‌ها باشد.

وی گفت: باید تمام توان موجود از لحاظ نیروی انسانی و امکانات را جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی به خدمت بگیریم. همچنین باید نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه جدی گرفته شود.

لامی‌زاده بیان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد نباید به سمتی بروند که برای خودشان انتفاع ایجاد کنند و اگر به این سمت بروند دولتی می‌شوند در حالی که سازمان‌های مردم‌نهاد باید پل ارتباطی بین مسائل و مشکلات مردم و مسئولین باشند. برخی سازمان‌های مردم‌نهاد خوب کار کردند اما بسیاری از آنها نیز کار را بلد نیستند.

وی اظهار کرد: با توجه به مشکلات دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ها باید در بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی کمک کرده و اتحاد عمومی ایجاد کنند و وقایع را بیان کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار