اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۷۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
در نشست بررسی معضلات تجمع های کارگری؛
جامعه کارگری در کشور، همواره با چالش های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر، همچنان مشکلات و گرفتاری های جامعه کارگری به قوت خود باقی است.


شوشان - نیکامهر دیلمی: قشر کارگر در هر کشوری به عنوان سرمایه انسانی نقشی محوری در تحولات و مناسبات مختلف آن جامعه ایفا می کند؛ بی شک با حمایت از جامعه کارگری می توان زمینه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور را فراهم کرد. جامعه کارگری در کشور، همواره با چالش های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر، همچنان مشکلات و گرفتاری های جامعه کارگری به قوت خود باقی است. اگر بخواهیم این مشکلات را دسته بندی نماییم، می توان آنها را در سه ضلع یک مثلث قرار داد که شامل امنیت شغلی، تأمین معیشت و تشکل یابی می شود و این مشکلات علاوه بر اینکه بر یکدیگر تأثیر و تأثر دارند، بر دیگر بخش های اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز اثر می گذارند؛ چراکه، بیش از 54 درصد جمعیت کشور به جامعه کارگری تعلق دارد و وجود و بروز هر گونه مشکلی در اشتغال و معیشت این قشر، اشتغال و معیشت جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.

 در ماه های اخیر، شاهد اعتراضات مکرر نیروی کارگری در استان خوزستان بوده ایم که این افراد نسبت به تاخیرهای چند ماهه حقوق خودشان معترض هستند؛ در همین راستا یک نشست تخصصی با حضور جمعی از مسئولان و نمایندگان جامعه کارگری استان با محوریت بررسی معضلات جامعه کارگری و راه های برون رفت از این معضل از سوی پایگاه تحلیلی خبری شوشان در خانه مطبوعات استان خوزستان برگزار شد.



نخبگان خوزستانی بحث هویت و همگرایی ملی در جامعه را مطرح کنند

حبیب فضل اله پور، مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان در این نشست عنوان کرد: در این زمان تلاش های بسیاری از سوی استانداری خوزستان برای حل مشکلات جامعه کارگری و به ویژه وضعیت کارگران دو مجموعه شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران انجام گرفته؛ به صورت کلی می توان گفت جامعه کارگری و کارفرمایی رابطه دو سویه و تنگاتنگی با بکدیگر دارند و بروز مشکل در هر طرف تاثیرات بسیاری بر سوی دیگر باقی می گذارد.

وی همچنین در خصوص تمدید نشدن دفترچه های بیمه درمانی این کارگران افزود: این مسئله با جدیت فراوان در حال پیگیری است و همه راه های قانونی برای رسیدن کارگران به حق و حقوقشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این زمان 27 هزار مورد شکایت کارگران از کارفرمانشان به ثبت رسیده که  بر همین اساس  26 هزار کارگر به مطالبات خود رسیده اند.

فضل اله پور با اشاره به اظهار نظرهای مطرح شده از سوی برخی چهره های سیاسی و دولتی در استان در خصوص علت تجمعات کارگری در خوزستان گفت: صحبت های مطرح شده در خصوص فعالیت افراد پشت پرده و مافیای فولاد زیبنده هیچ مجلسی نیست  و در این زمان مسئولان و نخبگان استانی باید  بحث هویت ملی و همگرایی ملی را در بین اقشار مختلف جامعه مطرح کنند.

وی اظهار کرد: جامعه کارگری خوزستان دارای چند بعد؛ صنفی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی است، متاسفانه درهم ریختگی نوع نگاه به مطالبات کارگران در این زمان موضوع بسیار مهمی است که  باید به آن توجه ویژه شود. رسانه های استان نباید بهداشت روانی جامعه را برهم بریزند؛ در این زمینه نیازمند یک سند جامع رسانه ای در سطح استان هستیم. رسانه های خوزستانی باید بیاموزند تا افعال سلبی را به ایجابی تبدیل و از انشقاق گرایی در جامعه ای که دارای چند فرهنگ متفاوت و غنی است، پرهیز کنند.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان با بیان اینکه  رسانه های استان باید بررسی کنند تا بدانند که سهم فعالیت آنها در نظام مدیریتی کشور و بالطبع آن در استان به چه میزان بوده است، تصریح کرد: به طور حتم تا زمانی که نوع نگاه به تجمعات کارگری در استان به صورت فنی و حرفه ای مورد بررسی قرار نگیرد، مشکلات بر جای خود باقی خواهند ماند. ما در این زمان بحران کارگری روبه رو نیستیم بلکه با معضلات موجود در این جامعه دست و پنجه نرم می کنیم.

 

خصوصی سازی در نیشکر هفت تپه، نوعی غارتگری است

سید رسول موسوی پیشکسوت رسانه و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این نشست گفت: اعتراضات رخ داده از سوی جامعه کارگری استان ناشی از عدم نظارت دستگاه های ناظر و مجری است، در سال های گذشته در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به طور مستقیم و غیرمستقیم 36 هزار نفر شاغل بوده اند و به صورت میانگین مردم شهر شوش در هفت مجموعه صنعتی؛ کاغذ سازی پارس، شرکت پگاه، قند دزفول، شرکت های وابسته به میان آب و کشت و صنعت نیشکر هفت تپه مشغول فعالیت بودند و مشکل جدی در خصوص وضعیت شغلیشان وجود نداشت.

این پیشکسوت رسانه تصریح کرد: در این زمان اعتراضات کارگران به حق است و خواسته آنها تشکیل یک شورای کارگری برای اداره این مجموعه است. این خواسته کاملا قانونی است؛ آنها می خواهند تنها شش ماه کارخانه به آنها واگذار شود تا مشکلات را برطرف کنند.

موسوی با اشاره به شعارهای سر داده شده در تجمعات کارگری و با بیان اینکه کم کاری مدیران دولتی باعث شده تا اسلام متهم شود، اظهار کرد: متاسفانه این نوع واگذاری به بخش خصوصی در اصل نوعی غارتگری است.



حضور مافیا در تعطیلی کارخانه گروه ملی فولاد ایران قابل لمس است

سید مهدی حسینی امام جماعت مسجد کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز با حضور در این نشست گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، مقابله با بحث تحریم تقویت تولید داخلی است؛ از همین رو فعالیت شرکت هایی همچون گروه ملی فولاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور حتم تنها عاملی که باعث شده تا فعالیت این شرکت متوقف شود، مافیا است؛ این مسئله به وضوح قابل دیدن است.

وی افزود: مطالبه کارگران معترض این است که این شرکت فعالیت خود را از سر بگیرد. این موضوع نیز به راحتی مسیر می شود زیرا مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه به راحتی در دسترس است، این مجموعه برای فعالیت نیاز به هیچ محصول خارجی ندارد و بسیار خودکفاست. تنها عاملی که باعث شده تا چرخ این کارخانه از رونق بیفتد مقررات دست و پاگیر بورسی است. زیرا دولت از این کارخانه می خواهد تا فروش محصول خود را از طریق بورس انجام دهد. فروش محصول در بورس رقابت را کاهش می دهد و سود بسیار کمی دارد. 

حسینی با بیان اینکه تا زمانی که مافیا در صنعت فولاد وجود دارد این صنعت در خوزستان با مشکلاتی بسیاری باید دست و پنجه نرم کند، تصریح کرد: متاسفانه در این زمان برخی نمی خواهند برای صنایع فلزی دزفول و خرمشهر رقیب پیدا شود، از سوی دیگر بانک ملی نیز تا اکنون صداقت خود را ثابت نکرده است؛ در این زمان بانک ملی بیشترین سهام را در این شرکت در اختیار دارد. دولت وظیفه دارد به وضعیت این کارگران رسیدگی کند.



مدیران با حقوق 50 میلیون تومانی نمی تواند برای کارگران تصمیم گیری کند

سید حمزه جلویانی، رئیس خانه احزاب خوزستان نیز عنوان کرد: تعامل بین احزاب و رسانه ها نیاز کلیدی اقتصاد استان محسوب می شود. به صورت کلی در صورتی که دستگاه های نظارتی و حاکمیتی نتوانند به وظایف خود به درستی عمل کنند، نقش رسانه ها و احزاب در این زمینه نیز پر رنگ تر می شود. متاسفانه علی رغم تلاش های بسیار صورت گرفته از سوی رسانه های استان، اما مطالبات کارگران هنوز هم بی پاسخ مانده است. صاحبان رسانه که صدای مردم هستند باید تلاش بیشتری در این خصوص داشته باشند.

وی  همچنین با اشاره به اجرای ناقص طرح خصوصی سازی در کشور گفت: خصوصی سازی هیچ گاه به صورت تخصصی در اقتصاد کشور اجرایی نشد و اصل 44 قانون اساسی تنها مختص عده ای رانت بگیر شده؛ کارخانه گروه ملی فولاد ایران حتی در چنین شرایطی نیز به راحتی می توانند فروش داشته باشد و به سوددهی برسد، اما عزمی برای رسیدن به امر وجود ندارد.

رئیس خانه احزاب خوزستان با بیان اینکه مدیری که حقوق 50 میلیون تومانی دریافت می کند، نمی تواند برای کارگران تصمیم گیری کند، گفت: بسیاری از نیروهای فعال سیاسی استان که در مرکز کشور ساکن هستند، هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت استان نمی کنند و تنها به رانت بازی خودشان مشغول هستند.

جلویانی گفت: نحوه واگذاری صنایع استان به بخش خصوصی باید بسیار دقیق و با نظارت مستقیم انجام بگیرد؛ متاسفانه در واگذاری های جدید به میزان سرمایه، تخصص مدیر منصوب شده و به صورت کلی شاخص های مهم در این خصوص هیچ گونه دقتی صورت نگرفته است. یکی دیگر از مشکلات ما در این زمان است که بانک ها نوعی دولت مستقل هستند و به جای بانک داری، بانگاه داری می کنند. 

اجازه تشکل صنفی کارگری داده نمی شود

سید محمد قریشی نماینده کارگران نیز در این خصوص گفت: متاسفانه در این زمان اجازه تشکل صنفی کارگری داده نمی شود. اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی استان تمایل ندارد مشکلات کارگران مطرح شود، آنها نمایندگان را به صورت گزینشی انتخاب می کنند.

وی افزود: در موارد مشابه کارخانه گروه ملی فولاد ایران که کارفرما توانایی پرداخت حقوق کارگران را ندارد، سازمان تامین اجتماعی موظف است حقوق این کارگران را پرداخت کند اما این موضوع در چند ماه اخیر حتی مطرح نشد. مطرح کردن موارد این چنینی از سوی تشکل ها باید صورت بگیرد که متاسفانه اجازه تشکیل یک تشکل کارگری داده نشده است. 



روحیه مطالبه گری در خوزستان کم رنگ شده است

محمدرضا ایزدی عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز با حضور در این نشست عنوان کرد: در استان خوزستان مشکلات بسیاری در بخش های مختلف از جمله جامعه کارگری وجود دارد؛ به طور حتم در صورتی روحیه مطالبه گری در بین اقشار مختلف جامعه و مدیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود نداشته باشد اعتبارات بسیاری از استان می رود بدون آنکه حق خوزستان پرداخت شود. 

وی افزود: امام خمینی ( ره ) در سال های ابتدایی انقلاب در جمع عشایر استان عنوان کردند که در ابتدا سهم استان خوزستان از درآمدهای نفتی پرداخت شود سپس این درآمد به خزانه دولت واریز شود؛ اما متاسفانه در این زمان شرکت های نفت، ملی حفاری و نیشکر حق سهم خود را به استان پرداخت نمی کنند.

پرویزی فعال اجتماعی نیز با حضور در این نشست عنوان کرد:متاسفانه در این زمان برخی به دنبال این هستند که با ورشکستگی صنایع فولادی استان خوزستان بتوانند برای طرح های انتقال آب توجیه بیاورند؛ شرکت توسعه نیشکر نیز مانند صنایع فولادی نیازمند آب است و برخی با مافیای قوی در سطح کشور قصد دارند با ورشکسته کردن این صنایع برای انتقال آب برنامه ریزی کنند.



صباح مزبان پور مدرس دانشگاه بین الملل و فعال اجتماعی نیز در ادامه این نشست با ارائه تعریفی از واژه کارگر بیان کرد: واژه کارگر در گذر زمان فقط از لحاظ واژگان متحول شده و در عمل تغییری حاصل نشده است، واژه کارگر همان برده و برده داری دوره برده داری،ارباب  و رعیت دوران فئودالي و اخیرا به کارگر و کارفرما تغییر پیدا کرده است و در واقع در همه اين ادوار افراد استثمار مي شدند. 

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: متاسفانه در ایران،سازمان ها،دیواری کوتاه تر از دیوار کارگر پیدا نمی کنند و در مواجه با کمترین مشکل یا بحران به سراغ اخراج کارگران و اعلام مازاد يا عدم نیاز نیرو می روند در حالیکه راهکارهای دیگری جهت کاهش هزینه ها وجود دارد. برای مثال قطع پاداش مدیران می تواند در کاهش هزینه هاي سازمان مؤثر باشد.

این فعال اجتماعی با انتقاد از عدم کاهش هزینه های جانبی مديران اشاره کردند که شرکت اینتل با تغییر نحوه چیدمان جعبه های دستمال کاغذی موجب کاهش هزینه سازمان شدند. همچنین وی با اشاره به موضوع نحوه انتصابات در سازمان ها اشاره کرد که انتصاب سیاسی مدیران همیشه موجب ضرر به سازمان از طریق تحمیل هزینه هایی بر دوش سازمان توسط مدیریت بخاطر استمرار حمایت افرادی که در انتصابات ایشان نقش داشتند. این مدرس دانشگاه  ضمن انتقاد از نحوه واگذاری شرکت ها و تبدیل سازمان ها از سازمان های دولتی به خصوصی در واقع نوعی رانت خواری برای عده ای فراهم می گردد و بخش خصوصی به معنای واقعی وجود ندارد. 

مزبان پور با یادآور شدن قانون Claytonقانون ممنوعیت هیئت مدیره در هیئت مدیره هاای مرتبط اظهار داشت: نباید اجازه داد که افراد در چندین شرکت عضو هییت مدیره باشند. 

این مدرس دانشگاه به موضوع کپی کردن صنعت موفق خوزستان در سایر استان های کشور با استفاده از نفوذ و لابی های قدرت در مرکز را اشتباه تلقی نمود و اظهار داشت که با کپی کردن این صنعت ها در سایر شهرهای کشور و با رقابت های ناسالم از قبیل ورود در هیئت مدیره با هدف های از قبل تعیین شده سبب تعطیلی این صنعت در استان خوزستان می شوند که جا دارد ضمن مخالفت با این موضوع در سیاست های کلان کشور تجدید نظر کنند و به جای کپی کردن صنعت های داخلی،سایر شهرها بروند و سایر صنایع مورد نیاز کشور را وارد کنند. 































comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
صباح مزبان پور
|
Germany
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
comment
0
0
comment لزوم توجه ویژه به بدنه مولد جامعه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار