اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه امید به زندگی در بیماران دیابتی پنج تا 10 سال کاهش می‌یابد، گفت: میزان شیوع دیابت در افراد بالای 25 سال در خوزستان 15.24 درصد است یعنی از هر 100 نفر حدود 14 نفر دیابت دارند.
دکتر مهدی حسینی‌زاده در همایش استروک (سکته مغزی) که امروز (6 آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، برگزار شد اظهار کرد: در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم با ایجاد یک بستر مناسب جهت پیشگیری از بیماری‌ها و ارائه آموزش‌های لازم، از رسیدن کار به مراحل درمانی و صرف هزینه‌های عواقب بیماری‌ها جلوگیری کنیم. 

وی افزود: در کل کشور در طرح تحول شهری و روستایی، همه امکانات و تجهیزات وجود دارد که با این امکانات از مسئولین انتظار می‌رود مردم را جهت دریافت مراقبت‌های بهداشتی برای حفظ سلامت تشویق کنند. اکنون دولت هزینه‌ای برای مراقبت‌های بهداشتی بر دوش مردم نگذاشته است.

حسینی عنوان کرد: 20 تا 25 درصد از کار سلامت مربوط به حوزه بهداشت و درمان است و 75 درصد دیگر به سایر موارد مربوط می‌شوند که باید در این خصوص زیرساخت‌ها ارتقا یابند تا بتوانیم در حفظ سلامت مردم به موفقیت برسیم. 

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: استان خوزستان در بحث مرگ مادر و نوزاد شرایط مناسبی ندارد که باید اساتید آموزشی در این زمینه به ما کمک کنند. خوزستان جزو چهار استانی است که در این زمینه شرایط مناسبی ندارد و در این شرایط باید بسترهای آموزشی در مراقبت‌ مادران جهت جلوگیری و کاهش مرگ مادر و نوزاد به ما در حوزه بهداشت کمک کنند.

وی با اشاره به واقعیت بیماری‌های غیرواگیر در جهان گفت: سالانه 38 میلیون مرگ در دنیا رخ می‌دهد که از این تعداد، 28 میلیون مرگ به کشورهای با درآمد کم و متوسط مربوط می‌شود. همچنین سالانه 16 میلیون مرگ زودرس (زیر 70 سال) در جهان رخ می‌دهد که 83 درصد از این تعداد در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می‌افتد. 

حسینی‌زاده ادامه داد: طی سال‌های 2011 تا 2025، 7 تریلیون دلار برای بیماری‌های غیر واگیر در کشورهای با درآمد کم و متوسط هزینه می‌شود. همچنین 17.5 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است. هشت میلیون و 200 هزار مرگ ناشی از سرطان، چهار میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی و 1.5میلیون مرگ ناشی از دیابت است و در مجموع، 82 درصد مرگ‌های غیرواگیر ناشی از این بیماری‌ها هستند. 

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: 10 عامل خطر اولیه شامل رژیم غذایی نامطلوب، فشار خون، توده بدنی بالا، کم تحرکی، سیگار، بیماری دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مواد مخدر عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. 

حسینی‌زاده با اشاره به تاثیر بیماری دیابت در بروز دیگر بیماری‌ها بیان کرد: دیابت می‌تواند عامل و منشاء بسیاری از بیماری‌ها باشد. 

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: 70 درصد مرگ در بیماران دیابتی به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است. بیماران دیابتی دو تا چهار برابر بیشتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند. همچنین بیماران دیابتی چهار برابر بیشتر به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند.

وی افزود: همچنین امید به زندگی در بیماران دیابتی پنج تا 10 سال کاهش می‌یابد. هر 20 ثانیه یک پا به علت دیابت قطع می‌شود و مهم‌ترین علت کوری و نارسایی کلیه (دیالیز) دیابت است.

حسینی‌زاده عنوان کرد: میزان شیوع دیابت در افراد بالای 25 سال در خوزستان 15.24 درصد است یعنی از هر 100 نفر 14 نفر دیابت دارند. 

وی به اجرای برنامه خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی در استان خوزستان اشاره کرد وگفت: در حال حاضر خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت برنامه جدید خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی کشنده و غیرکشنده را برای گروه سنی بالای 30 سال را به صورت رایگان اجرا می‌کنند. 

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت بیماری‌های غیرواگیر و تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر در کشور گفت: 30 درصد کاهش نسبی در شیوع فعالیت‌های ناکافی، دریافت دارو و مشاوره از جمله کنترل قند خون در 70 درصد از افراد واجد شرایط برای پیشگیری از حمله‌های قلبی و سکته مغزی و به صفر رساندن اسید ترانس در روغن‌ها و غذاهای فراوری شده از جمله اهداف کشور در این برنامه است. 
 
وی ادامه داد: همچنین 20 درصد کاهش نسبی در میزان مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی، 10 درصد کاهش نسبی در میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر و 20 درصد افزایش دسترسی به درمان بیماری‌های روحی و روانی از دیگر اهداف اختصاصی کشور در این برنامه است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بر لزوم مراجعه مردم به مراکز بهداشتی و دریافت خدمات سلامت و بهداشت تاکید و بیان کرد: با مراجعه مردم و دریافت خدمات بهداشتی می‌توانیم گستردگی امکانات را حفظ کنیم. اگر مردم جهت دریافت خدمات بهداشتی اقدام نکنند منابع کمتری به ما اختصاص می‌یابد و در نتیجه مجبوریم حوزه عملیاتی را کوچک‌تر کنیم. 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار