شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹

فرماندار شهرستان خرمشهر از آماده‌سازی 2هزار هکتار زمین زراعی در مسیر شلمچه خبر داد.

عبدالله حسینی در نشست شورای اشتغال در خرمشهر که در محل سالن اجتماعات شهید دورقی‌زاده برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جاری با محوریت، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، شهرستان خرمشهر به لحاظ ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی می‌تواند به اهداف توسعه اقتصادی و ایجاد زمینه اشتغال دست یابد.

وی در ادامه با اشاره به دستورالعمل‌های ابلاغی در خصوص توسعه بخش کشاورزی گفت: با توجه به جلسات تشکیل شده در خصوص توسعه بخش کشاورزی با حضور استانداران سراسر کشور، وزارتخانه‌ها به عنوان اعضای اصلی و کارگروه‌های توسعه صادرات مشخص شدند.

فرماندار خرمشهر اضافه کرد: در این راستا وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت و معدن و تجارت، نیرو، کشور، نفت، امور اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی، ریاست جمهوری، رئیس بانک مرکزی و دبیر هیئت دولت اعضای اصلی این کارگروه و بخش توسعه کشاورزی هستند.

حسینی افزود: در شهرستان‌ها نیز کارگروه با محوریت توسعه بخش کشاورزی تشکیل می‌شود و باید وقت بیشتری را برای اقدامات و وظایفی که بر دوش ستادها در شهرستان است، گذاشت.

وی بررسی درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی، تسهیل طرح و تسریع واگذاری اراضی به صورت اجاره، حق بهره‌برداری و انتفاع در قالب طرح مصوب، تصویب میزان تسهیلات هر طرح و معرفی به بانک عامل را از موارد مهم توسعه بخش کشاورزی عنوان و تصریح کرد: بانک عامل موظف است ظرف مدت 20 روز طرح مورد نظر را بررسی و ارزیابی و به ستاد شهرستان منعکس کند.

حسینی ادامه داد: همچنین اداره امور آب منطقه باید ظرف مدت 20 روز پس از معرفی ستاد علاوه بر تخصیص آب مورد نیاز طرح مجوز لازم برای برداشت آب را صادر کند.

فرماندار خرمشهر خاطرنشان کرد: رفع موانع و مشکلات اجتماعی احتمالی، آگاه‌سازی متقاضیان، برنامه‌ریزی، هماهنگی برگزاری گردهمایی و تشکیل کارگاه‌های آموزشی و ترویجی طرح، جمع‌آوری و تنظیم گزارش عملکرد پیشرفت طرح به صورت 15 روزه و ارسال به ستاد اجرایی استان از دیگر مواردی است که باید برای توسعه بخش کشاورزی اجرا شود.

حسینی مجتمع‌های تولیدی نیمه‌تمام، طرح‌های کوچک کشاورزی، توسعه و اصلاح باغات را از طرح‌های مهم بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: در رابطه با طرح مجتمع‌های نیمه‌تمام فعالیت‌های دامی، شیلاتی، تولیدات گیاهی و طرح‌های کوچک کشاورزی شامل آب و خاک و صنایع، شیلات، زنان روستایی، تولیدات گیاهی و دامی و طرح توسعه و اصلاح باغات شامل توسعه باغات آبی و دیمی، اصلاح و نوسازی باغات، تولید نهال گواهی شده، تامین و انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیلات از جمله کارهایی است که انجام می‌دهیم.

وی اعتبار تخصیص یافته در بخش کشاورزی را 120 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اکثر نرخ سود بین چهار تا 10 درصد و تنفس بازپرداخت بین هفت تا 15 سال اعلام شده است.

فرماندار خرمشهر تصریح کرد: در شهرستان خرمشهر اقدامات خوبی برای توسعه بخش کشاورزی انجام شده است از جمله یک‌هزار و 200 هکتار حفاری شرقی و یک‌هزار و 600 هکتار حفاری غربی و حدود دوهزار هکتار در مسیر شلمچه آماده بهره‌برداری است.

حسینی افزود: همچنین شرکت سرمایه‌گذاری توسعه خوزستان که در سال 75 تشکیل شد حدود دوهزار هکتار اراضی دارد که از این میزان 500 هکتار مورد بهره‌برداری قرار گرفته و یک‌هزار و 500 هکتار نیز بدون استفاده مانده است.

وی ادامه داد: با توجه به داشتن بیش از پنج‌هزار هکتار اراضی قابل کشت و با احتساب هر هکتار دو نفر اشتغال مستقیم می‌توان 10هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی در خرمشهر ایجاد کرد.

فرماندار خرمشهر در پایان بر فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، ترویج فرهنگ تولیدات کشاورزی و راه‌اندازی صنایع جانبی بخش کشاورزی تاکید کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار