اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰
به منظور بررسی مشکلات و آسیب ‎ های وارد بر دیواره غربی آسیاب ‎ ها و آبشارهای شوشتر و ارایه راهکار در این زمینه، کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و سازمان آب و برق استان خوزستان بازدیدی از این دیواره انجام دادند.
در این بازدید ظاهری مسئول دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه استان اظهار داشت: این دیواره که تاریخی به بلندای تاریخ شهر شوشتر دارا است و به سبب زیبایی‎های منحصر بفرد طبیعی که در خود نهفته دارد، به سهم خود توجهات زیادی را جلب می‎کند.
  
مسئول دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه خوزستان با اشاره به خطراتی که دیواره و املاک مشرف بر دیواره را تهدید می‎کند گفت: در این خصوص باید از مشاوران فنی و متخصص به منظور بررسی چگونگی مرمت و استحکام‎بخشی دیواره و رفع مشکلات پیش‎رو استفاده کرد. 
  
او به بررسی برخی از آسیب‎های وارد بر دیواره غربی اشاره کرد و افزود: از جمله موارد خطرآفرین می‎توان به نشتی برخی از انشعابات زیرزمینی آب شهری اشاره کرد که تاکنون با نفوذ در بدنه دیواره باعث ریزش بخش‎هایی از آن شده است و مشکل اساسی دیگری که خطر تخریب دیواره را تهدید می‎کند، وجود خانه‎های مستقر روی این دیواره است که طی سالیان متمادی همنشینان این دیواره بوده‎اند که تعدادی از این خانه‎ها در اثر کم‎توجهی مالکانشان در تضعیف دیواره مذکور بی‌اثر نبوده‎اند. 
  
ظاهری خاطرنشان کرد: این مشکلات و آسیب‎های وارده بر این اثر ارزشمند و تاریخی اگر مورد توجه قرار نگیرد در آینده‎ای نه‎چندان دور و باتوجه به بارندگی‎های این فصل از سال باعث آسیب‎رسانی بیشتر به دیواره خواهد شد؛ بنابراین باید از خطراتی که گردشگران و شهروندان مجاور این اثر را تهدید می‎کند جلوگیری به عمل آید. 
  
مجموعه آبشارها و آسیاب‎های آبی شوشتر بخشی از نظام آبی تاریخی شوشتر می‌باشد. این مجموعه به همراه پانزده اثر دیگر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵، با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر بصورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده‌اند. این مجموعه در کنار پل بند گرگر و در مسیر رودخانه دست کند گرگر ساخته شده‌است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار