اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اهواز گفت: بررسی ۴ یا ۵ گزینه توسط شورای شهر برای سرپرستی شهرداری اهواز صحت ندارد.
بیش از یک‌ماه و همزمان با بارش‌های پاییزی که منجر به آب‌گرفتگی معابر شهری شد اعضای شورای شهر اهواز بر‌اساس قانون وزارت کشور مبنی بر منع به‌کارگیری بازنشستگان؛ وارد فاز تغییر مدیریت شهر شدند.

طولانی‌شدن زمان تصمیم‌گیری برای ماندن یا نماندن شهردار اهواز و تمام‌شدن جو حاکم بر شورای شهر سبب ایجاد موجی از اعتراض بین شهروندان شد چرا‌که شهروندان در آن برهه زمانی بیشتر از تغییر مدیریت شهر به رفع مشکلات از جمله آب‌گرفتگی معابر و عادی‌شدن روند زندگی نیاز داشتند.

به همین منظور با حجت‌الاسلام جاسم موسی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اهواز درباره جو حاکم بر روزهای اخیر شورای شهر گفت‌وگو کردیم.

موسی‌پور درباره موضوعات اخیر در شورای شهر اهواز اظهار داشت: اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم امین شهروندان هستند و هر‌چه قدر با مردم در مسیر شفافیت پیش بروند  قطعا اعتماد بیشتری را از سوی مردم جلب می‌کنند.

وی افزود: اتفاقات زیادی از جمله استعفاهای مکرر شهردار و مسئله بازنشستگی رخ داد که متاسفانه قابل پیش‌بینی نبود اما تمام این موارد نیازمند شفاف‌سازی و روشن‌کردن مطلب بود تا خدای نکرده شورای شهر زیر بار کار غیر‌قانونی و تخلف نرود.

اختلاف در ذات نظام‌های شورایی است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی امور ورزش و جوانان شورای شهر اهواز گفت:  تدبیر هیئت رئیسه این بوده که ظاهرا استعلامی بگیرند و استعلام وزارت کشور شفاف و روشن بود اما پس گرفتن نامه توسط وزارت کشور اشکالی است که به  سیستم وزارت کشور بر می‌گردد و ارتباطی به شورا ندارد، طرح مسائل در جلسات داخلی صورت می‌گیرد ولی زمانی که نوبت به تصمیم‌گیری می‌شود طرح باید به صحن علنی آورده شود.

وی در پاسخ به این موضوع که صحن‌های علنی شورای شهر در مدت زمان اخیر بیشتر نمایانگر گسستگی بین اعضای شورای شهر بود تا یک اجماع، گفت: اختلاف جز ذات نظام‌های شورایی است و اتفاقا التهاب شهر به موضوع اخیر شورا بر نمی‌گردد بلکه از 6 الی 7 ماه و با شروع استعفاهای شهردار آغاز شد.

موسی‌پور افزود: شورا به عنوان امین مردم باید مسائل را مطابق مر قانون برگزار و انجام دهد تا مانع ایجاد حرف یا حدیثی شود، درباره شهردار نیز با اطمینان کامل می‌گویم که شهردار فعلی هیچ مخالفی در شورای شهر ندارد اما منتقدانی نسبت به ایشان وجود دارند و تا موقعی که قانون اجازه دهد و خودشان بخواهد وی شهردار اهواز است.

وی با بیان اینکه انتقاد یک اصل است و شهردار باید نسبت به انتقاد منتقدان توجه کند چرا که شورا وظیفه بیان تذکرات را دارد و این موضوع جای ناراحتی ندارد، گفت: بنابراین فضای معلق کردن کلیه تصمیمات و منوط کردن آن‌ها به نظرات دیگران همچنین رایزنی‌های بیرونی شکل مناسبی ندارد و هر تصمیمی باید در اولین فرصت توسط شهردار گرفته شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اهواز تصریح‌کرد: آقای کتانباف شخصیت سالم، پرکار و متدینی دارند و اگر بنا شد که روزی ایشان برود بنده معتقدم که ایشان باید عزتمندانه برود و این بدان معناست که شورا نباید وارد چالش غیراخلاقی با ایشان شود  اما از شهردار و اعضای شورای شهر خواستار شفاف سازی در مشکلات هستیم.

وی ادامه داد: تحلیل آقایان حیدری و فلسفی از آبگرفتگی‌ها در کلانشهر اهواز این بود که مشکل به سردرگمی‌ها و درگیر شدن شورا با موضوع استعفاهای مکرر و بازنشستگی و این قبیل مسائل بر می‌گردد و متاسفانه ضربه اصلی این مشکلات به مردم متحمل شده است.

موسی‌پور گفت: با توجه به ابهامی که شورا درباره بازنشستگی یا بازنشسته نبودن شهردار داشت به واسطه یک استعلام بود و یک استعلام ساده این همه حاشیه ندارد.

وی با بیان اینکه علت اصلی مطرح شدن موضوع بازنشسته بودن با نبودن شهردار در واقع تعیین و تکلیف است، عنوان کرد: هیئت رئیسه و رئیس شورا صلاح دانستند که استعلامی انجام شود که طبق استعلام وزارت کشور اعلام شد شهردار بازنشسته است و امکان تمدید ماموریت ندارد و طبق همین موضوع جلسه علنی را اعلام کردند اما برخی از همکاران صلاح نداستند که در جلسه حضور یابند.

رابطه بین شورا و شهردار در واقع یک رابطه بین ناظم و مدیر است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اهواز گفت: مجددا ابهاماتی در بازنشستگی شهردار به وجود آمد و استعلاماتی انجام شد اما در زمینه آبگرفتگی ما جلسات علنی و غیر علنی داشتیم و طرح دو فوریتی درباره اینکه شهرداری به کمک آبفا بیاید و مبلغ 20 میلیارد ریال به لایروبی نقاط بحرانی شهر اختصاص یابد اما وقتی شورا با معلق بودن مدیریت در شهرداری  فضا را دچار حاشیه می‌کند بنابراین هرچه سریعتر این موضوع باید تعیین و تکلیف شود و اینکه شهردار قصد ماندن دارد یا ندارد و این موضوع باید شفاف با مردم گفته شود.

وی با بیان اینکه فضای حاکم فضای خوبی است و ما به سمتی در حال حرکت هستیم که همه چیز با شفافیت پیش برود، گفت: رابطه بین شورا و شهردار در واقع یک رابطه بین ناظم و مدیر است و ما نباید مانع وظایف نظارتی شورای شهر شویم بلکه باید به شورا کمک کنیم تا نظارت بهتری داشته و هیچ‌کسی نباید این تلقی را داشته باشد که شورا به یک شورای فرمایشی نسبت به شهرداری تبدیل شود.

موسی‌پور ادامه داد: هرچند که خود شهردار نیز با فرمایشی شدن مخالف هستند و پیشنهاد بنده این است که خیلی روشن و شفاف مسائل توسط ریاست شورا و شهردار با مردم در میان گذاشته شود اما تعیین تکیف شهرداری اهواز در اولین فرصت باید انجام شود و اگر از من بپرسند که چه گزینه‌ای برای شهرداری دارم قطعا آقای کتانباف در صورت توجه به انتقاد منتقدین؛ گزینه بنده است.

بررسی 4 یا 5 گزینه توسط شورای شهر برای سرپرستی شهرداری اهواز صحت ندارد

وی در پاسخ به پرسشی درباره صحت داشتن بررسی 4 یا 5 گزینه توسط شورای شهر برای سرپرستی شهرداری گفت: در حال حاضر هیچ گزینه جدی وجود ندارد و تنها گزینه موجود بررسی وضعیت آقای کتانباف است و اگر شهردار فعلی بنای نماندن داشته باشد یا اینکه شورا به این نتیجه برسد که ماندن ایشان به صلاح نیست قطعا سرپرست باید انتخاب شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اهواز افزود: متاسفانه همیشه فضای رایزنی برای مدیریت‌ها در دستگاه‌های مختلف ایجاد می‌شود و غالبا با تغییر مدیریت‌ها طرح پیشنهادها و مطرح شدن دیگران وجود دارد و طبیعتا شورای شهر نیز در معرض این موضوع قرار دارد اما تا کنون به شکل رسمی  و غیر رسمی در شورای شهر اهواز چنین موضوعی مطرح نشده است.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار