اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
یادداشتی به قلم ؛ اسماعیل آریا
کش و قوس های فراوان در رفتار شورای شهر آبادان، هر چند سرانجام به انتخاب هیات رییسه انجامید، اما نشان داد که شورا مسیری عقلانی را طی نمی کند!
رفتار روزهای گذشته شورای شهر آبادان نشان داد که وزن این شورا به شدت در معرض تهدید است و اگر روند کنونی ادامه یابد، باقی مانده اعتبار خود را نیز از دست خواهد داد. 
البته نخستین خطای فاحش شورای پنجم در انتخاب شهردار بروز کرد. از شورایی که علی الاصول برای بهبود دهها معضل بغرنج شهری بر سر کار آمده و سرمایه عمومی مردم را در دست دارد، کمترین انتظار این بود که هنگام انتخاب شهردار، با نظری به سابقه وی و نیز مقایسه دشواری ها و پیچیدگی های مدیریت شهری با مسئولیت قبلی حمیدپور، ریسکی چنین بزرگ را به شهروندان تحمیل نمی کرد و موجبات فرصت سوزی یکساله و هزینه ای کلان و غیر قابل جبران را در عمر کاری خود فراهم نمی آورد. 
امروز تک تک اعضای شورا معتقدند در ماههای سپری شده از دوره مسئولیت شورای پنجم و شهردار منتخب، انتظار عمومی از تحول در مدیریت شهری برآورده نشده و شهردار در انجام وظایف اولیه خود نیز بسیار ناتوان عمل کرده است.
وجود چنین رگه هایی - هرچند کمرنگ - از واقع بینی در شورای شهر، حکایت از آن دارد که شورا به اشتباه خود پی برده و از «بی عملی» شهردار در جلسات غیر رسمی خود شکایت ها دارد!
در چنین شرایطی از اعضای شورای شهر انتظار می رفت تا  به رسم امانتداری و در مقام پاسخ به اعتماد مردم آبادان، بدون ذره ای اغماض و چشم پوشی شهردار را مورد استیضاح و حتی عزل قرار دهند.
با وجود این در کمال تعجب، شاهد مقاومتی کشدار و سؤال برانگیز از سوی برخی اعضا هستیم که جز لجاجت منفعت طلبانه برداشتی دیگر از آن متصور نیست.
عملکرد شهردار به هزار زبان می گوید که ایشان ناتوان است، اما برخی شوراییان به جای نگرانی از سرنوشت مدیریت شهری، دغدغه های شخصی خود را در سر می پرورانند و اصرار دارند بگویند هنوز باید به او زمان داد تا کماکان فرصت سوزی ها ادامه یابد! 
گویی شورای شهر باور ندارد که ادامه مدیریت حمیدپور به سرخوردگی عمومی و بی اعتمادی و نارضایتی گسترده می انجامد؛ موضوعی که آن را در بدنه پرسنلی شهرداری به وفور بصورت روزمره شاهدیم!
ثانیاً با ادامه این روند، مردم آبادان با پشت سر  داشتن تجربه ادوار شوراها، به سرعت به انگیزه های غیر کاری و تقلیل گرایانه شورای پنجم (که متأسفانه در راستای تنزل جایگاه این نهاد مردمی است) پی می برند و روبروی آن خواهند ایستاد.
افکار عمومی نشان داده که تعارفی با منتخبان خود ندارد و هم انتخاب و هم عملکرد شهردار را معیار قضاوت درباره رفتار شورای شهر و درستی یا نادرستی رأی خود به آنان قلمداد می کند. 
مردم از شورا انتظار عملگرایی و خدمت صادقانه در قبال گشودن کلاف سردرگم مشکلات شهر آبادان و تسهیل زندگی شهری خود را دارند، نه منفعت طلبی شخصی و خودخواهانه اعضا!
انتخاب شهردار ناکارآمد و بی تجربه اشتباه آغازین شورای شهر بود که بومرنگ هزینه های این انتخاب به خود شورا بازگشته و تصویر اولیه شورای پنجم را که در آغاز معقول و موجه می نمود، رفته رفته به سابقه ای ناموفق شبیه و شبیه تر کرده است.
شورای پنجم البته از گذشته گرایی و تخریب شهرداران قبلی نیز طرفی نبست؛ زیرا شهرداران قبلی به رغم همه انتقادات گاه و بیگاه رییس شورا که در هر فرصتی به بهانه ای شرایط گذشته را مقصر جلوه می داد، کارنامه ای عینی و مجسم در شهر داشتند و آنچه شورا امروز با آن مواجه است، نقد زنده عملکرد نوآمدگان است!
از دیگر سو، بهانه های بنی اسراییلی ضعف عملکردی به باور شهروندان نیامده و نخواهد آمد که حمیدپور یک شهرداری ورشکسته را تحویل گرفته، زیرا او با حضور در صحن شورا خود را نامزد تصدی سمت شهردار کرد و قطعاً با مطالعه کافی دست به این انتخاب زد در غیر این صورت، انگشت اتهام را باید به سمت شورا نشانه رفت که چگونه فردی بی تجربه با توزیع یک برگه A4 دستنویس به عنوان برنامه، شهردار می شود! 
بی تعارف باید اذعان داشت زنگ خطر برای ته مانده اعتبار  شورای شهر آبادان بلندتر از همیشه به صدا در آمده؛ شورایی که باید با گذر از شهردار کنونی، در انتخاب شهردار جدید به شاخص هایی چون کارآمدی، نوگرایی و سختکوشی و تجربه توجه نموده، و این بار اعتماد مردم آبادان را با تأمین خواست پدرخوانده های سیاسی به معاوضه ننشیند؛ اعتمادی که بسیار زود از دست رفته و بسیار دیر و سخت به دست خواهد آمد.

انتهای پیام/.

***اسماعیل آریا***
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار