اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
گورستان و زیارتگاه شهسوار مربوط درشهرستان اباستانی ایذه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است این گورستان یکی از غنیترین منابع وجودشیر های سنگی بختیاری می‌باشد .گورستان تاریخی و ثبت ملی شهسوار با قدمتی مربوط به دوره صفویه در فاصله حدود هفتکیلومتری ایذه قرار دارد.

شیر سنگی یا برد شیر نماد ایل بختیاری در استان خوزستان است که به نشانه شجاعت و دلاوری در شکار و جنگ بر سر مزار بزرگان قرارمی ‏دادند. در این تندیس ‏ها دست های شیر به نشانه حراست به جلو کشیده شده و در پهلومزین به نقوش شمشیر و خنجر می ‏باشد.

در مصاحبه ای که با مجید کیوانی، دبیر انجمن میراث فرهنگی و تاریخی نوژان کارون در مورد وضعیت کلی این گورستان تاریخی داشتیم، وی اظهار داشت: متاسفانه شرایط فعلی گورستان تاریخی شهسوار ایذه بسیار بحرانی است و به شدت آثار منقول ( شیر های سنگی)  و غیر منقول ( کتیبه های سنگی و آرامگاه های خانقاهی ) باقی مانده در آن محوطه ارزشمند در معرض تخریب تدریجی عوامل انسانی و طبیعی بوده، لذا تنها راه حل موجود اجر ای فوری عملیات مرمت ( علمی ) برای نگهداری از دیگر اثار باقی مانده و ایجاد حصار کشی در اطراف محوطه با رعایت اصول امنیتی و حفاظتی جهت جلوگیری از سرقت و تخریب بیشتر شیر های سنگی و دیگر ابنیه های موجود در این گورستان لازم است.

کیوانی، در ادامه افزود: شاید عوامل انسانی و طبیعی خواسته یا ناخواسته باعث تخریب میراث فرهنگی در بیشتر مناطق باستانی و تاریخی خوزستان باشد، اما یکی از عمده تر ین عامل تخریب ها در این چند دهه گذشته بی توجهی برخی از مدیران دیروز و امروز و گاها تهی از تخصص علمی لازم در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان نسبت به اجر ای تعهدات اجتماعی و فنی خود در راستایپاسداری از میراث ماندگار در این سرزمین ارزشمند می باشد.

در پایان مجیدکیوانی گفت: تا وقتی که مسئولین استانی مرتبط و شهرستان ایذه نسبت به اجرای زود هنگام پروژه مرمت و نگهداری جدی پس از پایان این گورستان تاریخی و حتی دیگر اثار فاخر در آن سرزمین ارزشمند به همکاری واحدی نرسند اجرای هرگونه پروژه مرمتی و حفاظتی مانند دیگر اقدامات نه چندان مطلوب دیروز در محوطه های باستانی منطقه که دچار فراموشی شده اند پس از گذشت زمان بی نتیجه خواهد بود.

سازه نیوز/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار