اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
قائم مقام معاون اقتصادی استاندار:
یدالله مهر علیزاده گفت: در بحث تحریم، تنها فعالیت اقتصادی کافی نیست زیرا مردم اطلاعات خود را از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند.
یدالله مهرعلیزاده در اولین جلسه قرارگاه فرماندهی اقتصادی استان که شامگاه 7مهرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این قرارگاه به عنوان مرجع اصلی و نهایی تصمیم‌گیری استان خوزستان فعالیت می‌کند و شرایط استان چنین قرارگاهی را می‌طلبد و ما نسبت به تدوین منشور قرارگاه فرماندهی اقتصادی، باید حساسیت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: در زمان تدوین اهداف این قرارگاه، تاکید بر این شد که رنگ و لعاب امنیتی یا جنگی به این قرارگاه ندهیم و بیشتر از زاویه و رویکرد اقتصادی به آن نگاه کنیم. شرایطی که اکنون کشور را در بر گرفته و در استان خوزستان وجود دارد، نشان می‌دهد که بدون توجه به بحث‌های امنیتی و اطلاعاتی نمی‌توان فعالیت اقتصادی را دنبال کرد. 

مهرعلیزاده تصریح کرد: تحریم‌ها بر ما تحمیل شده و یک انتخاب آزاد نبوده که خود ما انجام داده باشیم بلکه در یک موقعیت قرار گرفتیم که یا باید تسلیم شویم یا مقاومت کنیم. فشارهایی که امریکا بر ایران وارد کرده، فشارهایی نیست که عمدتاً از جانب شخص ترامپ و اوباما وارد شده باشد، بلکه اتاق‌های فکری با استفاده از تحلیل‌های علمی - دانشگاهی و نخبگان، بر روی اینکه چگونه ایران را تحریم کنند تصمیم‌گیری می‌کنند.

مهرعلیزاده عنوان کرد: شرایطی که امروز گریبانگیر آن هستیم از نوع منفعل‌ترین استراتژی مدیریتی و تصمیم سازی است که در اقتصاد ایران وجود داشته و خود مردم نیز به این شرایط بیشتر کمک کرده‌اند. ما در سال ۹۰ و ۹۱ مورد تحریم قرار گرفتیم اما موقعیت امروز ما با گذشته متفاوت است و به جای این‌که تصویری از موقعیت کنونی اقتصاد در اختیار مردم قرار بگیرد به دلیل مشکلاتی که در درون جامعه سیاست‌زده ایران وجود دارد، تحلیل‌هایی ارائه می‌شود که این تحلیل‌ها با واقعیت‌های درونی اقتصاد ما همخوانی ندارد. 

وی ادامه داد: عده‌ای بر این باورند برای این‌که شتاب، رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد شود و در مدت کوتاه تورم کاهش پیدا کند و رکود از بین برود، باید از کسب و کار کوچک حمایت کنیم که این طرح در سال ۶۷ شکست خورد اما امروز تسهیلات با سودهای ۱۸ درصد، ۱۲ درصد، ۴ درصد بهزیستی، ۴ درصد روستایی، ۳ درصد عشایری و طرح رونق بنگاه‌های اقتصادی را داریم و با تنوعی از برنامه‌هایی که برای ایجاد رونق کسب و کار دنبال می‌کنیم، اقدام به تقویت اقتصاد خواهیم کرد. 

قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و‌ توسعه منابع استانداری خوزستان با بیان این‌که مشکلات اقتصادی ایران نسبت به سال ۹۲ بسیار متفاوت است، گفت: توان تولیدی که در بخش‌های اقتصادی کشور وجود دارد به گونه‌ای است که با یک مدیریت متعارف می‌توان ۶۰ یا ۷۰ درصد از نیازهای مردم را مدیریت کنیم و بخشی از آن را نیز از طریق واردات حل کنیم.

مهرعلیزاده بیان کرد: مساله‌ای که دنیا را نگران کرده، افزایش قیمت نفت است. اگر موفق شوند تولید نفت ما را کاهش دهند طبق برآوردها، رشد اقتصادی استان به منفی ۱۴ درصد می‌رسد و این اوج بحران است. البته ممکن است در ادامه این روند پای میز مذاکره هم بنشینیم و این مساله نظام است که تعیین می‌کند چه زمانی و تحت چه شرایطی تصمیم بگیریم که مذاکره کنیم یا مذاکره نکنیم. 

وی گفت: در حال حاضر چند مشکل به وجود آمده که اگر چاره‌ای برای آن‌ها اندیشیده نشود، حل کردن آن کمی سخت می‌شود زیرا مردم در حال هجوم به فروشگاه‌ها و احتکار خانگی هستند. موجی در اهواز به وجود آمده و شایعه پراکنی می‌کنند که جنس نایاب شده و کامیون‌داران هم به این موضوع کمک کرده و اقدام به انقطاع کرده‌اند و در کالاهایی مثل مرغ، گوجه و پوشک با کمبود مواجه شدیم. اگر مدیریت استان نبود امروز هیچ کالایی در هیچ فروشگاهی نبود، زیرا مردم چنین مواقعی به فروشگاه‌ها هجوم می‌آورند.

قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و‌ توسعه منابع استانداری خوزستان ادامه داد: اگر بحث تعهد و مسئولیت اجتماعی مطرح شود و هشدار بدهیم که اگر امروز اجناس را به صورت انبوه خریداری می‌کنید، سودی در ادامه راه نخواهید داشت، قطعاً آن خریدهای انبوه انجام نمی‌شود.

مهرعلیزاده تصریح کرد: زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد چاره‌جویی بعد از آن فایده‌ای ندارد زیرا یکی از مصادیق مدیریت بحران این است که از قبل پیش بینی کنیم. در تحلیل‌های بیزینسی استان خوزستان، ایراداتی وجود دارد. بنکداران و مدیران فروشگاه‌های ما باید هوش تجاری بالایی داشته باشند، نباید به این راحتی تسلیم شوند. چرا اجازه دهیم اول بحران به وجود بیاید سپس به مدیریت بحران بپردازیم. اصول اولیه مدیریت بحران، پیشگیری از بحران است نه حل بحران.

وی با بیان این‌که مشکل بعدی عملکرد نادرست پدافند غیر عامل است که وظیفه‌اش شناسایی نقاط آسیب پذیر استان است اما به خوبی به آن عمل نکرده است، گفت: در مواقع بحران و آسیب‌ها، اگر مکانیابی درستی برای تولید کالاهای ضروری و مایحتاج مردم در سال‌های گذشته از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت، پیش‌بینی شده بود امروز بحران کامیون‌داران به استان آسیبی نمی‌رساند.

قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و‌ توسعه منابع استانداری خوزستان با بیان این‌که از دیگر مشکلات ما فضای مجازی است، اظهار کرد: در بحث تحریم، تنها فعالیت اقتصادی کافی نیست زیرا مردم اطلاعات خود را از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند. مدیریت فضای مجازی رها شده و عده‌ای به حدی موج به پا کرده‌اند که مردم به شورش دعوت شده‌اند. کسی که پیام تخریبی، ضدفرهنگی، شورشی و ضد تولیدی در فضای مجازی ارسال می‌کند، مردم را دچار تشویش می‌کند.

مهرعلیزاده عنوان کرد: مهمترین عنصر در اقتصاد، اعتماد مردم است، این اعتماد اگر از بین برود فرایند عرضه و تقاضا به هم می‌ریزد. قرار شد در این موضوع حوزه‌های امنیتی ورود کنند و افراد را شناسایی و در مسیر درستی هدایت کنند.

وی ادامه داد: ما در کسب و کار دنبال سود می‌گردیم؛ اگر در مواقع بحران اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مردم اتحاد نداشته باشند و سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی نیز حاضر نباشد مقداری از حاشیه سود خود را به نفع مردم و جامعه در نظر نگیرد تا جامعه سود ببرد، باید در عقل تاجر اقتصادی شک کرد و این نشان می‌دهد که مسئولیت اجتماعی که تاجر باید در قبال بازار سرمایه داشته باشد دچار ابهام و اشکال است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار