اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
شوشان-قاسم منصور آل کثیر

سکانس اول:
کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از 22 روز پیش تا کنون وارد مراحل مختلفی شدند. مرحله ای سرنوشت ساز که کسی نمی داند این ماجرا قرار است به کجا منتهی شود. همانطور که پیش تر در یادداشتم اشاره کرده بودم تجمعات کارگری رفته رفته از داخل شرکت شروع و تا بازار شوش، مصلی و مقابل فرمانداری پیشرفت داشت. هفته اول بود که مسئولان انتظامی نسبت به برهم زدن نظم عمومی هشدار دادند اما واکنش تندی از سوی آنها دیده نشد و کارگران به تجمعات مسالمت آمیز ادامه دادند. روستاییان شوش نیز در این روزها کمپین #منهفتتپهایهستم را نیز ترند کردند. اواخر هفته اول بود که خبر رسید "مالک شرکت نیشکر فراری شد". 

سکانس دوم:
در هفته دوم بود که تعدادی از کارگران دستگیر و پس از چند روز همه ی کارگران غیر از یک کارگر و یک خانم آزاد شدند. در این شرایط نیز احتمال می رفت کارگران نسبت به ادامه تجمعات هراس داشته باشند. اما صبح روز بعد از دستگیری ها کارگران مسیر تجمعات اعتراضی را به مقابل دادگاه شوش در منطقه شهرک دانیال تغییر دادند. مسئولان انتظامی همچنان وارد عمل نشدند و از ورودی هفت تپه نیز خارج شدند. چند روز بعد اتفاقا تعدادی از روحانیون جوان به جمع تجمع کنندگان پیوستند و در مقابل فرمانداری نماز جماعت خواندند. حضور روحانیون نیز با حاشیه هایی همراه بود اما روحانیون گفتند ما تنها برای حمایت از کارگران در جمع آنها حضور پیدا کردیم. در همین ایام شعارِ آزادی کارگرانِ زندانی به شعارهای پیشین کارگران اضافه شد. در همین هفته یک حقوق به حساب کارگران واریز شد. کارگران اما دست از اعتصاب نکشیدند و اعلام کردند مطالبه اصلی آنها بازگرداندن شرکت به بخش خصوصی است. 

سکانس سوم:
در روزهای پایانی هفته سوم و روزهای اول هفته چهارم از اعتصابات کارگری ناگهان کانال خبری "هفت تپه" مجدد شروع بکار کرد. کارگران بلافاصله فراخوان دادند که از این کانال خروج بزنند. این کانال در روزهای اخیر چندین مرتبه بخشنامه هایی را منتشر کرد تا اینکه دیشب فیلمی از مالک شرکت را به انتشار گذاشت. سرمایه گذار از کارگران خواست تا دست از اعتصاب بردارند و وعده ی حقوق دوم را داد. پس از کلیپ، دو بخشنامه صادر شد. در بخشنامه اول تاکید شده بود هر کسی در محل کار حضور نداشته باشد غیبت می خورد و اخراج می شود. در بخشنامه دوم که تندتر بود اعلام شد مدیریت شرکت نیشکر هفت تپه مجمع نمایندگان کارگری را دیگر مورد تایید نمی داند. 
کانال رسمی کارگران هفت تپه نیز با انتشار کلیپی پاسخ مدیر عامل را دادند. 
امروز که بیست و دومین روز تجمعات کارگری بود مشخص شد هیچکدام از بخشنامه ها اثربخش نبود و کارگران به هشدارهای مدیرعامل درخصوص اخراج توجه نکردند و مطیعِ شورای فعالان کارگری هستند. 
حقوق شهریور ماه نیز به حساب کارگران ریخته شد و الان کارگران تنها دو ماه طلب دارند. امروز نماینده مجلس طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا گفت سرمایه گذار باید امنیت داشته باشد و اگر کارگران دیر بجنبند نیشکر کاشته شده از بین می رود. 

پیچِ سرنوشت

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار