امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
شوشان - امید حلالی : باز هم ترور و دوباره خون گرم بی گناهان بر سنگفرش. خون نظاره گران از کودک و دانش آموز و جانبازان امتحان پس داده ای با دست و پای قطع شده تا سربازان وظیفه مام وطن با اسلحه هایی نمادین بر دوش بی سوزن و بی فشنگ و ژست های خفاشانی خشک اندیش که خیال خام جهاد با کفار را در سر می پروراندند. مردم در تشییع شهدا همه آمدند. اقوام و قبایل اعلامیه محکومیت عمل مجرمانه و ارهابی دادند. برخی صاحبان تریبون فرصت را غنیمت شمردند برای بافتن سبد رای و تاختن بر رقیب. مسئولان قول دادند که عاملان را تنبیه و گوشمال دهند. گروهی در ابتدا مسئولیت پذیرفت و بعد انکار کرد و گروهی سفاک تر بر عهده گرفت. لیکن ناگفته ها و استنتاجات در این رابطه فراوان است که مختصراً از باب «فاعتبروا یا اولی الابصار» به چند نکته اشاره می شود :
1) با توجه به روتین بودن برنامه رژه نیروهای مسلح در روز 31 شهریور هر سال و مصادف با سالروز دفاع مقدس و مشخص بودن مسیر، این مراسم برای تروریست ها می توانست هدفی قابل حصول و برنامه ریزی از قبل باشد. هدفی بزرگ و اسم و رسم دار چرا که از یک طرف اجتماعی از نیروهای نظامی ست و از طرف دیگر بر اساس پروتکل ها سربازان در این مراسم سلاح هایی فاقد فشنگ حمل می کنند.
4) یکی از مواردی که این چند روزه محل بحث بوده است انتساب این عملیات به گروه تجزیه طلب الاحوازیه و یا داعش است. الاحوازیه که سابقاً نیز سلسله عملیات هایی جنایتکارانه در اهواز انجام داده بود در ساعات ابتدایی مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفت و اطلاعاتی تقریباً دقیق از حادثه داد و از روز قبل نیز برخی مسئولان این گروهک از قصد انجام عملیاتی در توییتر خبر داده بودند. چند ساعت بعد نیز همزمان داعش مسئولیت جنایت را با انتشار فیلمی برعهد می گیرد و همزمان سخنگوی الاحوازیه سخنان صبح روز جنایت را نقض می کند و پس می گیرد که چند احتمال مطرح می شود :
- الاحوازیه و داعش هر دو به عنوان دشمنان ملت ایران سلفی مسلک و تکفیری اند لذا الاحواریه در بیعت با داعش قرار دارد و هماهنگ کننده آنها برخی سرویس های اطلاعاتی کشورهای عربی- عبری – غربی اند لذا در صورت مساله هیچ گونه تفاوتی نیست.
- گروهک الاحوازیه با دیدن ابراز انزجار کلیه آحاد مردم ایران و خوزستان و بالاخص قوم غیور عرب در یک عقب نشینی آشکار از مواضع جنایتکارانه خود کوتاه آمد چرا که واکنش جامعه با آنچه آنان می پنداشتند در تضاد بود.
- گروهک الاحوازیه با دیدن تحرک دیپلماتیک کشور ناشی از آگاهی افکار عمومی جهانیان از طریق رویت عکس ها و ... منفعل و متاثر شدن دستگاه خارجی کشورهای اروپایی به عنوان مامن همچون دانمارک و ... به فکر تغییر مواضع خود افتادند چرا که کشورهای اروپایی حقوق بشر و مبارزه با تروریسم را در دستور کار داشته لذا بیم آن دارند که توسط مقامات اروپایی به ایران تحویل داده شوند.
- حامیان منطقه ای الاحوازیه علی الخصوص سعودی و امارات پس از اعلام مواضع رسمی کشورمان و از ترس گرفتن انتقام از عاملان این جنایت تروریستی و احتمالن نظیر آنچه در حمله موشکی به مقر فرماندهان پژاک در کردستان عراق یا داعش در سوریه یا مقرهای فرماندهی در مرز رژیم اشغالگر با سوریه رخ داد یا شاید هم شدیدتر این هماهنگی را بین الاحوازیه در پس گرفتن مسئولیت و برعهده گرفتن توسط داعش انجام داده اند.
هر چند که ادبیات گروه تروریستی آن چنان که در فیلم منتشر شده از الاعماق مشاهده می شود ادبیاتی ست نزدیک تر به گروه های سلفی و تروریستی داعش تا گروهک جدایی طلب الاحوازیه، ادبیاتی که در آن جهاد با کفار و ... تا مرز کشته شدن خود برجسته است و چنین موردی در بیان تجزیه طلبان سابقه ندارد و همچنین وجود یک تروریست فارسی زبان در گروه نیز مزید بر علت است لیکن چه داعش و چه الاحوازیه هر کدام که بانی این جنایت باشند عقبه هایی شناخته شده دارند که آنان مسئول اصلی این اقدام تروریستی تلقی شده و اظهارنظرهایی خام همانند آنچه یکی از مشاوران عالی رتبه اماراتی به جای ابراز همدردی عنوان کرد این ظن و بار مسئولیت را افزایش می دهد و قطعاً می بایست هزینه به خاک و خون کشیدن بیش از 100 شهروند ایرانی و خوزستانی توسط عاملان این جنایت و حامیان پیشین صدام و رژیم بعثی در 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران و ایرانی مطالبه شده و حساب ها صاف شوند که این کار تبدیل به یک خواست ملی شده است.
5) پس از انجام جنایت محاسبه بانیان، طراحان و عاملان با رویت واکنش جدی مردمی در محکومیت این فاجعه خونبار بر هم می خورد. صفوف مردم واحد می شود در تقبیح این فاجعه که در ماه حرام به وقوع می پیوندد و از اصول و سنت های عربی و اسلامی نیز فاصله ای فراوان دارد و در تضاد با آن است. در روز بعد از حادثه که اظهارنظرها شروع می شود متاسفانه بیان ناپخته یکی از نمایندگان خوزستان که سعی در پیوند دادن و مرتبط کردن جنایتکاران با فعالان سیاسی حال حاضر دارد به ایجاد صف بندی هایی منجر می شود که به صلاح نبوده و باعث خلل در صفوف واحده ایجاد شده به برکت خون شهدا می شود که جا دارد تذکرات لازم به صاحبان تریبون داده شود تا فضای جامعه را دستخوش تلاطمات ننمایند و نخبگان نیز باید با درک مسئولیت خطیر از ورود به این صف بندی ها اجتناب نموده و فضای وحدت صفوف در مقابل بدخواهان تروریست را حفظ نموده و به قطبی سازی درونی مبادرت ننمایند.
6) انجام عملیات تروریستی در شرایط نابسامان اقتصادی و به قصد ناراضی سازی مردم از دیگر اهداف پنهان است که خوشبختانه مردم علیرغم تحمل همه فشارهای معیشتی دست رد بر سینه آنان زده و اجازه هرگونه سوء استفاده ای را به دشمنان میهن و دین نداده اند که جا دارد مسئولان جامعه قدر و منزلت مردم را دانسته و نسبت به تسهیل شرایط زندگی مردم کم کاری ننمایند.
از نمونه های موفق چنین حرکت هایی به یاد داریم که فیلم «از کرخه تا راین» تا چه میزان نسبت به آگاه سازی افکار عمومی در موضوع اینکه رزمندگان و مردم ایران قربانی تسلیحات شیمیایی بوده اند اثر داشته است و می بایست این تجربیات خوب در بیان مظلومیت مردم ایران هر جا که اقتضا نماید با زبان ماندگار هنر ادامه داشته باشد.
9) فاصله کم اغتشاشات بصره و حمله تروریستی در اهواز در مقطع پیش از راهپیمایی اربعین حسینی (مشایه) که نمود اتحاد شیعیان دو کشور ایران و عراق و سایر جوامع اسلامی بوده و همچون خاری در چشم آل ابی سفیان است می بایست مدنظر باشد و به پیوستگی و ارتباط این جریانات سلسله وار توجه داشت که دشمنان از همه گونه ابزار و شگرد و حیله استفاده می نمایند تا مانع از بهم پیوستن امواج خروشان عزاداران حسینی در بزرگ ترین اجتماع و مناسک بشری گردند. لذا باید برای دفع این حملات و دسیسه ها ذهنی هشیار و چشمانی بینا و گوش هایی شنوا داشت و علاوه بر امکانات دولتی از ظرفیت های مردمی و تعاملات بزرگان و افراد ذی نفوذ در دو طرف مرز نیز در تقویت این مناسک بهره جست و همه کارها را به مجرای دولتی نسپرد چرا که اربعین در وهله نخست مناسکی مردمی ست بر پایه مشارکت و مواسات که می بایست از این ظرفیت و سنت با هوشیاری پاسداری شود.
10) در پایان ضمن طلب رحمت برای شهدا و تسلیت مجدد به همه بازماندگان این حادثه تروریستی و آرزوی صبر و اجر برای آنان و شفای عاجل برای مجروحان و تشکر از همه کسانی که سعی در ثبت و ضبط حادثه و حفظ جان مردم و مقابله در صحنه و آتی با بانیان و عقبه آنان را دارند متذکر می گردد که راه موثر در رفع چنین فجایعی به جای متهم کردن یکدیگر، هوشیاری توام با عمل به انجام وظایف عقیدتی، مراقبتی، روشنگری، خدماتی و رفاهی و مقابله با جریان های تروریستی در داخل و خارج از مرزها و دانستن قدر نعمت اتحاد و وحدت است و راه بستن بر نغمه های اختلاف و کدورت و خشک اندیشی های مذهبی که برپایی منابر و مجالس اباعبدالله (ع) در ماه محرم و صفر و روشنگری درباره منهج آن سرور می تواند زمینه ساز این مهم باشد چرا که درک حسین و راه سرخ او و آموزه هایش غایت و حد اعلای رشد بشری ست.