اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان:
رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان در مجلس دانش‌آموزی کشور هشت کرسی در اختیار دارد، گفت: این مجلس برای دانش‌آموزان تمرین دموکراسی است.
علیرضا مسرور اظهار کرد: امسال بیست و یکمین سال شوراهای دانش‌آموزی مدارس است. سه سال بعد از شکل‌گیری شوراهای دانش‌آموزی مدارس، مجلس دانش‌آموزی مورد تایید شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفت. 

وی افزود: در این مجلس هر دو سال یک‌بار منتخبان شوراهای مدارس به شورای شهرستان و منتخبان شوراهای شهرستان‌ها نیز مجمع استان را تشکیل می‌دهند. نیمی از کسانی که بالاترین رای‌های مجمع را کسب کنند، عضو مجلس دانش‌آموزی کشور می‌شوند.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان خاطرنشان‌کرد: چندی پیش نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور کار خود را آغاز کرد و مجلس دانش‌آموزی کشور 17 ساله شد. خوزستان به ازای هر 100 هزار دانش‌آموز یک کرسی در پارلمان مجلس دانش‌آموزی کشور دارد. 

مسرور تصریح کرد: چون جمعیت دانش‌آموزی ما در گذشته حدود 900 هزار نفر بود، دارای 9 کرسی در این مجلس بودیم و با توجه به تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای اختصاص کرسی‌هایی به اقلیت‌های مذهبی، یک کرسی از استان‌هایی که جمعیت دانش‌آموزی بالایی داشتند کم شد و تعداد کرسی‌های ما در مجلس به هشت کرسی کاهش پیدا کرد. با توجه به اینکه خوزستان هشت کرسی در مجلس دانش‌آموزی دارد نقش پررنگی در این مجلس ایفا می‌کند. البته تهران با در اختیار داشتن 24 کرسی، بیشترین کرسی را در مجلس دارد.

وی با بیان اینکه هیات ریسه مجلس دانش‌آموزی از هفت نفر تشکیل می‌شود، افزود: در این سال‌ها خوزستان همیشه نماینده‌ای در هیات رییسه داشته است. براساس اساس‌نامه، مجلس دانش‌آموزی یک شورای مشورتی و صنفی است، با این ویژگی که پل ارتباطی دانش‌آموزان با مدیران لایه‌های مختلف آموزش و پرورش است. این مجلس نیازها و مسائل دانش‌آموزان را پیگیری می‌کند و نقش مشورتی نیز دارد. به طور مثال مجلس دانش‌آموزی، مشاوران وزیر هستند.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان گفت: مجلس دانش‌آموزی در کشور دارای پنج کمیسیون است. لوایحی که در این کمیسیون‌ها تصویب می‌شوند به شورای عالی آموزش و پرورش می‌روند. بعد از اینکه نگاه کارشناسی شورا نیز در آن ضمیمه شد این لوایح به صورت برنامه در بدنه آموزش و پرورش به اجرا در می‌آیند. اگر بپذیریم که مدرسه یک جامعه کوچک است باید بپذیریم که دانش‌آموزان قبل از اینکه وارد جامعه شوند و با موقعیت‌های مختلف جامعه روبرو شوند باید ابتدا در مدرسه این فعالیت‌ها را تمرین کنند.

مسرور خاطرنشان‌کرد: با ایجاد مجلس دانش‌آموزی در واقع آموزش و پرورش مردم‌سالاری را در درون خود به کار گرفته است تا دانش‌آموزان با مفهوم مردم‌سالاری آشنا و از حق رای خود مطلع شوند. به طور کلی این مجلس برای دانش‌آموزان تمرین دموکراسی است. همچنین از طریق این شوراها نگاه دانش‌آموز به سیستم مدیریت آموزش و پرورش منتقل می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند تا از دیدگاه‌های آن‌ها مطلع شویم. شاید این بزرگ‌ترین نتیجه‌ای است که می‌توانیم با وجود مجلس دانش‌آموزی از  آن برخوردار شویم. 

وی ادامه داد: در کنار مشارکت، احساس مسئولیت نیز بوجود می‌آید. وقتی دانش آموزان می‌بینند که می‌توانند در ساختار آموزش و پرورش مداخله کرده و تاثیر بگذارند، به طور طبیعی نسبت به برون داد این تصمیمات احساس مسئولیت بیشتری خواهند کرد. این کار منجر می‌شود که دانش‌آموزان هم در مدرسه و هم در بدنه آموزش و پرورش نقش بهتری ایفا کنند.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان گفت: در مجموع مجلس دانش‌آموزی شبیه مجلس شورای اسلامی طراحی شده است تا دانش‌آموزان با آن ساز و کارها آشنا شوند. این مجلس دارای 150 کرسی است که این کرسی‌ها بین 32 استان و اقلیت‌های مذهبی تقسیم شده‌اند. 

مسرور تاکید کرد: انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در مدارس که به مجلس منتهی می‌شود، نوعی تمرین است چراکه بسیاری از این دانش‌آموزان در آینده ممکن است حتی نماینده مجلس شورای اسلامی شوند. 

وی افزود: دو دوره است که نمایندگان خوزستان برای ریاست مجلس دانش‌آموزی کشور نامزد می‌شوند اما در دور دوم انتخابات، ریاست مجلس را از دست می‌دهیم. این مساله نشان می‌دهد دانش‌آموزان خوزستان از اعتماد به نفس بالایی برخوردار شده‌اند. علاوه بر آن در حال حاضر منشی اول هیات رییسه مجلس یک دانش‌آموز اندیمشکی است. همچنین یکی از دانش‌آموزان خرمشهری ما ریاست کمیته فناوری و ارتباطات را برعهده دارد، یک دانش‌آموز رامهرمزی نیز منشی یکی دیگر از کمیته‌های مجلس دانش‌آموزی کشور شده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار