اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
شعبه استان خوزستان مرکز ترویج زبان و ادب فارسی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز، گشایش یافت.
میرباقری‌فرد، رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پیش از گشایش این انجمن در نشستی با حضور غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه، بیان کرد: از حضور در دانشگاه ریشه دار شهید چمران اهواز خرسندم و اینکه خوشبختانه زمینه گشایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در این دانشگاه فراهم شد. 

وی افزود: از سال قبل شعبه‌های انجمن در کشور راه اندازی شده و با توجه به شناختی که از منطقه خوزستان داریم پیش‌بینی این بود که این استان و دانشگاه شهید چمران اهواز از شعبه‌های فعال خواهند بود؛ انجمن ماموریت های خود را در دو بخش داخلی و بین المللی ترسیم کرده و خوزستان می تواند در هر دو بخش موفق باشد. 

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، ادامه داد: حمایت‌های دکتر خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در راه‌اندازی این  انجمن بسیار مؤثر بوده و این مسئله نیز تعهد ما را افزایش می‌دهد و تلاش خواهیم کرد حمایت‌های لازم را در راستای اهداف ملی و اعتلای فرهنگ و زبان فارسی داشته باشیم. 

میرباقری فرد بیان کرد: رشته زبان و ادبیات فارسی در آموزش عالی کشور رشته‌ای راهبردی شناخته می‌شود و در کنار سابقه علمی و یافته‌های تحقیقاتی و ظرفیت بزرگی که برای آفرینش‌های ادبی وجود دارد اگر این ظرفیت‌ها تقویت شود دستاوردهای مهمی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در پی خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: اخیراً در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند جامع خط، زبان و ادب فارسی به تصویب رسید و در وزارت علوم نیز برنامه‌های مهمی در این حوزه وجود دارد؛ ظرفیت خوبی به وجود آمده تا زبان و ادبیات فارسی در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و اگر متولیان امر به وظایف خود به خوبی عمل کنند یافته‌ها، پژوهش‌ها و فارغ‌التحصیلان این رشته نقش مهمی در برنامه‌ریزی‌های کشور خواهند داشت. 

استاد دانشگاه اصفهان گفت: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از قدیمی‌ترین انجمن‌های کشور است و پس از انقلاب در بازنگری در اساس‌نامه انجمن عنوان انجمن استادان زبان و ادب فارسی به انجمن زبان و ادب فارسی تغییر یافت و از آن پس فعالیت‌های مهمی را در داخل و خارج کشور آغاز کرده است. 

میرباقری فرد اظهار کرد: برگزاری گردهمایی‌های بین‌المللی سالیانه ازجمله این فعالیت‌ها است که ۱۳ دوره آن برگزار شده است و امسال آخرین دوره در دانشگاه شیراز برگزار شد. 

وی اضافه کرد: همچنین کارگروه‌های پژوهشی با دو رویکرد تولید علم و ترویج زبان و ادب فارسی در انجمن شکل گرفت؛ از سوی دیگر شوراهای انجمن هم در دانشگاه‌های جامع و استان‌های بزرگ کشور راه‌اندازی شد که در ابتدا با ۱۲ دانشگاه مکاتبه و زمینه تشکیل شعبه‌ها فراهم شد. 

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بیان کرد: خوشبختانه دهمین شعبه مرکز در دانشگاه شهید چمران اهواز و در استان خوزستان راه‌اندازی شده است؛ دانشگاه فردوسی مشهد، شعبه گیلان، مازندران، کرمانشاه، اردبیل، یزد، فارس و دانشگاه زنجان ازجمله شعبه‌های فعال هستند. 

میرباقری نیا اذعان کرد: در خارج از کشور نیز شعبه منطقه بالکان راه‌اندازی شده است؛ با وجودی که در این منطقه هیچ‌وقت حضور نظامی نداشته‌ایم اما وقتی وارد آن می‌شویم ادبیات فارسی در عمق فرهنگ مردم بالکان رسوخ پیدا کرده است. در آینده شعبه پاکستان و ترکیه فعال خواهد شد، همچنین در عراق، آمریکا، اروپا و آفریقا نیز فعالیت‌هایی انجام‌ شده و امیدواریم گسترش‌ها همراه با شرایط مطلوب باشد. 

وی گفت: شعبه‌ها با ساختار شورای علمی در هر استان تشکیل می‌شود که اعضا از تمامی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های تأثیرگذار در حوزه ادبیات فارسی هستند؛ به همین دلیل ازجمله انتظارات از شعبه‌های انجمن در استان‌ها این است که ادبیات بومی، ادبیات عرفانی، کودک و ... را فعال نمایند. 

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، بیان کرد: آفرینش‌های ادبی از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود؛  برای بروز استعدادهای ادبی تاکنون بسترهای مناسبی فراهم نبوده و در حوزه ادبیات تاکنون برنامه‌ای تدارک دیده نشده است. نظام آموزشی ادبیات خلاق در حال شکل‌گیری است و باید کوشش کنیم استعدادهای ادبی را شناسایی کنیم و در حوزه شناسایی استعدادهای مختلف اقدام نماییم. 

غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز ضمن حمایت از این انجمن گفت: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی باید پیش از این در استان شکل می‌گرفت و از تلاش‌های مسئولان دانشکده ادبیات و علوم انسانی برای راه‌اندازی مرکز تقدیر می‌کنیم. 

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با حمایت‌های لازم از این مرکز فضایی برای حضور اندیشمندان این حوزه فراهم کنیم تا رسالت اصلی خودمان را نسبت به زبان فارسی انجام داده باشیم. 

دکتر یاحقی استاد دانشگاه فردوسی مشهد و عضو شورای مرکزی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز عنوان کرد: خوزستان به لحاظ تاریخی ظرفیت بسیار زیادی دارد؛ بسیاری از نام‌هایی که در این استان وجود دارد دارای پیشینه زبان فارسی، تاریخی و دارای اصالت هستند. 

وی اظهار کرد: زبان فارسی یک عامل پیونددهنده هویت ملی است و رسالت ما برای ترویج این زبان بسیار مهم است. زبان را اگر به عنوان ابزار ارتباطی تلقی کنیم موجب ارتباط و نزدیکی افراد به یکدیگر و ارتقاء و پیشرفت می‌شود؛ زبان فارسی از عوامل مهم در فرهنگ ایران است و با توجه به فرهنگ غنی و تنوع قومی بالای استان خوزستان این انجمن می‌تواند منشأ بسیاری از اقدامات مهم در این حوزه‌ها باشد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار