اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲
رئیس ستاد اربعین وزارت کشور:
حسین ذوالفقاری گفت: تا امروز حدود یک میلیون و 750 هزار نفر در سامانه سماح سازمان حج و زیارت برای اخذ ویزای اربعین ثبت‌نام کرده‌اند که برای بیش از یک میلیون و 600 هزار زائر ویزا صادر شده است.
حسین ذوالفقاری در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا امروز حدود یک  میلیون و 750 هزار نفر در سامانه سماح سازمان حج و زیارت برای اخذ ویزای اربعین ثبت‌نام کرده‌اند که برای بیش از یک میلیون و 600 هزار زائر ویزا صادر شده است . 

وی افزود: امروز تعداد زائرینی که از مرزها عبور خواهند کرد به بیش از یک میلیون نفر خواهد رسید که این آمار نیز به جز زائرینی است. از سایر نقاط جهان برای حضور در راهپیمائی اربعین حسینی وارد کشور شده‌اند و صرفا خروج است.

رئیس ستاد اربعین وزارت کشور ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که امسال صورت گرفت به جای 16 نقطه‌ای که در سال گذشته صدور ویزا انجام می‌شد، با همکاری دولت عراق امسال در 25 نقطه کشور مراکز صدور روادید داشتیم . 

ذوالفقاری با بیان اینکه برای صدور ویزا مشکلی نداریم، عنوان کرد: از نظر صدور ویزا در دفاتری که مربوط به عراق است، یعنی کنسولگری‌ها و دفاتری که در کشور هستند، تقریبا اکنون مشکلی برای صدور ویزا نداریم و هر چه در بین روز مدارک تحویل شود، آنها به روز ویزاها را صادر می‌کنند. ولی مقداری در برخی از شرکت‌ها برای صدور ویزا معطلی وجود دارد که اکنون اعلام کردیم شرکت‌ها سریعا مدارکی که از مردم گرفته‌اند را بیاورند تا سریعتر ویزاها صادر شود . 

وی با اشاره به ایجاد دفتری در کنار اداره گذرنامه ناجا جهت رسیدگی به درخواست‌های همزمان گذرنامه و ویزا افزود: دستورات لازم برای سرعت بخشیدن به صدور ویزا در کنار اداره گذرنامه ناجا صادر شد و شب گذشته کاردار عراق و هیاتی را به آن محل اعزام کردیم و امروز آن دفتر تقویت شد. قطعا تمام مدارکی که تحویل شده باشد به روز صادر خواهد شد. لذا مردم عزیزمان بدانند که صدور ویزا در دفاتر عراق معطلی ندارد و تنها تاکید دارم کسانی که در سامانه سماح و در شرکت‌ها و آژانس‌ها فعالیت دارند، سرعت بیشتری به روند کار بدهند تا ما سریعا بتوانیم ویزاهای درخواستی را صادر کنیم . 

رئیس ستاد اربعین وزارت کشور با اشاره به فعالیت بانک مرکزی در حوزه صدور ویزا و ارز اربعین ادامه داد: همکاری بسیار خوبی در زمینه کاهش هزینه ویزا صورت گرفت زیرا باید مبلغ 41 دلار بابت صدور ویزا پرداخت می‌شد و با موافقت ریاست محترم جمهوری با کاهش خوبی مواجه شدیم. مساله دومی که مطرح شده بود این بود که زوار برای رفتن به عراق اگر می‌خواستند در داخل ایران ارز تهیه کنند بازار سیاه شکل می‌گرفت و نرخ ارز به سرعت داشت بالا می‌رفت. بانک مرکزی اقدامی انجام داد و ارزی که در آنجا داشتیم از بانک مرکزی عراق به بانک ملی ایران در خاک کشور عراق منتقل شد تا زوار بتوانند در خاک عراق ارز تهیه کنند . 

وی به آماده نبودن زیرساخت لازم برای پرداخت ارز به زائران اشاره کرد و گفت: اشکالی که در این زمینه وجود داشت این بود که زیرساخت لازم برای پاسخ‌گویی به این تعداد زائری که درخواست ارز داشتند، آماده نشده بود. این طرح نیز در ستاد اربعین برای بررسی نیامده بود. با این حال به دلیل نبود فرصت، راسا این موضوع را اعلام کردند. روز گذشته جلسه‌ای با تمام دستگاه‌ها برگزار کردیم و بررسی شد که تاکنون چه تعداد برای دریافت ارز ثبت‌نام کرده‌اند . 

ذوالفقاری بیان کرد: حدود 162 هزار نفر از مجموع زائرین شامل تقریبا کمتر از 10 درصد از زائرین در بانک های کشور وجه پرداخت کردند تا ارز را در خاک عراق تحویل بگیرند.

وی اظهار کرد: چند اقدام برای دریافت ارز تدارک دیده شده است. یکی آن که بانک مرکزی و بانک ملی دیروز موظف شدند تا حد امکان باجه‌های پرداخت ارز را در داخل خاک عراق افزایش دهند. البته لازمه آن نیز این ست که دولت عراق و مسئولین مناطق مختلف  آن کشور همکاری لازم را داشته باشند. ضمن آنکه سفارت ما در عراق نیز فعال شده تا این همکاری‌ها افزایش پیدا کند . 

رئیس ستاد اربعین وزارت کشور از اعزام نیروهای بانک ملی ایران به کشور عراق خبر داد و افزود: صبح امروز تعداد 20 نفر از نیروهای بانک ملی را سریعا از مرز مهران عبور دادیم و در آنجا یکسری باجه در اختیارشان قرار داده شد تا بتوانند این خدمات را ارائه دهند. زائرینی که می‌خواهند در عراق ارز دریافت کنند، تعدادشان زیاد است به همین دلیل گفتیم تعداد باجه‌ها را افزایش دهند تا میزان پاسخ‌گویی بیشتر شود . 

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که به دلیل آماده نشدن زیرساخت از مردم می‌خواهیم که دیگر در ایران وجهی پرداخت نکنند. یا از ارزهایی که در عراق رایج است در داخل ایران تهیه کنند و یا اینکه از پول ایرانی در خاک عراق استفاده کنند تا مشکل بیشتری به وجود نیاید . 

ذوالفقاری اظهار کرد: به بانک ملی اعلام کردیم که برای همان تعداد افرادی که از مرز عبور کرده‌اند درحد امکان ارز تامین کنند. اعلام کردیم به مردم اطلاع‌رسانی کنند افرادی که وارد خاک عراق می‌شوند اگر چنانچه تجمع زیاد بود و معطلی زیاد بود، در برگشت این ارز را دریافت کنند و چنانچه با مشکلی مواجه شدند پولشان محفوظ است و می‌توانند در برگشت وجه خود را دریافت کنند . 

وی تصریح کرد: با صراحت این را اعلام می‌کنم که زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح آماده نبود و باید بررسی‌های بیشتری برای اجرا صورت می‌گرفت و سپس به مردم اعلام و اعمال می‌شد. اما از باب آنکه می‌خواستند به زائرین خدمتی کرده باشند آمدند و این اقدام را شروع کردند و اکنون نیاز است همه ما و زائرین با بانک‌های ملی و مرکزی همکاری کنیم تا این مشکل زودتر حل شود.

رئیس ستاد اربعین وزارت کشور اظهار کرد: مردم همراهیشان خوب است و روند رفت و برگشت به عراق مدیریت می شود. با محاسباتی که انجام شده تقریبا رفت و برگشت تنظیم شده است . 

وی از ارائه خدمات به زوار تا سه روز پس از اربعین در خاک عراق خبرداد و خاطرنشان کرد: ارائه خدمات و برنامه‌های امنیتی و انتظامی و برنامه‌های بهداشتی درمانی تا سه روز پس از اربعین در خاک عراق و در خاک ایران بیشتر نیز ادامه دارد. پیش‌بینی شده بتوانیم تا آخرین لحظات خدمات را به زوار ارائه دهیم.

ذوالفقاری افزود: توصیه ما به زوار این است کسانی که زودتر به عتبات عالیات اعزام شده‌اند زودتر برگردند تا در یک مقطع زمانی با ازدحام جمعیت مواجه نشویم . 

وی از ورود 45 هزار زائر پاکستانی به خاک کشور خبر داد و افزود: تا امروز صبح 45 هزار زائر تبعه پاکستان وارد خاک ایران شده‌اند که بخشی از آنها بازگشته‌اند. همچنین زائرانی از کشورهای افغانستان، هندوستان، آذربایجان، ترکیه، روسیه و سایر نقاط جهان وارد خاک ایران شده‌اند و خوشبختانه با طرحی که در زمینه استقبال و بدرقه برای آنان در نظر گرفته شده، هماهنگی بسیار خوبی میان اداره اتباع خارجه، سپاه پاسداران و استانداری‌ها اتفاق اقتاده است که این نیز به شکل آبرومندانه در حال اجرا است . 

رئیس ستاد اربعین وزارت کشور عنوان کرد: امسال از هر جهت نسبت به سال گذشته مشکلات کمتری برای ارائه خدمات به زوار داشتیم. از نظر زیر ساخت، ساماندهی خدمات و ارائه خدمات در داخل ایران و خاک عراق نسبت به سال‌های قبل همه بخش‌های کاری ما مشکل کمتری داشتند. در بخش روادید نسبت به سال گذشته به مراتب مشکلاتمان کمتر شده است. اگر در بعضی جاها کندی وجود دارد، بررسی‌ها بلافاصله انجام و رفع اشکال می‌شود . 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تنها مشکل در ارائه خدمات به زوار اربعین حسینی را تامین ارز زائرین دانست و گفت: تنها موردی که امسال موجب مشکل شد و تعدادی از زائرین اذیت شدند، بحث تحویل ارز در آن سوی مرز بود که به دلیل آماده نبودن زیر ساخت ها این مشکل بوجود آمد . 

وی افزود: در ارتباط با خدمات‌رسانی به زوار نقش و محور اصلی این خدمات خود مردم و موکب‌داران هستند و کاری که ستادهای اربعین مرکز و استان‌ها انجام می‌دهند صرفا بسترسازی و سازماندهی برای ایفای نقش مردم است که باید تشکر ویژه‌ای را از آنان داشته باشیم. بیش از 22 دستگاه اجرایی به صورت مستقیم در مراسم اربعین ایفای نقش می کنند. جا دارد از زحمات ستاد اربعین استان خوزستان و همه دستگاه‌های همکار و به ویژه مردم خوب استان خوزستان که به مهمان نوازی معروف هستند، تشکر ویژه کنم. 

ذوالفقاری به خروج زوار اربعین حسینی از مرزهای کشور اشاره و تصریح کرد: تا امروز صبح حدود 62 درصد زائران از مرز مهران، 24 درصد از مرز شلمچه، 13 درصد از مرز چذابه و دو درصد از مرز هوایی وارد خاک عراق شده اند . 

وی از مردم خواست برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی به مرزهای خوزستان مراجعه کنند و بیان کرد: به مردم عزیز ایران اسلامی تاکید می کنم که زیرساخت مرزهای استان خوزستان نسبت به سایر مرزها آماده تر است و امکانات بیشتری در این منطقه وجود دارد. مردم سعی کنند برای تردد عمدتا از دو مرز شلمچه و چذابه استفاده کنند تا ازدحام کمتری در مرز مهران داشته باشیم . 

رئیس ستاد اربعین وزارت کشور خاطرنشان کرد: آمادگی در سه مرز خوب است و ارزیابی ما نیز این است که وضعیت زیرساختی در مرزهای سه گانه کشور مناسب است .
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار