اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹

شوشان – زمان بابادی شوراب :

در اصلاحیه ماده ۷۳ قانون شوراها که در مورخه سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ توسط نمایندگان به تصویب رسید، نحوه استیضاح شهردار از سوی شورای شهر مشخص گردید.

در این قانون که روند استیضاح شهرداران در آن توضیح داده شده، پروسه ای تعریف گردیده که یک شهردار قوی و توانا نباید از طرح استیضاح یک شورای ضعیف و ناتوان ترس و ابایی داشته باشد و بدون دغدغه و توجه به خواسته های نامعقول آنان بطور عادی روند پیشرفت کارهای خدماتی و عمرانی شهر را دنبال کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همان جلسه علنی در بررسی جزییات طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران در ماده ۳ این طرح مصوب کرده‌اند ماده ۷۳ قانون اصلاح شود.

در اصلاحیه قانون که مراحل آن به ترتیب ذیل می باشد بهانه ی شهرداران مبنی بر دخالت اعضای شورای شهر در روند کارهای شهرداری برطرف شده و راه نفوذ غیرمتعارف اعضای شورا را نیز مسدود کرده است.

متن اصلاحیه طبق ماده 73 و مراحل آن :

چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری بدلیل عدم انجام وظایف قانونی و یا ضعف مدیریت اعتراض یا ایرادی داشته باشند:

۱ - ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت سریع و مکتوب به شهردار تذکر می‌دهند.

۲ -در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر و اصرار اعضای معترض موضوع به صورت سئوال مطرح می‌شود که در این صورت رئیس شورا سئوال را کتبا به شهردار ابلاغ می‌کند.

۳- شهردار موظف است با هماهنگی رئیس شورا حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تاریخ ابلاغ در محل شورا حاضر شود به سئوالات مطرح شده پاسخ دهد.

۴- پس از ارائه پاسخ و بدون حضور شهردار نسبت به قانع کننده بودن آن، رای گیری به عمل می‌آید.

۵- چنانچه پاسخ شهردار از نظر اکثریت اعضای شورا قانع کننده نباشد موضوع به صورت اخطار توسط رئیس شورا به شهردار ابلاغ می شود.

۶- چنانچه اعضای شورا دوبار از پاسخ شهردار قانع نشوند در صورت درخواست یک سوم اعضای شورا استیضاح شهردار در دستور کار قرار می‌گیرد.

۷- تقاضای استیضاح باید سریع و دارای موضوع یا موضوعات مشخص و معین باشد. تقاضای مزبور در اولین جلسه علنی شورا قرائت و به شهردار ابلاغ می شود.

۸- شهردار موظف است با هماهنگی رئیس شورا حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تاریخ ابلاغ در محل شورا حاضر شود و به سئوالات مطرح شده پاسخ دهد.

۹- پس از ارائه پاسخ ها و بدون حضور شهردار در خصوص عدم اعتماد به وی، برای تداوم تصدی سمت شهرداری، رای گیری می‌شود.

۱۰- در صورتی که شهردار علی رغم هماهنگی صورت گرفته جهت پاسخگویی  جلسه استیضاح حاضر نشود، استیضاح کنندگان مطالب خود را بیان می‌کنند و نسبت به عدم اعتماد،

۱۱- چنانچه دو سوم کل اعضای شورا به شهردار رای عدم اعتماد دهند، او از کار برکنار و فرد جدیدی(با رعایت بند ۱۲ این مطلب و طبق تبصره یک اصلاحیه)از سوی شورا انتخاب می‌شود.

۱3- براساس تبصره ۱ این ماده چنانچه شهردار یا مرجع صدور حکم وی، نسبت به رای عدم اعتماد اعتراض داشته باشند درخواست بررسی موضوع را به صورت مستند و مستدل حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از صدور رای عدم اعتماد به هیأت حل اختلاف مرکزی تحویل می‌نماید.

۱4- هیأت حل اختلاف مذکور مکلف است حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز نسبت به رد یا تایید رای عدم اعتماد اتخاذ تصمیم نماید.

۱5- عدم اعلام نظر توسط هیأت حل اختلاف مرکزی به منزله خرید رای اعتماد به شهردار است. در صورت اعتراض شهردار به رای عدم اعتمادش، وی تا هنگام اعلام نظر هیأت حل اختلاف مرکزی در سمت خود باقی می‌ماند.

۱6- براساس تبصره ۲ درفاصله‌ زمانی صدور رای عدم اعتماد به شهردار و در صورت عدم اعتراض شهردار به رای عدم اعتماد و یا پذیرش استعفاء و یا خاتمه خدمت شهردار با انتخاب فرد جدید که نباید بیش از سه ماه به طول انجامد یکی از معاونان شهردار یا کارکنان رسمی یا ثابت شهرداری با انتخاب شورای شهر عهده‌دار و مسئول اداره امور شهرداری می‌شود.

لذا با توجه به مراحل قید شده در قانون بحث های مطرح شده در فضای مجازی از زبان بعضی اعضای محترم شورای شهر اهواز و مطالب ارایه شده گروهی از افراد در زمینه جابجایی و عزل شهردار دارای مراحل و سازوکار قانونی مشخص و معینی می باشد و شاید بحث های خارج از حیطه قانونی با انگیزه و دلایل دیگری مطرح می گردد.

برگرفته از طرح اصلاح ماده ۷۳ قانون اصلاح مصوب سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی.

  ۲ / ابان /۱۳۹۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار