اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
بن عباس مدیر کل هماهنگی اموراقتصادی استانداری خوزستان:
امید بن عباس درجلسه هم اندیشی صنایع غذایی خوزستان که با حضور مسئولان به مناسبت روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شده بود، اظهار کرد: ارائه مطلب یا گزارشی از وضعیت اقتصادی، تولیدی، اجتماعی یا هر موضوع دیگر باید به گونه ای کامل باشد که ایرادی به آن وارد نشود و صحت و سقم آن محرز باشد و باعث تشویش اذهان عمومی نشود















جلسه هماندیشی صنایع غذایی خوزستان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد و در آن تولید کنندگان و سرمایه گذاران و مدیران شرکت های بخش خصوصی در حوزه غذا به بیان مباحث مختلف و مشکلات و موانع سر راه خود پرداختند که مدیر کل هماهنگی اموراقتصادی استانداری خوزستان با حضور در این جلسه به مباحث  مطروحه پاسخ داد.

امید بن عباس درجلسه هم اندیشی صنایع غذایی خوزستان که با حضور مسئولان به مناسبت روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شده بود، اظهار کرد: ارائه مطلب یا گزارشی از وضعیت اقتصادی، تولیدی، اجتماعی یا هر موضوع دیگر باید به گونه ای کامل باشد که ایرادی به آن وارد نشود و صحت و سقم آن محرز باشد و باعث تشویش اذهان عمومی نشود.

بن عباس در خصوص فعالیت کارخانه قند دزفول گفت: بنا به دلایلی، این کارخانه ۱۳ سال پیش تعطیل شد و با همت دولت یازدهم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از سال ۹۲ فرآیند بازسازی کارخانه از سر گرفته شد و یک سال از فعالیت مجدد آن می گذرد، امسال هم برای دومین بار، خرید چغندر را آغاز کرده و امیدواریم این روند رو به رشد که توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال اجراست، ادامه پیدا کند.

وی در واکنش به سخنان نماینده شرکت توسعه نیشکر در این جلسه مبنی بر رد نرخ 14 و 7 دهم درصدی بیکاری در استان و بی تاثیر بودن این شرکت در افزایش آلاینده های زیست محیطی استان گفت: اول این که شرکت توسعه نیشکر یک شرکت خصوصی نیست و از ابتدای شروع به کار، دولتی بود. اینکه سهامداران آن بانک های خصوصی هستند دلیل بر خصوصی بودن نیست، بلکه خصولتی است و اینکه هر رهاورد خوب را به خود شرکت و هر رهاورد بد را به دولت منتسب کنید، قطعاً این صحیح نیست و دولت در توسعه آن، نقش تاثیرگذاری داشته است.

بن عباس ادامه داد: مدیران توسعه نیشکر باید علمی تر صحبت کنند و از علم و هنرشان برای مدیریت مصرف آب استفاده کنند چرا که درسال 97 تحقیقی مستند توسط اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد که دراین پژوهش، میزان مصرف آب مجموعه‌ی توسعه نیشکر حتی از عدد اسمی سازمان آب و برق هم بسیار بیشتر است و لذا بهتر این است که به نکات مدیریتی توجه ، ومدیریت علمی حاکم شود و در موارد این چنین، احساسی برخورد نشود زیرا در شرایطی هستیم که نباید به دنبال مقصر بگردیم.

مدیر کل هماهنگی اموراقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به خشکسالی هایی که از سال ۹۲افزایش یافته، عنوان کرد: طبق گزارش هواشناسی و سازمان های مربوطه، خشکسالی 97، شدیدترین خشکسالی طی ۵۰سال گذشته بوده و نیاز به مدیریت منابع آبی به شدت احساس می شود.

بن عباس با تاکید بر این که حاکمیت استان برای توزیع و تقسیم منابع آبی تصمیم می گیرد، افزود: شرکت توسعه نیشکر نمی تواند برای فعالیت اقتصادی یک جمعیت محدود از آب شرب مردم برداشت کند، و به دلیل این که مدیریت آب در این شرکت به درستی انجام نمی شود لذا اولویت اصلی، تامین مایحتاج و معیشت مردم است که مقامات ارشد استان در این خصوص تصمیم گیرنده هستند.

وی در واکنش به عدد نرخ بیکاری که از جانب یکی از نمایندگان توسعه نیشکر در جلسه مطرح شد، گفت: طبق آخرین سرشماری ها که در سال ۹۵ بر اساس روش جهانی در استان انجام شد، نرخ بیکاری استان چهارده و هفت دهم درصد عنوان شده است و اگر قرار است به عنوان یک فرد علمی صحبت کنید باید با قید منبع صحبت کنید، این که برداشت۴۰درصدی از نرخ بیکاری دارید، چون بدون ذکرمنبع است لذا ما نمی توانیم بر اساس آن تصمیم سازی کنیم.

مدیر کل هماهنگی اموراقتصادی استانداری خوزستان با بیان این که کشور در شرایط اقتصادی خاصی است، گفت: پررنگ کردن موارد منفی وضعیت کشور، تزریق نا امیدی به جامعه است و کسانی می خواهند ناامیدی را به جامعه تزریق کنند که آرزوی نابودی ایران را در سر می پرورانند. البته معتقدم  نقاط ضعف را باید دید و برای آن برنامه داشت اما اینکه یک نقطه منفی را دید و آن را پررنگ کرد، این به مدیریت کشور کمکی نمی کند. زیرا وقتی سیمای بدی از استان به نمایش گذاشته شود، از سویی باعث سوء استفاده و فرصت طلبی می شود و از سویی به دفع سرمایه گذاران کمک کرده ایم .  

بن عباس به موضوع مطالبه‌گری و منفی نگری اشاره کرد و بابیان این که مطالبه گری حق است و مسئولان باید پاسخگو باشند، گفت: اما زمانی که داشته‌ها را نبینیم و فقط به نداشته ها بپردازیم، این منفی نگری است و سودی برای توسعه استان در بر ندارد. به طور مثال وقتی گردشگری در ایام نوروز به خوزستان سفر نکند، دولت کمتر متضرر می شود اما قطعا ضرر بیشتری برای بخش خصوصی در پی دارد.

وی  درخصوص ورود و خروج کالا از استان گفت: یک کارخانه و برند تولیدی، اول خود را در بازار تعریف می‌کند و یک محدوده جغرافیایی و  مشتری را برای عرضه محصولات تولیدی خود در نظر می گیرد که بر اساس آن، عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. این که جلوی ورود کالا از خارج از استان را بگیریم یعنی حق انتخاب را از مصرف‌کننده گرفته ایم و این صحیح نیست،از اینکه بخواهیم انحصار و رانت هم ایجاد کنیم و بگوییم این برند وارد نشود و این برند وارد شود و رقابت را اینگونه توصیف کنیم، این هم صحیح نیست.

مدیر کل هماهنگی اموراقتصادی استانداری خوزستان به موضوع سرمایه‌گذاری درحوزه نیشکر اشاره کرد و با تاکید بر این که دولت در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده و باید بیش از این هم برای خوزستان اقداماتی را داشته باشد، گفت: نیشکر یکی از مزیت‌های استان است اما معضلاتی را هم به وجود آورده است. از طرفی اتلاف منابع هم زیاد داریم، به جای اینکه از علم استفاده کنیم و حرفه ای باشیم به سمت و سویی رفته ایم که سرمایه ها و منابع کشور چه خصوصی، چه  دولتی از بین رفته است. زیرا به بهره ‌وری اهمیت نمی‌دهیم و به دنبال تکثرگرایی در کشورهستیم و این باعث شده که سرمایه های خرد از بین برود و در نهایت ماشین آلات و خشت وآجرهایش روی زمین بماند. باید برای حل مشکلات، طرح توجیهی به صورت عدد و رقم ارائه شود. مملکت با شعار اداره نمی‌شود، باید با عقل و تدبیر به اداره کشور پرداخت. اگر مسئولیت‌پذیر بودیم و وظایف خود را به موقع انجام می دادیم، مطمئناً توسعه ایجاد می‌شد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار